Trött på aggro-jullar, men vad istället?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    #16
    Ursprungligen postat av Robin
    För att det inte är samma fisk?
    Nu när jag tittar på bilden så får jag kolla vad som verkligen stod på skylten...
    Kanske Chalinochromis brichardi?
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #17
      Ursprungligen postat av Gabbi
      Kanske Chalinochromis brichardi?
      kan stämma.. en smal en isf.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #18
        Ursprungligen postat av jonre723
        Med tanke på att det nästan bara blir halva vattenvolymen så tycker jag nog att det redan är fullt.
        Fast en calvus, en leleupi, ett litet gäng multisar och några nigripinnisar i en 375:a är ungefär samma sak som att ha ett tomt kar. Plus att en flytt från 375 till 240 minskar vattenvolymen med 36%, inte 50%. Plus att det är en BTN Rocky i 375:an som tar upp en del utrymme, så skillnaden är inte jättestor.

        Phyllonemus typus är det ballaste som föreslagits och en mindre Synodontis det vettigaste om du frågar mig...
        Fast jag har redan sagt två gånger att jag inte är intresserad av malar, även om jag kan förstå att dom är balla.
        Både calvusarna och den onda banancikliden skulle störa ett substratruvande par till.
        Fast för min del spelar det ingen roll om det inte blir yngel eller om ynglen blir uppätna. Föräldrar som försöker stå emot en calvus på jakt är väldigt fascinerande att kolla på.

        Multisarna ser till att inget annat trivs speciellt bra på botten och resten av ytan ska nigripinnisarna samsas på. Räcker inte det?
        Nej, det var därför jag frågade om det fanns nån annan fisk som skulle kunna funka.

        När det gäller Jullar är det synd att folk vägrar inse att de större arterna är rena mördarmaskiner under de flesta omständigheter.
        Det är ju precis detta som jag har insett och ber om alternativ.

        Vill du ha mer fisk så satsa på några fler nigripinnis.
        Ja, så kanske det blir. Jag har ju några yngel som börjar bli giftasvuxna snart.
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #19
          Ursprungligen postat av specmats
          tematochromis,då vittatus typerna, är inte alls så intern aggro som jullar så det är inga problem, angående T.Brichardi som ja så att du Robin fotat så är dom fina men varför har dom inget svart band?
          http://cichlide38.free.fr/photo/tang..._brichardi.jpg
          Hmm. Efter att ha läst på lite extra om T. vittatus, så måste jag säga att det låter som ett riktigt intressant alternativ! Det var faktiskt precis nåt sånt som jag var ute efter. Ibland missar man dom mest uppenbara sakerna och måste kolla flera gånger på dom innan man inser att det är precis vad man letar efter. Bra tips! Det är mycket möjligt att det blir T. vittatus.

          Som vanligt när det gäller akvaristik så får man skynda långsamt och gå igenom mängder med alternativ innan man hittar rätt.
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Min erfarenhet är att när paren blir osams spelar det ingen roll hur stort akvariet är, vilken fisk som står i mitten, eller hur mycket sten man har: den mindre blir dödad.

            Det är det som är så j-vla jobbigt med jullar, att vid minsta störning kan hanen få för sig att döda honan (eller om det är tvärtom - den större blir helt rabiessmittad mot den mindre i alla fall).

            Vet inte om det hjälper att ha massor av jullar, om det går 20-30 stycken i akvariet kanske misshandlade honor kan gömma sig i mängden?
            Jag har aldrig haft dessa problem med marlieri, transcriptus och regani, daremot med N. pulcher.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #21
              Ursprungligen postat av Robin
              För att det inte är samma fisk?
              Nu när jag tittar på bilden så får jag kolla vad som verkligen stod på skylten...
              Om ja inte kommer ihåg fel så har lagret Telmatochromis Brichardi eller liknande..? Du kanske förväxlade namnen där..
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #22
                Ursprungligen postat av specmats
                Om ja inte kommer ihåg fel så har lagret Telmatochromis Brichardi eller liknande..? Du kanske förväxlade namnen där..
                Ja det verkar vara det jag gjort.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                Arbetssätt...