dom små käkar på de stora synspilorna??!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    dom små käkar på de stora synspilorna??!

    Vad Är detta för helt knäppa saker som sker nu i mitt kar Synspilorna har blivit levande föda som dom mindre argentorna+ den mindre escondido honan knaprar på började i helgen,,,varför försvara dom sig inte utan låter dom hållas, jävligt skumt??
    Matar jag för lite ?(Märkligt isf) Fiskarna är ju inte direkt magra tycker jag iaf! Sista bilden är tagen i söndags då jag såg det första gången och som ni ser var där inga skador i början eller före angreppet började.. Börjar bli sur själv här hemma Har något sett något liknade eller varit med om något liknade eller har en åsikt i saken så tveka inte hehe...aldrig får man va riktigt nöjd eller målar jag fan på dörren tro hehe..
    Senast redigerad av Micke Jarhl; 07 mars 2007, 18:05.
    Micke Jarhl Med akvarium!
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Ursprungligen postat av Micke Jarhl
    Vad Är detta för helt knäppa saker som sker nu i mitt kar Synspilorna har blivit levande föda som dom mindre argentorna+ den mindre escondido honan knaprar på började i helgen,,,varför försvara dom sig inte utan låter dom hållas, jävligt skumt??
    Matar jag för lite ?(Märkligt isf) Fiskarna är ju inte direkt magra tycker jag iaf! Sista bilden är tagen i söndags då jag såg det första gången och som ni ser var där inga skador i början eller före angreppet började.. Börjar bli sur själv här hemma Har något sett något liknade eller varit med om något liknade eller har en åsikt i saken så tveka inte hehe...aldrig får man va riktigt nöjd eller målar jag fan på dörren tro hehe..
    Tjena Micke!
    Det du har råkat ut för har inget med matning att göra, det är ett fenomen som troligtvis uppstår pga att du har för trångt i karet (har själv varit med om det) Synspilorna är alldeles för stora och osnabba jämfört med dom mindre fiskarna. Och i och med att du har flera stora par med revir i karet så har synspilan ingen möjlighet att komma undan då han får stryk om han kommer in i någon annans revir och måste därför stanna på sitt revir och ta "skiten"...
    När mindre fiskar väl har kommit på att dom kan få gratis näring genom att "gnaga" på dom stora som bara står still så slutar dom tyvärr inte med detta. Jag håller numera väldigt sällan fiskar av olika storlek ihop om det finns mera än 1 revir i karen..
    Detta är min erfarenhet...
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Micke Jarhl
      Användare
      • april 2002
      • 2277

      #3
      ok ...skit åxo lyfta ur alla argentorna igen då..Pearsei paret kommer dom inte nära för då smäller det direkt såg att dom testade lite men slutade direkt där för dom fick på pälsen direkt..
      Micke Jarhl Med akvarium!

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #4
        När jag ser den sista bilden kommer jag onekligen att tänka på det putsarbeteende som man har observerat hos en del saltvattensfiskar. Synspilahanen står på ett liknande sätt som man ibland kan se på TV.
        Kan det vara så att ett liknande beteende även existerar på andra ställen än på korallreven?

        Fast när det blir hudskador så har onekligen putsarbeteendet gått överstyr.

        De enda gångerna jag själv har sett det härhemma är när ynglen knaprar på sina föräldrar.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #5
          Ursprungligen postat av jinnarparen
          När jag ser den sista bilden kommer jag onekligen att tänka på det putsarbeteende som man har observerat hos en del saltvattensfiskar. Synspilahanen står på ett liknande sätt som man ibland kan se på TV.
          Kan det vara så att ett liknande beteende även existerar på andra ställen än på korallreven?

          Fast när det blir hudskador så har onekligen putsarbeteendet gått överstyr.

          De enda gångerna jag själv har sett det härhemma är när ynglen knaprar på sina föräldrar.
          Hade liknande funderingar då jag såg det första gången, men det jag lärde mig då var att när den stora fisken står så där rakt upp o ner så betyder det i princip att "jag ger upp" och den synen blir bara sorgligare o sorgligare ju längre detta fortgår. Till sist så ligger fisken bara på botten i stort sett uppgnagad. Så det blir en mycket långsam och plågsam död för fisken..
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • Micke Jarhl
            Användare
            • april 2002
            • 2277

            #6
            Det ska inte inträffa här kan jag säga ang..plågsam död det kan jag försäkra...
            Micke Jarhl Med akvarium!

            Kommentar

            • Micke Jarhl
              Användare
              • april 2002
              • 2277

              #7
              Nu så är Argentorna borta ner spolade i dasset!!.....................










              sköjar lite hehe men man hade god lust var ganska ilsken när man höll på gick lättare när man lugnade ner sig och var metodisk typisk mig hetlevrad som man är ibland...
              Micke Jarhl Med akvarium!

              Kommentar

              Arbetssätt...