Äntligen fjärilscikliden igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Äntligen fjärilscikliden igen!

    Hej!
    Ja då får man verkligen glädja sig åt en av dom finaste ciklider igen,ska börja med Microgeophaugus Ramirez igen,startar upp ett akvarium med 1 lekpar och skga börja fota lite fisk nu med min mobkamera,vet någon här något5 bra sätt och trigga dom till lek förutom dom traditionella metoderna?Jag kommer och skriva en artikel med fotn till CB i framtiden men först studera dessa akvariets skönheter,Mvh Ann-Mari PS Köper dom i min affär förstås
  • Gäst

    #2
    Hej!

    Hej!
    Ha,ha,en alldeles egen tråd vad trevligt,Mvh Ann-Mari

    Kommentar

    • Jeppe
      Användare
      • oktober 2005
      • 409

      #3
      Ett sätt är väl bra mat och vattenbyten ganska ofta. Du kan ju prova att höja temperaturen för att få dom att leka, kan också funka. Har inte så mycket erfarenhet av denna metod, men värt ett försök
      540 Troffar, Callochromis ect
      100 sydamerica, dvärgar
      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
      40 tomt

      Qui dormit, non peccat

      Kommentar

      • nicklas_wijkmark
        Användare
        • februari 2006
        • 46

        #4
        Hej!

        Vet inte riktigt hur man triggar dem till lek på någon speciellt vis. Däremot kan jag berätta att jag har ett par färilsciklider i mitt dikuskar. De uppvisar väldigt ofta lekbeteende, (gräver jättestor grop, imponerar etc. etc.) men det blir aldrig någon rom. Kanske blir honan aldrig romstinn...? Vet ej, men förhållandena är i alla fall: mycket täta vattenbyten, hög temperatur (kanske för hög för fjärilsciklider, ca 29 grader), samt mycket och ganska varierande mat.

        MVH
        Nicklas
        www.wijkmark.com
        http://mostphotos.com/index.php?referenceid=2592

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Härligt I love it I love it,nu är mitt fjärilsakvarium klart,hämtar fiskarna vilken dag som helst,Mvh Ann-Mari





          275 lit akvarium med 12 Red Rose Diskus
          150 lit Microgeophaugus Ramirez

          Kommentar

          • Nicke SA
            NCS Medlem
            • januari 2007
            • 290

            #6
            Hej!
            Detta är vad jag tror efter erfarenhet av mina fjärilar.
            Försök att hitta ett bra par. Köp en grupp och ta ut ett par som verkar relativt jämbördiga. Ofta äter de upp äggen, det har mina alltid gjort. Om jag hade för avsikt att odla dem skulle jag skaffa VF. De borde kunna det där med yngelvård. Jag kan inte tänka mig att ta äggen från dem, så därför skulle jag köpa Vf eller låta dem leka om och om igen. Lugna medinvånare bör de nog ha. Mina lekte inte när jag hade dem med L. dorsigera, dock var herr fjäril kung i karet men han verkade ha mycket annat att tänka än sin fjärilshona när de var där.
            Täta vattenbyten, -för att trigga till lek tror jag ph-sänkning kan funka. Jag tror man kan hålla dem i "normalt" ph mellan 6-7 och sedan försöka trigga dem genom ph-sänkning när man ser att de är sugna på lek. Ph en bit under 6 ska vara nödvändigt för att äggen ska utvecklas (har jag läst). Mitt ph ligger sällan under 6, så det kan vara en anledning till att de äter upp rommen.
            Upplever att svarta mygg, räkmix och cyclops får dem i lekkondition. Jag har inte gått in till 100 % för att få dem att leka, men det har hänt tre ggr och det är ju kul. Min hanne är egentligen för dominerande för att de ska vara ett perfekt par och det spelar nog också in för att få dem till bra föräldrar hela vägen.
            Lycka till med dina fjärilar!!
            mvh. Niklas
            Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hej!

              Hej!
              Tack för tipset Nicklas jag vet att fjärilarna är känsliga för för stora vattenbyten,mitt akvarium kommer och rymma 1 par och inga andra fiskar så att paret får lugn och ro,Mvh Ann-Mari

              Kommentar

              • diskus
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 276

                #8
                denna tråds upptakt....

                ...får mig att tänka på en historia som vi berättade i 10 års åldern om dom som hoppade och skojade i sin pool varpå förbipasserande ropade uppmuntrande "oh vad skoj ni verkar ha osv" och svaret från poolen blev "Jaaa men det blir roligare nästa vecka för då får vi vatten..."

                Inget ont menat bara lite skoj, då tråden fick mig att må bra.

                Baserat på kloka inlägg ovan och din egen erfarenhet av diskus så kommer det att gå galant.
                Vidare skrev väl David Johansson en bra artikel i CB 2001


                Ser fram emot en spännande artikel.

                Lycka till

                Björn H
                Lite diskus, mal & malawi bilder
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Hej!

                  Hej!
                  Vad jag verkligen efterlyser i dett land är en bra bok om Apistogramma där man behandlar dom olika arterna inom släktet för sig,med bra foton och utförliga beskrivningar om hur man sköter både VF och akvarieodlat,ska i ärlighetens namn säga att jag inte lyckats till 100% ännu med fjärilscikliden så när jag ville starta upp detta akvarium sa min man,du kommer bara inte och lyckas men det håller jag inte med om jag SKA lyckas,det vore helt underbart om någon skrev en bok om apistogramma,talade idag på tel med Jonas som jobbar på Globefish han sa samma sak det finns för lite akvarieböcker på svenska om olika fisksläkten en bra bok om apistogramma skulle nog lyfta dessa skönheter till nya höjder inom akvaristiken.Det finns ju förvisso Back to Nature böckerna men dom räcker inte till på långa vägar utvidga med olika specialböcker en för apistogramma en för den ciklidarten osv,Mvh Ann-Mari

                  275 lit diskusakvarium 12 st Red Rose

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Hej!

                    Hej!
                    Varför inte starta en Appistotråd troffegänget har ju troffetråden?!Mvh Ann-Mari







                    275 lit diskusakvarium 12 st Red Rose

                    150 lit Microgeophaugus Ramirez

                    Kommentar

                    • matt.is
                      Användare
                      • september 2003
                      • 386

                      #11
                      Den är väl några år på nacken nu, men i Dvärgciklider (1980) av Jörg Vierke, står det att fjärilcikliden lever i små grunda laguner där temperaturen ibland går över 35c. Vidare står att man där ser fjärilsciklidhanar som ensamt tar hand om rom och yngel. Honorna leker alltså av med hanarna i deras revir och fortsätter sedan till nästa hane när hon blir lekmogen igen. En sk 'faderfamilj' med andra ord.

                      Jag tror att du Ann-Marie skall ha några andra fiskar i akvariet som fjärilarna kan försvara ägg/yngel från (ex tetror).
                      Glasblodfenstetra som går lite högre i akvariet, vore ett perfekt komplement.

                      De fjärilciklider som jag hade var extremt agressiva vid lek och hanen föste lätt bort fullvuxna scalarer...
                      dock försvann förståss rommen över natten..

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Hej!

                        Hej!
                        I love them I love them I love them,nu är dom hemma mina så telningar och skitsnygga var till butiken idag och hämtade dom köpte också lite växter osv,jag har inga andra fiskar i för jag vill inte stressa dom har haft fjärliar förut utan andra fiskar har funkat hur bra som helst,Mvh Ann-Mari

                        Kommentar

                        Arbetssätt...