Tanganyikaål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse Lundin
    Användare
    • februari 2007
    • 19

    Tanganyikaål

    Tanganyikaål / Mastacembelus ellipsifer. är det någon som har någon erfarenhet av denna art?
    Jag har en i en 930-liters HP Malawiburk (förlåt sjöblandningen) och den har redan blivit en favorit. Inte alls skygg utan framme mest hela tiden utom då han till hälften "hänger ut" från sin favoritgrotta. Tar både mysis och räkmix med god aptit.
    I artbeskrivningens står det visst att den kan bli 30-40 cm lång, stämmer det?
    Långlivad? Det vore kul att få höra något från någon som har lite längre erfarenhet.
    http://www.koidamm.se
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Nu är jag inte 100% säker på om det är just den arten du har som jag hade. För 5-6 år sedan hade jag dock en ål från sjön som var gul-svart (randig, med spetsigt munparti). Den var ca 20 cm lång och man såg den åtminstone någon gång varje dag. Jag hade min tillsammans med Tanganyikaciklider (daffodil, ocellatusar, jullar, leptosomor). Jag köpte den i Örebro på Akvarie Malawi (VF). Jag minns att de då hade fått in 3 olika sorters ålar från sjön. Jag tyckte att det var en charmig och trevlig fisk. Hade den kanske i ett år innan jag gjorde mig av med odlingslokalen.

    /Jocke

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • februari 2006
      • 777

      #3
      Kan nog säkert stämma. tror jag har läst någonstans runt 45cm.. fast kan ha varit någon annan art är inte helt 100 på att det var den. Gissar att det är en ganska effektiv yngel "tjuv" något du kan bekräfta el dementera? Någon som har koll på hur stora fiskar dom klarar av att ta när dom får växa till sig lite?

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Jag har ett par sådana (eller liknande, osäker på art) som är ca 30cm. Riktigt trevliga filurer det där som ligger och spanar för det mesta. Leptosomor på 5-6cm glufsar de i sig har jag konstaterat, så de är väl inte att rekommendera att ha tillsammans med smått man är rädd om.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Lasse Lundin
          Användare
          • februari 2007
          • 19

          #5
          Mastacembelus ellipsifer

          Hej igen!
          Fick just till en härlig bild på min Tanganyika-ål som numera går under namnet "Ville Vessla".
          Härlig liten krabat som jag verkligen kan rekommendera.

          Lasse
          http://www.koidamm.se

          Kommentar

          • Micke Jarhl
            Användare
            • april 2002
            • 2277

            #6
            Ursprungligen postat av Lasse Lundin
            Hej igen!
            Fick just till en härlig bild på min Tanganyika-ål som numera går under namnet "Ville Vessla".
            Härlig liten krabat som jag verkligen kan rekommendera.

            Lasse

            hehe..ja dom är läckra blir fort en favorit bland folk som kom hem såg den är hemma när jag hade en sån i mitt kar,Sålde den när en kille(som var på besök) fasnade helt för den ..jag blev nästan lynchad om dom övriga i familjen hehe.Undrar om en sån kan funka i ett CA kar borde göra det tycker jag
            Micke Jarhl Med akvarium!

            Kommentar

            • m[A]use^
              Användare
              • december 2005
              • 909

              #7
              Precis en sådan går i ett av våra kar här hemma. Vi hade en hane o en hona som vart intresserade av varandra. Tyvärr så strök honan med lr om det va hanen. Kommer inte ihåg vilket som va vilket på könen nu igen. Tror det va honan, för det stack ut en liten grej. O det bör ha varit äggröret.

              Men den som är kvar har vuxit till sig rejält o är riktigt rolig! Verkar ha stenkoll på var man är i rummet för den följer en med blicken riktigt nyfiket. Skulle vilja ha tag i en till vår nuvarande hane. Som jag tror det är... Men inte hittat några fler tyvärr.
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

              Kommentar

              Arbetssätt...