Lägga helglas på Akavrium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snurbo
    Användare
    • februari 2007
    • 86

    Lägga helglas på Akavrium?

    Som rubrik lyder... Går det att lägga på en glas skiva som täcker så gott som hela akvariet.
    Har ett par Hål för kablage m.m...... Har satt i en pump som har en seperat luft slang som ligger utanför "locket" på karet.... Pumpen pumpar 1400 L/H ( Har "luft" slang utanför "locket".)....375 Liters kar... Räcker de med syre till fiskarna ???.... Är detta en idiot grej ???.... Vore smidigt med heltäckande glas på toppen!!...

    // Magnus (Amatör!!!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Klart att det går, men det är så oprakiskt som det nånsin kan bli.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Daniel Ju
      Användare
      • februari 2007
      • 32

      #3
      Några tankar om din lösning... Om de hål du har är "igentäppta" av kablage kanske syreförsörjningen skulle kunna bli ett problem OM du inte har mycket växter. Det beror väl också på hur mycket fisk du har i akvariet. Är det inte överbefolkat med extremt smutsiga fiskar som får för mycket mat hinner det kanske inte bli nåt problem om du har rätt täta vattenbyten. Finns det öppningar i hålen borde det kunna dra in tillräckligt med syre. Det är ju inte direkt enorma hål som är "standard" på de flesta akvarier.

      Själv tycker jag det är smidigt med delade glasrutor om man bara behöver rota i ett hörn, skall flytta fiskar, byta vatten osv. Då är det gött att inte behöva slita av ljusramp och hela kittet, om du inte har hängande armaturer.

      Kommentar

      • Malawi Micke
        Användare
        • oktober 2006
        • 167

        #4
        Självklart kan du lägga ett heltäckande glas över ditt 375.. men var för inte dela upp glaset i typ 4 delar?? Bra mycket lättare när du ska ner i baljan och fixa något!! fiskarna klarar sig absolut med det syret som pumpen förser karet med.. men hade jag varit du skulle jag nog gå till glasmästarn och få det stora glaset upp delat i 4 delar mycket smidigare..
        malawi 4 life

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #5
          Går gör det väl, men vad skulle tanken med den lösningen vara ?
          Tycker för min del att det skulle bli besvärligt med ett heltäckande täckglas om man skulle behöva ner och greja med något i karet plus att om man skulle råka spräcka glaset är det mycket glas som spricker jämfört med om man har täckglas i ett antal mindre sektioner.
          Kanske har jag missuppfattat något?

          Kommentar

          • Snurbo
            Användare
            • februari 2007
            • 86

            #6
            Ursprungligen postat av Karon
            Går gör det väl, men vad skulle tanken med den lösningen vara ?
            Tycker för min del att det skulle bli besvärligt med ett heltäckande täckglas om man skulle behöva ner och greja med något i karet plus att om man skulle råka spräcka glaset är det mycket glas som spricker jämfört med om man har täckglas i ett antal mindre sektioner.
            Kanske har jag missuppfattat något?

            Jag missa nog att tillägga att det var tre bitar glas som ligger på...

            Kommentar

            • malawi375
              Användare
              • april 2006
              • 209

              #7
              Jag vet inte vad ni andra tycker men själv tycker jag att heltäckande ljusramp är den absolut bästa lösningen. Inga fula glas som måste putsas, det dunstar i princip inget vatten alls, och rampen är enkel att vika upp och ställa i öppet läge när man byter vatten. Jag är oerhört nöjd men mina Aqua-el-ramper som är heltäckande och också relativt billiga. De finns att köpa separat till akvarier med standardmått.

              Kommentar

              • Malawi Micke
                Användare
                • oktober 2006
                • 167

                #8
                Ursprungligen postat av malawi375
                Jag vet inte vad ni andra tycker men själv tycker jag att heltäckande ljusramp är den absolut bästa lösningen. Inga fula glas som måste putsas, det dunstar i princip inget vatten alls, och rampen är enkel att vika upp och ställa i öppet läge när man byter vatten. Jag är oerhört nöjd men mina Aqua-el-ramper som är heltäckande och också relativt billiga. De finns att köpa separat till akvarier med standardmått.
                Halloj fasiken en sådan ljusramp skulle sitta fint på mitt 540 finns det tror du?? Vart hittar jag en sådan kollat runt och jittar inte den någonstans..
                malawi 4 life

                Kommentar

                • drenner
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 272

                  #9
                  på mitt ena kar har jag en heltäckande lysramp med där avdunstar ganska mycket vatten ( typ 1-2 cm varje vecka) men i mitt andra kar har jag två täckglas och där avdunstar det typ ingenting.
                  160l malawi
                  112l sällskapskar/CA:D
                  24l yngelkar:D

                  Kommentar

                  • malawi375
                    Användare
                    • april 2006
                    • 209

                    #10
                    Min ramp är en Aquael och de saluförs väl från www.simontorp.se som grossist. Det är nog bara att skicka ett mail till dem och fråga om närmaste återförsäljare.

                    Vad gäller avdunsting så nej - inte en chans att det dunstar mer vatten om du har heltäckande ramp. Den är ju just...heltäckande. Har haft akvarium i tiotals år, och alltid med täckglas eftersom det inte fanns annat förr, och alltid har man haft den där lilla "akvariedoften" hemma pga avdunstningen. När jag nystartade nu för något år sedan och gick och köpte ett nytt akvarium så blev det ett med heltäckande ramp för jag tyckte det var snyggt i första hand men den absolut största vinsten som jag inte hade tänkt på innan var just att allt vatten stannar i akvariet.

