Thorichthys maculipinnis Yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twiq
    Användare
    • december 2006
    • 17

    Thorichthys maculipinnis Yngel!

    för 6 dagar sen lekte mitt ellioti par som jag införskaffat för ungefär ett halvår sedan. idag när jag vaknade fick jag se de första ynlerna vara framme o visa sig alltid lika kul att få yngel.
    just nu är hannen ca: 9cm och honan ca: 6cm. tidigare har jag bara haft malawisar så jag undrar lite. hur ska jag göra med ynglerna? kan jag ha kvar dom i samma burk som föräldrarna? burken är på 200L och dom går tillsamans med två små (ca:5cm) Geophagus sp. "orange head tapajós" samt lite olika tetror. eller vore det bäst om jag flyttade över dom till ett ynglekar och isåfall hur ska jag gå till väga för att flytta över dom, så man inte skadar dem?
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Ursprungligen postat av Twiq
    för 6 dagar sen lekte mitt ellioti par som jag införskaffat för ungefär ett halvår sedan. idag när jag vaknade fick jag se de första ynlerna vara framme o visa sig alltid lika kul att få yngel.
    just nu är hannen ca: 9cm och honan ca: 6cm. tidigare har jag bara haft malawisar så jag undrar lite. hur ska jag göra med ynglerna? kan jag ha kvar dom i samma burk som föräldrarna? burken är på 200L och dom går tillsamans med två små (ca:5cm) Geophagus sp. "orange head tapajós" samt lite olika tetror. eller vore det bäst om jag flyttade över dom till ett ynglekar och isåfall hur ska jag gå till väga för att flytta över dom, så man inte skadar dem?
    Tjenare och välkommen till forumet
    Först och främst grattis till ynglen!! Jag har själv Maculipinnis och dom har inga som helst problem att försvara sina yngel och då går mina med MASSOR av annan fisk. Ett problem som jag dock har märkt är att dom släpper just tetror oroväckande nära ynglen, verkar som dom inte ser dom som nått hot..
    Jag tycker att dom ska gå kvar hos föräldrarna så länge det bara är möjligt, då får du ju dessutom chansen att se deras intressanta yngelvård. Kläck lite artemia och ge ynglen, det är det bästa du kan ge dom..
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Twiq
      Användare
      • december 2006
      • 17

      #3
      Tack för ditt svar beast!
      har aldrig kläckt artemia förut så de blir nått nytt för mig
      bara för mig att kila iväg o köpa lite artemiaägg då så yngleran frodas bra.
      hur ofta bör jag ge dom artemia från början ?

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #4
        Ursprungligen postat av Twiq
        Tack för ditt svar beast!
        har aldrig kläckt artemia förut så de blir nått nytt för mig
        bara för mig att kila iväg o köpa lite artemiaägg då så yngleran frodas bra.
        hur ofta bör jag ge dom artemia från början ?
        2-3 gånger om dagen tycker jag att du ska mata, då växer dom bra..
        Sen vartefter dom växer så kan du gå över till fryst cyklops tex..
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        Arbetssätt...