Oljjig hinna?? Fina fisken foder!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobias_Bylund
    Användare
    • november 2006
    • 38

    Oljjig hinna?? Fina fisken foder!!

    Hej!
    Hur gör ni för att inte få en olljig hinna av frysfoder från fina fisken.
    använd röda mygglarver men då fick jag sjukdom som slog ut hela akvariet så vågar inte använda den förpacjningen igen.den gav även en olljig hinna som ser ut som bensin på vatten.
    Köpte mysis inge sjukdom hittils men fortfarande en olljig hinna som stoppar pumpen o gern en lite lila grön hinna
    Hur ska man kunna mata med det utan att hinnan kommer??
    Mvh//Tobbe
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Fina Fisken`s frysfoder känns "sådär" va!? Jag skulle ha sköljt den i en tesil el dyl innan.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • quarantino
      Användare
      • januari 2007
      • 59

      #3
      Har läst mig till, och hört, att om man matar med röda mygglarver så tigger man om problem... Har också läst att man kan desinficera mygglarver med Myxazin! Men svarta eller vita borde vara bättre, bara en tanke!

      Får också hinna på ytan, även med bra cirkulation... suga upp med tidningspapper hjälper temporärt!
      /Peter

      Min gibby: http://img6.picsplace.to/img6/25/gibby_web.jpg
      "Världens bästa..." ramp: [K] http://img12.picsplace.to/img12/1/tasty_reflector.jpg

      Kommentar

      • Tobias_Bylund
        Användare
        • november 2006
        • 38

        #4
        Har också mest hört "dåliga saker" om fina fiskens röda mygg då dom inte "renar" dom innan dom förpackas och eftersom dom hämtas i kloakvatten? så fölljer mygge bakterier me dödlit för fiskar och allergiframkallande för människor tex att man alldrig emr kan äta frukt.
        mn vita o mysis borde gå bättre då de e dammodlade.
        Okej, nån som vet om denna hinna är skadlig på något sätt??
        Mvh//Tobbe

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Lär förhindra "syrenerförseln". Samt extra påfrestning för filtren. Jag hade bytt foder....
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Torsten
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 647

            #6
            Jag kör aldrig med Fina Fiskens foder, hittade Åleds och tycker det fungerar betydligt bättre.
            Sen har jag kopplat in ett ytvatteninsug till mitt ytterfilter. Läste mig till att Fluvals pryl för 150:- skulle va bra, och jag är inte besviken!! Ytan är alltid kristallklar...

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Ytterligare en nöjd Fluval-ytinsug-kund här. Jäkligt bra pryl för att få bort ythinna.

              Kommentar

              • waterboy78
                Användare
                • augusti 2004
                • 41

                #8
                Hade tidigare 2 ytterfilter, en 2260 + en 2226 till vilken jag hade kopplat en ytinsug. Nu har jag dock bara 2260:an kvar. Insuglslangen är 34mm och pumpen är på 2400l/h.
                Passar denna fluval-pryl till detta mastodonta ytterfilter?

                /Johan

                Kommentar

                • Christian Alfredsson
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 4122

                  #9
                  En syresten tar bort hinnan snabbt. När den väl är bort tar det en stund innan den kommer igen.
                  Christian Alfredsson
                  http://www.zoopet.com
                  http://www.christianalfredsson.com

                  Kommentar

                  • Decimus
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 961

                    #10
                    ang mygglarver, har alltid haft åleds, och inte ett problem... bättre kvalitet?

                    Kommentar

                    • Christian Alfredsson
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 4122

                      #11
                      Står det inte på hur mycket vatten påsen innehåller?
                      Christian Alfredsson
                      http://www.zoopet.com
                      http://www.christianalfredsson.com

                      Kommentar

                      • mek
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 540

                        #12
                        För ngt år sedan, ringde jag Leasing och frågade om de sålde ngn internt ytavrinningssystem. De gjorde de, men killen sade också att om jag har oljehinna så bör jag istället inrikta mig på orsaken till denna.

                        Om man ser till att inte mata för mycket/ofta (låter firrarna tigga en gång extra istället), och använder rätt sorts mat så borde man inte behöva oroa sig för ngn oljehinna. Kör själv mest med Ikari torrfoder och ngn gång mellan varven egenfixad räkmix (50-50 oskalade räkor), för att vara säker på att sugisarna får sitt.

                        Har inte sett ngn oljehinna på ett tag...

                        Kommentar

                        • Torsten
                          NCS Medlem
                          • september 2002
                          • 647

                          #13
                          Troligen Decimus...

                          Waterboy, tror inte det räcker med en utan man får köra en "T"-koppling och ha två ytinsug....

                          Kommentar

                          • Bilbo
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 1159

                            #14
                            Använder uteslutande Arnolds (Åleds) foder, i absoluta nödfall kan jag köpa Golden Gate Artemia, men Fina fisken kommer inte i mina kar. Detta på grund av att det är för mycket "gucka" i fodret.
                            Om jag matar med Fina fiskens mysis blir hela akvariet grådaskigt, men med Åleds blir det inget. Börja ställ krav på det frysfoder ni köper, förklara att ni är villiga att betala lite mer så kanske ni slipper skitfoder.
                            // Magnus Arvidsson

                            Kommentar

                            Arbetssätt...