Cichlasoma Oblongus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matereo
    Användare
    • januari 2006
    • 169

    Cichlasoma Oblongus?

    Är Cichlasoma Oblongus samma fisk som C. facetum? På nåt håll nämns en Nandopsis Oblongus... Finns det nån som vet hur det ligger till? Sitter nån inne med något om fisken som går under namnet så skriv gärna några rader.
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #2
    Ursprungligen postat av matereo
    Är Cichlasoma Oblongus samma fisk som C. facetum? På nåt håll nämns en Nandopsis Oblongus... Finns det nån som vet hur det ligger till? Sitter nån inne med något om fisken som går under namnet så skriv gärna några rader.
    Det är lite rörigt och jag har egentligen inte tillräckligt med underlag just nu för att ge ett vettigt svar, men väl några ledtrådar:

    Det finns två olika fiskar som heter/har hetat "oblongus".

    Dels finns det en från rio Tocantins i Brasilien som beskrevs 1855 och som är lite lik "facetum". Det finns alltså en bild på en planch från 1800-talet och ett fisklik på ett museum. Det finns en osäkerhet när man försöker identifiera den med de cichlidarter som man känner till idag. Men här har jag inte alla detaljer. Arten "facetum" heter idag Australoheros facetus och lever i södra Sydamerika.

    Den andra "oblongusen" beskrevs 1867 från Río Motagua i Guatemala, Centralamerika. Den heter idag Vieja microphthalma.

    Dom här två fiskarna har inget med varann att göra förutom att dom råkade få nästan samma namn en gång.

    Kommentar

    • matereo
      Användare
      • januari 2006
      • 169

      #3
      Jag tackar för din info Erik, men som så ofta med ciklider så blev man mera klar över alternativen än över själva fisken . Jag råkade bara se att Åled hade C. Oblongus eller vad det nu kan vara på sin lagerlista. Är det någon som varit där nyligen och sett rackarna, hur dom ser ut osv?

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #4
        Då är det lättare att svara.

        Fisken är Vieja microphthalma. Eller borde åtminstone vara...

        Alltså den här fisken.

        Den andra "oblongusen" jag nämnde kan det ju inte vara eftersom ingen vet säkert vad det är.

        EDIT: Fast när det gäller lagerlistor vet man ju aldrig - det kanske är scalare eller guldfisk
        Senast redigerad av Erik Åhlander; 03 mars 2007, 11:06.

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Har precis varit i kontakt med Åleds. Fisken är tydligen fångad någonstans i Brasilien och det utesluter Vieja micropthalmus. Har blivit lovad lite bilder på den - skall bli kul att se vad det är för något.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • Micke Jarhl
            Användare
            • april 2002
            • 2277

            #6
            Har sett fiskarna och det är ingen Veija så mycket vet jag men snygga är dom liknar en liten oscar i formen men blåa prickar på kroppen som är självlysande ska vara en SA ciklid enl.Arnold http://www.tangledupincichlids.com/images/oblong.jpg hittade denna länken snarlika dessa men mera prickar en ränder som dessa vissar ,kan ju vara lekdräkt..
            Senast redigerad av Micke Jarhl; 03 mars 2007, 13:56.
            Micke Jarhl Med akvarium!

            Kommentar

            • Nicke SA
              NCS Medlem
              • januari 2007
              • 290

              #7
              Micke Jarhls beskrivning tycker jag liknar en firre jag sett här http://www.cichlidae.com/gallery.php?genus=Cichlasoma. Den kallas cichlasoma sp. unidentified. De har några ljusblå prickar, flest har honan som vaktar ägg på bild 3.

              Var de lika de du sett micke Jarhl eller är jag på fel spår?
              Mvh. Niklas
              Ps. gillar såna här fiskmysterium som i tråden "gissa fisken" och benämningar i grossistlistor som kan få en att börja grubbla över vad det kan vara för något. ds
              Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                Användare
                • september 2006
                • 796

                #8
                Jag har fått tillfälle att kontrollera! Den fisk som de Castelnau beskrev 1855 som Chromys oblonga är en släkting till Australoheros facetus, men vilken av dem är svårt att säga. Den fisk som finns till salu kan man väl kalla Australoheros sp cf oblongus så länge.

                Kommentar

                • mrgreed
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 494

                  #9
                  Jag har Facetum eller Facetus just nu och dem är extremt lika oblongus.
                  Oblongus blir väl inte riktigt lika stora tror jag....
                  Här är lite info om där mina viltfångade kommer ifrån.
                  Faktum är att han som har sidan också brukar skriva här på forumet och heter Felipe.
                  100% satisfaction guaranteed. Hassle-free shopping. We help you find the right domain name.


                  Mvh
                  Danne

                  Kommentar

                  • mrgreed
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 494

                    #10
                    Och här är mitt par..

                    Kommentar

                    • Micke Jarhl
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2277

                      #11
                      Ursprungligen postat av Niklas Blixt
                      Micke Jarhls beskrivning tycker jag liknar en firre jag sett här http://www.cichlidae.com/gallery.php?genus=Cichlasoma. Den kallas cichlasoma sp. unidentified. De har några ljusblå prickar, flest har honan som vaktar ägg på bild 3.

                      Var de lika de du sett micke Jarhl eller är jag på fel spår?
                      Mvh. Niklas
                      Ps. gillar såna här fiskmysterium som i tråden "gissa fisken" och benämningar i grossistlistor som kan få en att börja grubbla över vad det kan vara för något. ds

                      Tjena Niklas Blixt din länk blir jag inte klok på
                      men dom är grymt fina..jag själv har dåligt med utrymme+intresset på CA ......
                      Senast redigerad av Micke Jarhl; 03 mars 2007, 23:55.
                      Micke Jarhl Med akvarium!

                      Kommentar

                      • matereo
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 169

                        #12
                        Är ganska lik denna på Jeff Rapps sida med...http://www.tangledupincichlids.com/images/oblong.jpg
                        Riktigt snygga ju!

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                          Har sett fiskarna och det är ingen Veija så mycket vet jag men snygga är dom liknar en liten oscar i formen men blåa prickar på kroppen som är självlysande ska vara en SA ciklid enl.Arnold http://www.tangledupincichlids.com/images/oblong.jpg hittade denna länken snarlika dessa men mera prickar en ränder som dessa vissar ,kan ju vara lekdräkt..
                          Exakt sådana (med blå prickar odyl) sålde Lasse i Sandby, för inte så länge sedan, som facetum eller facetus.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...