Montering av BTN stora Amazonas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flykt
    Användare
    • januari 2007
    • 104

    Montering av BTN stora Amazonas

    Hej!


    I helgen monterade jag BTN stora amazonas i mitt 1200l kar (200*100*60). Nu väntar jag bara på att det ska torka ordentligt. Det riktigt kliar i fingrarna på att få sätta igång karet igen.

    Eftersom karet är en meter djupt, får jag gott om plats kvar efter monteringen vilket kort nedan visar (fler kort finns på "Min zoon" i länken sist).

    Jag har tidigare haft sällskapsfiskar, men alltid trånat efter annat, såsåom arowana, ormhuvudsfiskar, skednosmalar och grymma ciklider såsom Cichla ocellaris.

    Nu har jag tagit steget att göra mig av med sällskpasfiskarna mot "riktiga" fiskar i stället. Längtar riktigt efter att ta hem de första fiskarna.

    Är helt ny på ciklidfronten, men känner mer och mer att detta är vad jag vill hålla på med.

    Så fort karet är igång igen ska jag hämta upp två stycken "Charming Phoenix" (Semaprochilodus taeniurus), och en Channa pleurophthalma.
    Jag har också beställt 8 yngel av Cichla ocellaris, där jag såsmåningom hoppas få ut ett lekpar.

    Tips på vad jag mer kan ha i karet mottages tacksamt .

    Ps! Bänken ska senare kläs in i laminat. Ganska ljus ek. Svarta lister ska på runtom karet också. Slutligen en svart heltäckande ljusramp. Ds!

    Mvh/Helena
    Senast redigerad av Flykt; 05 mars 2007, 22:00. Anledning: Glömde lägga till text.
    /Helena

    Min Zoon
  • jimmyA
    Användare
    • mars 2007
    • 26

    #2
    det kommer nog bli ett grymt snyggt akvarium!
    även om jag tycker att btn tar onödig plats,för dom fiskar du är på väg inn på är ju så grymt snygga endå

    Kommentar

    • palleh
      Användare
      • december 2006
      • 704

      #3
      RIKTIGT grymt kar...kommer nog bli riktigt snyggt när det är klart..
      va är det för mått på karet förresten?
      http://picasaweb.google.com/palleph

      Nya bilder laddas upp hela tiden


      Mvh Patrik

      Kampfisk!

      Kommentar

      • Flykt
        Användare
        • januari 2007
        • 104

        #4
        Ursprungligen postat av palleh
        RIKTIGT grymt kar...kommer nog bli riktigt snyggt när det är klart..
        va är det för mått på karet förresten?

        Tackar så mycket !

        Måtten är L 200 cm
        D 100cm
        H 60 cm

        /Helena
        /Helena

        Min Zoon

        Kommentar

        • drd
          Användare
          • december 2004
          • 1112

          #5
          Du behövde aldrig dela på bakgrunden va Helena ?
          // drd

          Nu med ännu fler malar.......L046 igen

          Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
          Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

          Kommentar

          • Flykt
            Användare
            • januari 2007
            • 104

            #6
            Ursprungligen postat av jimmyA
            det kommer nog bli ett grymt snyggt akvarium!
            även om jag tycker att btn tar onödig plats,för dom fiskar du är på väg inn på är ju så grymt snygga endå

            Ja, så sant att den tar upp mycket plats. Det gör den allt. Men jag tyckte jag hade "råd" med det då karet är en meter djupt. Sedan så tycker jag bara att den är så väldans snygg. Har alltid velat ha den, men kostar ju multum. Men så av en händelse kom jag över en helt ny för pris som inte gick att motstå.

            Jag hade tänkt att inreda karet själv innan. Men stenar och rötter därbak. Men djupet gör att man inte når nånstans knappt, utan att hoppa i akvariet. Sedan är bänken den står på väldigt hög. Med bänk och kar får jag ett höjdmått på 147 cm. Jag brukar ta en köksstol och stå på när jag grejar med karet och när då kanske knappt halvvägs in.

            Så det är en av anledningarna till att jag tyckte att det blev praktiskt också då jag inte kan nå i karet annars.

