Callochromis macrops

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka

    Callochromis macrops

    Nu har jag gjort precis så som en sann akvarist inte gör impulsköpt en fisk som jag nästan inte har en aning om vad det är. (På akvarieauktionen i lördags)
    Jag har tittat efter en fisk från tanganyikasjön som skulle gå med mina multisar och det blev denna fisk "red eye black" och jag vet inget om den. Jag har läst på zoopets artbeskrivningarna men det var 2 andra macrops inte "red eye black".
    Så är det någon här som har denna fisksort berätta, berätta allt för mig! Den gräver och är munruvande har jag läst. Gräver den som multisarna? Blir den 15cm som det står i artbeskrivningen eller hur stora är era vuxna?
    Vilken inredning i karet är bäst? Nu är där bara biltemas blästersand och multisarnas snäckor. De håller sig i en hörna. Är de lätt lekta?
    Mitt akvarie som de är i nu är 100l, jag har bara dessa 2 och 6st multisar inga andra fiskar. På artbeskrivningen står där 130l så mitt akvarie är lite för litet. Hur stort akvarie har ni de i?

    Någon Lasse ägde de innan om du ser detta kan du väll berätta vad du vet?
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Tycker de behöver iaf 300L. Mina vek ner sig när de gick med en grupp Tropheus. De blir ca 12-15 cm och bygger riktigt stora bon i större akvarium ca 40cm dm. Håll koll på honan nu när de går i ett så litet kar.

    Kommentar

    • solbacka

      #3
      De är små nu, 3-4cm ca. Kan ju ha de där så länge de är små, sedan får jag se om jag säljer eller köper ett större akvarie. Fast på artbeskrivningen står det 130l.
      Igår var multisarna lite sura mot de men idag är det lugnt, nykomlingarna är vid deras snäckor och multisarna gör inget. Fast mina multisar är också yngel.

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Är de bara 3cm så är det ingen större fara men 300L tycker jag är minimum.

        Kommentar

        Arbetssätt...