Hur mycket fisk per liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse Lundin
    Användare
    • februari 2007
    • 19

    Hur mycket fisk per liter?

    Har nyligen dragit igång ett 930-liters malawikar efter några års bortvaro från akvariehobbyn. Nu är det ju jättekul att köpa nya fiskar hela tiden, det finns ju så många att välja ibland. Men risken är stor att det blir "fisksoppa" av alltihopa.

    Håller även på med koifiskar i en damm och där talar man faktiskt om antal centimeter fisk per liter vatten. Låter kanske lite snurrigt men är egentligen en ganska bra idé eftersom fiskar växer, stora fiskar kräver större plats än små fiskar.

    Finns det någon "tumregel" när det gäller malavi? Håller mest HP-malavi men även en grupp Frontosor (förlåt biotopblandningen).

    Lasse
    http://www.koidamm.se
  • stenis
    Användare
    • maj 2006
    • 8

    #2
    Du verkar ju redan ha skaplig koll på fiskhållnig med tanke på ditt koi-intresse + tidigare erfarenheter. En tumregel från zoopet.se - köpa akvariefisk:
    Hur många fiskar kan man då totalt ha i ett akvarium? Det är omöjligt att ge ett generellt svar, men följande kan vara ett litet rättesnöre (även om det finns tusen undantag).
    Fiskar med max.storlek på 3 cm - minst 2 L vatten per fisk.
    Fiskar med max.storlek på 5 cm - minst 5 L vatten per fisk.
    Fiskar med max.storlek på 7-8 cm - minst 10 L vatten per fisk.
    Fiskar med max.storlek på 15 cm - minst 25 L vatten per fisk.
    Citatet ovan är inget jag rekommenderar utan se det bara som ett svar på:
    Ursprungligen postat av Lasse Lundin
    Håller även på med koifiskar i en damm och där talar man faktiskt om antal centimeter fisk per liter vatten. Låter kanske lite snurrigt men är egentligen en ganska bra idé eftersom fiskar växer, stora fiskar kräver större plats än små fiskar.
    Vad som är viktigare för oss som håller ciklider att tänka på är snarare agressivitet hos respektive art och individ. En fisk som försvarar ett revir i sitt akvarium kommer klart bättre till sin rätt om den har "lagom" många kombatanter att försvara reviret mot. Skulle du enl exemplet ovan hålla 93 mbunas på 7-8 cm i ditt akvarium skulle jag definitivt bli snurrig av att titta på det

    MVH /Johan
    "En för alla! Alla för fisk!"

    Kommentar

    • Lasse Lundin
      Användare
      • februari 2007
      • 19

      #3
      Tack för svaret, med den tumregeln skulle jag väl kunna ha runt 30-40 fiskar men risken är. som du just påpekar, att man blir lite snurrig av att titta på dem.
      Samtidigt verkar de aggressiva typerna dämpas något när det finns så många att jaga.

      Räknar jag samman allt jag fn. har i burken så kommer jag till 31 stycken men det inkluderar fyra ancistrusar och en ål vilka kanske inte behöver räknas in egentligen.
      Allteftersom frontosorna (åtta st) växer får jag väl rensa lite och tillämpa principen "en in - en ut". Något som jag förtvivlat försöker lära min kära fru när det gäller klädesplagg.....

      mvh
      Lasse
      http://www.koidamm.se

      Kommentar

      • palleh
        Användare
        • december 2006
        • 704

        #4
        tror du kan trycka in mer fisk än 30-40 om du nu ska ha vanliga mbunor eller auloncaras..
        själv har ja runt 30 fisk i ett 400 liters kar och det funkar ypperligt..
        fast det gäller att ha fisk som funkar tillsammans
        http://picasaweb.google.com/palleph

        Nya bilder laddas upp hela tiden


        Mvh Patrik

        Kampfisk!

        Kommentar

        Arbetssätt...