Många frågor (lång post)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidiumplex

    Många frågor (lång post)

    Tjena!

    Jag har lite frågor angånde en del CA/SA ciklider, främst angående sammansättning och tillgänglighet.

    Jag håller på att göra iordning mitt 720 med BTN Amazonas och skall fylla på med fisk under de närmaste 2 månaderna har jag planerat. Jag är inget större fan av överfyllda akvarium så jag vill hålla det enkelt och fåtaligt. Jag vill också vara noga med att inte skaffa för stor fisk för mina akvarium eftersom jag inte vet om jag har möjlighet att uppgradera. I och med detta känns det lite dumt att den fisken jag helst av allt skulle vilja ha är Umbriferium

    Men dom sammansättningarna jag funderar på är följande

    Alt 1: 1 Umbriferium (Enbart om jag är säker på att kunna uppgradera till 1500 liter inom 1,5 år)

    Alt 2: 1 Parachromis Dovii (Enbart om jag är säker på att kunna uppgradera till 1500 liter inom 1,5 år)

    Alt 3: 1 par Festae

    Alt 4: 1 Amphilophus Zalousi, 1 Festae, 2 Nandopsis Tetracanthus

    Alt 5: 1 Barred Amphilophus Citrinellus, 2 Festae

    Alt 6: 1 Barred Amphilophus Citrinellus, 2 Nandopsis Tetracanthus


    Så till frågorna om de specifika arterna...

    Nandopsis Tetracanthus
    Jag undrar främst över tillgängligheten och över tillväxt hastigheten.

    Barred Amphilophus Citrinellus
    Jag är enbart intresserad av ett helt renrasigt exemplar, jag förmodar att dom inte är så vanliga ?

    Umbriferium
    Dessa skulle jag helst vilja köpa en grupp om ungefär 10 stycken för att sedan plocka ut det bästa exemplaret, men jag förmodar att tillgängligheten är rätt begränsad?

    Amphilophus Zalousi
    Dessa ciklider vill jag veta allt om. Jag har enbart sätt dom på ett fåtal bilder och läst om storlek, snabbhet, agressivitet mm men jag vill veta allt som går.

    Jag skulle helst av allt vilja köpa samtliga fiskar vid liten storlek för att kunna dra upp dom själv. Jag är underförstådd med att vid vissa kombinationer så måste man eventuellt börja olika pga av tillvästhastighet vilket gör det hela lite mer komplicerat.

    Jag är även väldigt intresserad av att sambeställa fisk från Jeff Rapps. Jag kalkylerade på att ta hem själv men de fasta kostnaderna skulle bli ca 4000 kr, men kan jag få en eller två till personer med så är jg intresserad.

    Lång första post här på ciklid.se. Jag hoppas att det är okey
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Får börja med att önska dig välkommen till forumet!

    Dina alternativ som du valt ser väl genomtänkta ut, speciellt alternativ 1 och 2 tilldrog min uppmärksamhet.
    Vad jag vet så är jag en av få (kanske den ende) som har umbrifera här i landet, har själv 8 st varav en troligt hane. Det har visat sig att det är relativt svårt att lyckas få tag på en hane, även i USA där den är vanligare. Så jag går och väntar på att de skall växa till sig lite till och blir könsmogna, kanske kan jag ha en så n tur att jag skulle kunna få lek på dem.

    Om jag förstår dig rätt så när det gäller umbrifera och dovii så är du bara intresserad av en fisk i karet. Tror nog att ett 720 l skulle räcka rätt långt, fast skall du ha dem riktigt stora (>40-45 cm) så är det nog 1500 l som gäller.
    Har själv ett lekpar dovii i ett 720 l, de gick förut i mitt stora 3m kar men då de till slut betraktade hela karet som sitt privata så fick jag flytta på dem för att de andra fiskarna skulle klara sig. Efter 12 veckors tillvnänjning har de nu accepterat sitt nya hem och idag fått fram frisimmande yngel.

    Vad det gäller de andra arterna så tror jag nog att det är rätt så enkelt för dig att få tag på dem. Du bor ju på rätt ställe i landet. Ta kontakt med Beast här på forumet så kan han nog ordna de flesta arterna till dig, tror att han har dem själv rentav.

    hmm, det blev ett rätt långt svar också
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #3
      Hej Cichlidiumplex och välkommen till forumet!
      Som Jinnarparen påpekat så verkar du ha funderat lite på det här med sammansättningen av fisk.
      Vad det gäller Zaliosus så ska dom nog hållas i ett litet stim då det är så dom lever på öppet vatten, min erfarenhet är att dom kräver ordentligt stora akvarium för att komma till sin rätt då dom är en snabbsimmande art som är väldigt aggressiv. Jag har inga Zaliosus kvar och vet tyvärr inte vart dom 5 som jag hade finns idag och om dom går att få tag i Sverige.
      Barred Midas är inga problem att få tag i likaså Tetracantha.
      Sämst tillväxt av dessa har Tetracanthan..
      Skicka mig ett mail så ska vi se vad vi kan göra..
      Mvh Jocke
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Cichlidiumplex

        #4
        Tackar för de utförliga svaren!

