Belysning 'i' akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • R66
    • maj 2024

    Belysning 'i' akvariet?

    Har en lång längsgående 'stock' i akvariet som jag vill ha ett par lysdioder i.
    Byggde ihop något eget med krympslangar och silicone. Effekten blev enorm! I allafall i en vecka. Sen började det antagligen bli någon läcka någonstans för kabeln oxiderade. Är det någon som lyckats bygga in lysdioder i karet? Med andra ord, nersänkta i vattnet och fått det att fungera varaktigt? Jag har sett attd et finns några på marknaden nu men dom är allt för stora för att jag ska kunna bygga in dom i min 'undervattniska' ramp. Hade dessutom ett par i några grottor som finns i bakgrunden. Enormt snyggt nattetid!
    Kan man använda fiberoptik? Någon slang som har någon form av lins i ena änden? Lysdiod och kabel som är gjutna ihop? Förslag någon? Har snart letat mig alg-grön på nätet...
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    En syreslang (eller en lite tjockare) av hyffsad kvalitet, löda en kedja med dioder och trä i slangen. Täpp sedan till ena änden genom att värma och pressa med tång. Andra änden slutar ovanför vattenytan?
    Tony Englund

    Kommentar

    • Micke M
      Användare
      • november 2006
      • 116

      #3
      Vanlig fiberoptikbelysning för inbyggnad i tak etc borde väl funka utmärkt under vatten.

      Kommentar

      • R66

        #4
        Ursprungligen postat av Tony
        En syreslang (eller en lite tjockare) av hyffsad kvalitet, löda en kedja med dioder och trä i slangen. Täpp sedan till ena änden genom att värma och pressa med tång. Andra änden slutar ovanför vattenytan?
        Andra änden slutar rakt ner i karet... Har typ en slags rörgenomföring igenom bakgrunden till tänkt ställe. Det skulle funnits en färdig transparent slang som var pluggad med en lins eller något genomskinligt... Det är min önskan... Hmm.. Kanske kan man slänga ner någon form av hylsa som typ ett provrör och sedan försöka trä en slang över det.. Frågan är baar om man kan få det riktigt supertätt. Det får ju absolut inte komma i kontakt med vattnet.. En annan risk är att om det skulle lossna och slangen fortsätter ner över kanten (man vill ju skydda kabeln oxo så att den inte får kontakt med vattnet) så finns det risk för att den blir en hävert om nu det skulle gå snett. Inte kul att komma hem och torka upp några hundra liter ifrån parkettgolvet! =)

        Kommentar

        • Daniel Ju
          Användare
          • februari 2007
          • 32

          #5
          Med lite mysbelysning i akvariet lär det ju bli lek rätt snart...

          Kommentar

          Arbetssätt...