            Men så sant som du säger att de fiskar som är på G är ju bara såååå snygga *kär*....
            /Helena

            Min Zoon

            Kommentar

            • Flykt
              Användare
              • januari 2007
              • 104

              #7
              Ursprungligen postat av drd
              Du behövde aldrig dela på bakgrunden va Helena ?
              Nej, det gick så smidigt så! Jag tog bort ena mittstaget. Sedan var det bara att lägga ner BTN på botten för att sedan ställa den upp mot bakrutan.
              /Helena

              Min Zoon

              Kommentar

              • jimmyA
                Användare
                • mars 2007
                • 26

                #8
                du har säkert rätt när det gäller att du har råd att ha btn. det är svårt för mig att försöka inbilla mig hur djup akvariumet igentligen är
                sitter själv och försöker få ihop pengar att starta ett 960L med måtten 200x80x60.det är ju inte precis billigt med all teknik och inredning.

                att välj fisk är ju alltid svårt. men jag tycker att det du har valt är bra!
                kanske någon biff skulle vara kul oxå tex,trimac men dom kanske är för bråkiga?

                men du ska nog passa dig för stora malar som kan suga sönder btn tex,royal pleco

                Kommentar

                • Flykt
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 104

                  #9
                  Ursprungligen postat av jimmyA
                  du har säkert rätt när det gäller att du har råd att ha btn. det är svårt för mig att försöka inbilla mig hur djup akvariumet igentligen är
                  sitter själv och försöker få ihop pengar att starta ett 960L med måtten 200x80x60.det är ju inte precis billigt med all teknik och inredning.

                  att välj fisk är ju alltid svårt. men jag tycker att det du har valt är bra!
                  kanske någon biff skulle vara kul oxå tex,trimac men dom kanske är för bråkiga?

                  men du ska nog passa dig för stora malar som kan suga sönder btn tex,royal pleco
                  Okej! Tack för tipset! Jag har haft tankarna på att skaffa mig en royal pleco, men det ska jag inte göra om de kan ha sönder BTN.
                  /Helena

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #10
                    Läckert! Självklart ska du ha någon/några biffar i det karet Angående Trimac så är min erfarenhet att dom är bara tuffa om dom har något att köra med, får dom motstånd backar dom rätt fort..
                    Mvh jocke
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • Flykt
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 104

                      #11
                      Ursprungligen postat av Beast
                      Läckert! Självklart ska du ha någon/några biffar i det karet Angående Trimac så är min erfarenhet att dom är bara tuffa om dom har något att köra med, får dom motstånd backar dom rätt fort..
                      Mvh jocke
                      Jag är ju helt ny på ciklidfronten, så i ärlighetens namn har jag inte en aning om "Trimac", vad det är för en firre... Finns den i galleriet här?
                      /Helena

                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 2964

                        #12
                        Ursprungligen postat av Flykt
                        Jag är ju helt ny på ciklidfronten, så i ärlighetens namn har jag inte en aning om "Trimac", vad det är för en firre... Finns den i galleriet här?
                        Japp det är en centralamerikan, Amphilophus Trimaculatus..
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          #13
                          My bad....Ligger på Cichlasoma Trimaculatum..
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • Flykt
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 104

                            #14
                            Djupet på mitt kar

                            "jimmyA", du skrev i går "det är svårt för mig att försöka inbilla mig hur djup akvariumet igentligen är".

                            Jag bad min femåriga dotter att ta ett kort när jag låg i karet, så du kan få en uppfattning om hur djupt det är, även hur långt. Jag får gott om liggplats, även EFTER att jag monterat BTN som synes, (BTN tar upp 55 cm på ena sidan)...

                            Ps! Fotokvaliten blir ju inte den bästa av en femåring, men hon var den enda som fanns närvarande att fota. Ska nu ta och hälla i sanden, och på lördag startas karet upp, då blir det inga mer kort på mig i karet i allafall *S*. Ds!

                            /Helena
                            /Helena

                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              #15
                              Mina "Flagtails" kommer att få det mumma i det karet. Du får dom fetaste
                              Anders L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...