Innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jabe
    Användare
    • augusti 2005
    • 45

    Innerfilter

    Jag har ett 585 liters kar med malawi.
    Nu undrar jag om någon vet ett bra innerfilter som är ordentligt drag i, jag känner mig osäker på ytterfilter, då jag är rädd att få golvet vattenfyllt om nån slang släpper från ytterfiltret.

    Jag har nu två innerfilter i karet, men det ena börjar bli lite trött, skulle nog behövas bytas ut. Det andra filtret jag använder ligger bara på 700L/timme.
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=507774
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    #2
    Skaffa en Eheim 2252 (med 3 filterkammare, eller inbyggd i filterhörna). Dels så ger denna 1200 liter/h och dels har den stark motor som inte sackar när filtret blir skitigt.

    Kommentar

    • Mikael_S
      Användare
      • maj 2006
      • 246

      #3
      De flesta innerfiltrena har inte tillräckligt drag i sig. Men Eheim 2252 ska kunna pumpa rätt så mkt men annars finns det ju cirkulationspumpar som man har med blå filtermatta.
      Tar bara ett rör borrar små hål i sätter den till pumphuvudet och trär på en bit filtermatta.

      Har New jet 2300 med filtermatta i mitt 720 l malawikar funkar bra för mig.
      Mvh Mikael Schöllin

      Kommentar

      • Mia L
        Användare
        • april 2002
        • 83

        #4
        Ursprungligen postat av Mikael_S
        Tar bara ett rör borrar små hål i sätter den till pumphuvudet och trär på en bit filtermatta.
        Bara och bara att borra hål i ett rör. Jag tycker det är svårt att hitta rör som ska passa till just den pumpen. För röret ska ju sitta fast i pumpen och det är påfrestande att inte hitta rätt dimension.
        Bara en kommentar från en med svårigheter med tanke på att alla tycker att det är så himla lätt att fixa jämt

        Mia
        Mia L

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Röret behöver inte passa exakt.
          Ta en bit trädgårdsslang typ 3cm, ha den i riktigt varmt vatten ett par minuter sen är det bara att kränga på. Passa på att göra vp-röret lite kortare så når filterkuben ända upp till pumpen och döljer slangbiten
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • mek
            Användare
            • januari 2005
            • 540

            #6
            Ursprungligen postat av Mikael_S
            Har New jet 2300 med filtermatta i mitt 720 l malawikar funkar bra för mig.
            Jag har testat en filterförsedd PH802 i Malawikaret. Funkade också bra, tills filtret blev skitigt (då sackade den). Hur ofta är du "tvungen" att rengöra ditt?

            Kommentar

            • johan eriksson
              Användare
              • maj 2004
              • 159

              #7
              Är det någon som testat Aquael Turbo filter 1100? Verkar lovande i teorin med ett finporigt förfilter men man vet ju aldrig.

              /johan

              Kommentar

              • Malme
                Användare
                • maj 2005
                • 38

                #8
                Använd el-rör, sådana som elektrikerna använder för att dra elledningar i, värm ena änden med varmluftspistol och trä den på filtret.

                Kommentar

                • mek
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 540

                  #9
                  Hur du än tänker koppla röret/slangen så tänk på en sak till: Skaffa inte alltför starka pumpar (genom dessa cirkulerar vattnet så fort att bakterierna får problem med nedbrytningen). Skaffa ngt svagare, och fler istället.

                  Kommentar

                  • Mikael_S
                    Användare
                    • maj 2006
                    • 246

                    #10
                    Ursprungligen postat av mek
                    Jag har testat en filterförsedd PH802 i Malawikaret. Funkade också bra, tills filtret blev skitigt (då sackade den). Hur ofta är du "tvungen" att rengöra ditt?
                    Köpte den i mitten av december förra året och den har varit igång sen dess och under den tiden har jag bara rengjort den en gång, men det var inte helt nedsmutsat då utan mest för att kolla skillnaden innan/efter för att få en bild av hur ofta man behöver rengöra.
                    Mvh Mikael Schöllin

                    Kommentar

                    • Mikael_S
                      Användare
                      • maj 2006
                      • 246

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mia L
                      Bara och bara att borra hål i ett rör. Jag tycker det är svårt att hitta rör som ska passa till just den pumpen. För röret ska ju sitta fast i pumpen och det är påfrestande att inte hitta rätt dimension.
                      Bara en kommentar från en med svårigheter med tanke på att alla tycker att det är så himla lätt att fixa jämt

                      Mia
                      Bara o bara var kanske inte det jag menade precis det var bara ett litet ord i meningen.
                      Hade också de funderingarna hur jag skulle skaffa röret innan jag köpte den, hur i helsike ska man fixa ett rör nu da ?.. mycket funderande där men det visade sig att när jag köpte den så hade min lokala handlare rör så han kunde såga till det så det passade utmärkt.
                      Mvh Mikael Schöllin

                      Kommentar

                      • Lars-Peter
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 199

                        #12
                        Men gör som jag, har det stora Eheim innerfilteret funkar mycket bra om man matar lagom i ett 600 L kar och har även det i mina 375 kar helnöjd!

                        Jag är inte heller övertygad om att det håller med dom där slangarna så det är därför som jag har innerfilter!
                        Senast redigerad av Lars-Peter; 09 mars 2007, 20:34.
                        Tropheus moorii longola sunspots
                        Tropheus moorii kasanga red rainbow
                        Tropheus sp. Black Kiriza
                        Tropheus moorii murago tanzania
                        Tropheus brichardi katonga

                        Kommentar

                        • Perikles
                          Användare
                          • december 2005
                          • 658

                          #13
                          Ursprungligen postat av jabe
                          Jag har ett 585 liters kar med malawi.
                          Nu undrar jag om någon vet ett bra innerfilter som är ordentligt drag i, jag känner mig osäker på ytterfilter, då jag är rädd att få golvet vattenfyllt om nån slang släpper från ytterfiltret.
                          Du behöver inte vara rädd för att ytterfilterslangarna ska lossna, har inte hänt mig trots att jag haft akvarium i över 30 år. Ett ytterfilter till biologisk rening + ett innerfilter som tar hand om den lösa skiten är optimalt, anser jag.
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...