L.Trewasae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qumarr

    #16
    Ursprungligen postat av KarpAnders
    Vart skulle dina komma ifrån??
    Jag köpte 4 stycken i riktigt dålig skick förra sommmarn. Har bara en hona kvar av dem och hon ser ut exakt som din hona på bilden. Vart skulle dom komma ifrån ?! (jag glömde fråga när jag köpte dem). Har nämligen inte sett liknande honor mer...
    Har för mig att det var chilumba "occra", men ifall någon har koll på vad det är för fångstplats på de "occra" som finns i nol så kan ni ju skriva det i tråden.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #17
      Ursprungligen postat av kattsta
      Skickar några bilder på min trawawasse
      Nu snackar vi "Red Cape",eller !?
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #18
        Ursprungligen postat av tezz
        Zimbawe Rock
        Opa opa... har du haft den där länge? har du fått yngel? har du sett ifall det har blivit någon röd färg som smygit sig ner på ryggen från ryggfenan?

        sånna vill jag ha =)
        Senast redigerad av deelay; 13 mars 2007, 00:55.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Ursprungligen postat av Qumarr
          Har för mig att det var chilumba "occra", men ifall någon har koll på vad det är för fångstplats på de "occra" som finns i nol så kan ni ju skriva det i tråden.
          Fångstplatsen är ju chilumba och färgvarianten "ochre" sedan kan man ju ibland få mer exakta angivna fångstplatser som tex en L. trewavasae "Chilumba-orchre" från Tumbi Reef... med ochre menas att hanen e rödbrun typ.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #20
            Ursprungligen postat av deelay
            Opa opa... har du haft den där länge? har du fått yngel? har du sett ifall det har blivit någon röd färg som smygit sig ner på ryggen från ryggfenan?

            sånna vill jag ha =)
            Jo där är en del röd färg på ryggen har fått mycket yngel men inga som ännu färgat ut

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #21
              Jag e lite tveksam till fisk fångade kring Chilumba över lag iom att det innfattar ett stort område där tex Katale Island och Mpanga ingår. "Tveksam" är väl iofs inte rätta ordet men det är en "luddig" fångstplats-beskrivning. Iaf med tankte på att det finns fler varianter inom samma område....

              Har iofs dålig koll på Trewavasae-varianterna ädr. Men rödast "Occra" (Ochre) kommer väl från Mpanga??
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #22
                Ursprungligen postat av ozric
                Jag e lite tveksam till fisk fångade kring Chilumba över lag iom att det innfattar ett stort område där tex Katale Island och Mpanga ingår. "Tveksam" är väl iofs inte rätta ordet men det är en "luddig" fångstplats-beskrivning. Iaf med tankte på att det finns fler varianter inom samma område....

                Har iofs dålig koll på Trewavasae-varianterna ädr. Men rödast "Occra" (Ochre) kommer väl från Mpanga??
                Dom ser ju väldigt snarlika ut så det har ju mer eller mindre blivit ett begrepp, chilumba trewavasae... sen är det som du säger väldigt luddigt eftersom det finns så många olika färgvarianter där. Jag misstänker att dom använder det när dom inte har den exakta fångstplatsen, hade dom den så borde ju den anges tycker man. Mpanga red är som du säger den mest röda av dom, den kallas inte för ochre vad jag vet eftersom den är mer ljusröd.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #23
                  Ursprungligen postat av kattsta
                  Skickar några bilder på min trawawasse
                  den verkar vara yngel ifrån roger persson stam i eskilstuna.
                  lite bullig och mycket rött i sig.mvh janne

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #24
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    den verkar vara yngel ifrån roger persson stam i eskilstuna.
                    lite bullig och mycket rött i sig.mvh janne
                    Ja, eller från Hasse & Magnus fr Link. som jag nämnde. Mina hanar fick dock ngt mer svart (läs: blått) i sig. Har för mig att RP`s stam oturligt dog ut.

                    Deelay; Aha, ja just det
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • wracker
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 295

                      #25
                      här har ni min hane och hona...
                      bifogar länkar:
                      Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.

                      Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.

                      Kommentar

                      • kattsta
                        Användare
                        • december 2012
                        • 171

                        #26
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        den verkar vara yngel ifrån roger persson stam i eskilstuna.
                        lite bullig och mycket rött i sig.mvh janne
                        Den kommer inte från Roger Persson
                        Jag fick fram den genom egen odling på honor med mycket orangt i
                        Trodde att det var en hona först men sedan börja han slåss med dom andra mc/hannarna

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #27
                          Ursprungligen postat av kattsta
                          Den kommer inte från Roger Persson
                          Jag fick fram den genom egen odling på honor med mycket orangt i
                          Trodde att det var en hona först men sedan börja han slåss med dom andra mc/hannarna
                          grattis, där har du en kanonfirre som du kan fortsätta att utveckla, så att du kanske kan få upp ännu bättre färger,mvh janne

                          Kommentar

                          • Rauken
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 310

                            #28
                            Blanda färger

                            Om jag har förstått saken rätt så uppstår färgkombinationen OB/MC lite slumpmässigt. Innebär det att ett sådant par kan/kommer att få yngel av "grundfärgen"?
                            Om så är fallet, innebär det att det är OK att "blanda" OB/MC med vanliga blå/bruna i samma kar?
                            När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #29
                              skaffade nyligen en liten grupp vf Trewavasae lions cove, dom var sisådär i butiken men ja visste att det troligen var att de inte fick dominera, efter några dagar har de visat sitt rätta jag med grymma färger, just lions cove är en personlig favorit vore kul att få tag på MC av denna variant, har sett några för nått år sen och dom var inte billiga..hehe, har glömt bort hur trevlig och charmig denna mbuna faktiskt är, mkt beteende måste ja säga
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • maltandis
                                Användare
                                • oktober 2003
                                • 1567

                                #30
                                Ursprungligen postat av kattsta
                                Skickar några bilder på min trawawasse
                                Hallå Tomas!
                                Den fina hanen mår bra och får bestämma i 960 liters.
                                Den kanske inte är steril, honan har tuggat i 5 dagar nu.Får väl hålla tummarna att han är duglig (tryckte tillhonom med ett stort klippblock ngn vecka innan han lekte av den rööda honan).

                                Ha det!
                                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...