                    Kommentar

                    • Rauken
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 310

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawi375
                      Jag vet inte vad ni andra tycker men själv tycker jag att heltäckande ljusramp är den absolut bästa lösningen. Inga fula glas som måste putsas, det dunstar i princip inget vatten alls, och rampen är enkel att vika upp och ställa i öppet läge när man byter vatten. Jag är oerhört nöjd men mina Aqua-el-ramper som är heltäckande och också relativt billiga. De finns att köpa separat till akvarier med standardmått.
                      Går i köptankar på ett nytt kat i ca. 450 l-klassen och har alltid tyckt att plastramperna ser just lite väl plastiga ut... (Har ett litet HP på 54 liter som yngelkar och det är väl egentligen inte supersnyggt) Men när jag ser ditt kar måste jag nog ändra mig... Såg inte alls så tokigt ut. Kanske är det så att det ser bättre ut på lite större burkar..?
                      Vad är dina erfarenheter annars? Hur blir det med kondensen? I mitt lilla kar blir det en del kondens som gärna rinner ner på baksidan av burken när jag lyfter på rampen...
                      Några andra fördelar/nackelar?
                      / Kenneth
                      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                      Kommentar

                      • malawi375
                        Användare
                        • april 2006
                        • 209

                        #12
                        Måste hålla med dig om att det är lite plastigt, det kan man inte komma i från. Fast ändå klart snyggare än den gamla stilen med täckglas och fula ramper. Gissningsvis finns det heltäckande ramper av mycket bättre kvalitet än den jag har men då kostar de säkert dito. På mitt stora (nåja, 375 l.) kar är det inga problem med kondens som rinner på fel ställe vare sig till vardags eller då man viker upp rampen. På det lilla har jag samma erfarenhet som du.

                        Kommentar

                        • Lasse Lundin
                          Användare
                          • februari 2007
                          • 19

                          #13
                          Heltäckande ramp

                          Slår ett slag för både heltäckande ramp OCH täckglas.
                          Håller med om att ett öppet akvarium kan lukta lite och dessutom riskerar man att fiskarna hoppar ut. Täckglaset under rampen förhindrar den värsta fukten runt kontakter, drosslar och lamphållare.
                          Har själv byggt både ramper och akvariebänkar och tycker att en ramp som harmonierar med bänken slår ut det mesta.
                          Bifogar några bilder på mitt senaste bygge till ett 930-liters. Bänken är byggd av IKEAs köksskåp i ek. Stommarna är av 19 mm spånskiva och håller mycket väl för trycket. Eftersom akvariet är något djupare än bänken fick jag bygga på bänken i bakkanten.
                          Förstår inte alls folk som är rädda för spånskiva i dessa sammanhang. Det är väl inte meningen att vattnet skall rinna utanpå akvariet och bänken?
                          Rampen brukar jag tillverka av antingen plywood eller som i detta fallet av täcksidor till köksskåp. Då får man samma material som i bänken.
                          Bygger först en låda som jag sedan kapar i framkant och som därefter förses med ett pianogångjärn i hela rampens längd. Enda problemet i mitt senaste projekt är vikten, den är ju nästan två meter lång så vi måste vara två för att lyfta av den. Experimenterade med en lyftanordning med block i taket men vågade inte lita på att paneltaket höll.
                          Lasse
                          http://www.koidamm.se

                          Kommentar

                          • Rasmus Pedersen
                            Användare
                            • september 2006
                            • 304

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lasse Lundin
                            Slår ett slag för både heltäckande ramp OCH täckglas.
                            Håller med om att ett öppet akvarium kan lukta lite och dessutom riskerar man att fiskarna hoppar ut. Täckglaset under rampen förhindrar den värsta fukten runt kontakter, drosslar och lamphållare.
                            Har själv byggt både ramper och akvariebänkar och tycker att en ramp som harmonierar med bänken slår ut det mesta.
                            Bifogar några bilder på mitt senaste bygge till ett 930-liters. Bänken är byggd av IKEAs köksskåp i ek. Stommarna är av 19 mm spånskiva och håller mycket väl för trycket. Eftersom akvariet är något djupare än bänken fick jag bygga på bänken i bakkanten.
                            Förstår inte alls folk som är rädda för spånskiva i dessa sammanhang. Det är väl inte meningen att vattnet skall rinna utanpå akvariet och bänken?
                            Rampen brukar jag tillverka av antingen plywood eller som i detta fallet av täcksidor till köksskåp. Då får man samma material som i bänken.
                            Bygger först en låda som jag sedan kapar i framkant och som därefter förses med ett pianogångjärn i hela rampens längd. Enda problemet i mitt senaste projekt är vikten, den är ju nästan två meter lång så vi måste vara två för att lyfta av den. Experimenterade med en lyftanordning med block i taket men vågade inte lita på att paneltaket höll.
                            Lasse
                            Snyggt!
                            Vad är måtten på själva karet?
                            MVH

                            Kommentar

                            • Lasse Lundin
                              Användare
                              • februari 2007
                              • 19

                              #15
                              Heltäckande ramp

                              Ratz!
                              Akvariets mått är 190x70x70 = 931 liter.
                              Försett med ett Eheim ytterfilter som har insuget till vänster i bild och en 2000 liters cirkulationspump i högra sidan. Gissa om det är snurr på vattnet, fiskarna får verkligen motion.
                              mvh/Lasse
                              http://www.koidamm.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...