Utblås upp -eller nertill?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Utblås upp -eller nertill?

    Har det ngn betydelse om en pumps utblås är ngn dm ovanför botten eller vid ytan? Vi har fått ett hyrkar på jobbet nu, och i det ligger utblåset närmare botten.
  • wracker
    Användare
    • juni 2006
    • 295

    #2
    Ursprungligen postat av mek
    Har det ngn betydelse om en pumps utblås är ngn dm ovanför botten eller vid ytan? Vi har fått ett hyrkar på jobbet nu, och i det ligger utblåset närmare botten.
    egentligen spelar det ingen roll vart utblåset sitter. huvudsaken är att det skapar cirkulation på vattenytan satt vattnet tar åt sig syre, som fiskarna behöver.. men helst inte ovanför vattenytan satt det bildas syrebubblor. dem fastnar på fiskens fenor och blir som en tyngd...

    Kommentar

    • Gabbi
      Användare
      • april 2002
      • 897

      #3
      Däremot är risken större att ytan blir utan cirkulation ju längre ner utblåset sitter i akvariet, med påföljande risk för syrebrist.
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Jag har då inte varit med om att det "fastnar syrebubblor" pga av lite yt-skval!
        Hemma hos mig skvalar det som fan i de flesta kar och det är fisken bara glad för.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • april 2002
          • 897

          #5
          Luftbubblor på fisk har jag bara sett i samband med att fisken av någon anledning fått sitt slemskikt tillfälligt förstört, tex vid ett enormt vattenbyte.
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          • Snurbo
            Användare
            • februari 2007
            • 86

            #6
            Lånar tråden lite..... Har en liten fråga... Har ett 375L akvarie som jag hade tänkt & lägga typ helglas på topppen!!!..... Plus att sätta i pump med luftslang som kommer att sitta utanför akvariet.... Pumpen pumpar 1400L/H..... Dum ide ? Syrebrist ?
            Testat lite redan nu... Fisken verkar gilla "bubblorna".....

            Kommentar

            Arbetssätt...