        Om jag förstår dig rätt så när det gäller umbrifera och dovii så är du bara intresserad av en fisk i karet. Tror nog att ett 720 l skulle räcka rätt långt, fast skall du ha dem riktigt stora (>40-45 cm) så är det nog 1500 l som gäller.
        Ja jag skulle vilja ha en Umbee som "wet pet" men med tanke på storlek, agressivitet och hur Umbeen jagar så tycker jag inte att det rätt med mindre än 2000 liters akvarium helt fullvuxen. Och om jag har haft en fisk i 2 år så skulle det bära emot att släppa iväg den för att akvariumet är för litet.


        Har själv ett lekpar dovii i ett 720 l, de gick förut i mitt stora 3m kar men då de till slut betraktade hela karet som sitt privata så fick jag flytta på dem för att de andra fiskarna skulle klara sig. Efter 12 veckors tillvnänjning har de nu accepterat sitt nya hem och idag fått fram frisimmande yngel.
        Dovii skulle vara nästan lika fränt som Umbee men samma problem där. En fullvuxen Dovii blir över 45 cm och ett 720 - BTN bakgrund gör att kurvorna blir lite tajta om man säger så


        Vad det gäller Zaliosus så ska dom nog hållas i ett litet stim då det är så dom lever på öppet vatten, min erfarenhet är att dom kräver ordentligt stora akvarium för att komma till sin rätt då dom är en snabbsimmande art som är väldigt aggressiv. Jag har inga Zaliosus kvar och vet tyvärr inte vart dom 5 som jag hade finns idag och om dom går att få tag i Sverige.
        Aha, då var det ingen lämplig art. Synd dom är väldigt snygga!


        Barred Midas är inga problem att få tag i likaså Tetracantha.
        Sämst tillväxt av dessa har Tetracanthan..
        Skicka mig ett mail så ska vi se vad vi kan göra..
        Tackar för svaren! Jag hör av mig

        Jag måste också säga att Beast du har inte bara bra fisksmak, du har även en grym hundsmak. Bullmastiff är den absolut snyggaste hunden men tyvärr så ville inte missus ha en såpass stor hund i lägenheten, så jag fick ta en minivariant, en Fransk Bulldog.

        Än en gång, tackar !

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Ursprungligen postat av Cichlidiumplex
          Tackar för de utförliga svaren!


          Ja jag skulle vilja ha en Umbee som "wet pet" men med tanke på storlek, agressivitet och hur Umbeen jagar så tycker jag inte att det rätt med mindre än 2000 liters akvarium helt fullvuxen. Och om jag har haft en fisk i 2 år så skulle det bära emot att släppa iväg den för att akvariumet är för litet.



          Dovii skulle vara nästan lika fränt som Umbee men samma problem där. En fullvuxen Dovii blir över 45 cm och ett 720 - BTN bakgrund gör att kurvorna blir lite tajta om man säger så
          Att få fram det naturliga jaktbeteendet hos umbee och dovii lär kräva betydligt mer än 2000 l, såtillvida har du rätt. Likaså att det behövs så stora kar för att få upp dem i 60 resp 70 cm som de lär kunna bli när de är som störst.

          Fast efter att ha hållt dovii i 3 generationer och snart 9 år så kan jag bara tillföra att de nog har trivts rätt bra även i de mindre behållarna som jag har haft dem i.
          Något större jaktbeteende har jag inte observerat, de har ju lärt sig var maten kommer ifrån. Faktum är att de är rätt så tillbakadragna jämfört med andra fiskar när det är mat på gång.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • Cichlidiumplex

            #6
            Ursprungligen postat av jinnarparen
            Att få fram det naturliga jaktbeteendet hos umbee och dovii lär kräva betydligt mer än 2000 l, såtillvida har du rätt. Likaså att det behövs så stora kar för att få upp dem i 60 resp 70 cm som de lär kunna bli när de är som störst.

            Fast efter att ha hållt dovii i 3 generationer och snart 9 år så kan jag bara tillföra att de nog har trivts rätt bra även i de mindre behållarna som jag har haft dem i.
            Något större jaktbeteende har jag inte observerat, de har ju lärt sig var maten kommer ifrån. Faktum är att de är rätt så tillbakadragna jämfört med andra fiskar när det är mat på gång.

            Nej att få fram korrekt jaktbeteende borde vara omöjligt för en akviarist men att se till storleken på Umbee/Dovii vilkas max är 70 cm så borde man igentligen inte få hålla dom i akvarier över huvud taget vid den storleken. Däremot tror jag säkert att dom trivs i ditt 3 meters akvarium då dom inte blir "maxade". Jag tycker inte det känns helt rätt med ett 720 vilket gör att jag blir irriterad, jag vill jue ha Umbriferium i fullstorlek!

            Mvh

            Kommentar

            Arbetssätt...