Vallfärdande malajsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • juni 2003
    • 456

    Vallfärdande malajsnäckor

    Jag har nyligen sålt alla fiskarna ur mitt stora akvarie och tömde det sånär som på ett par decimeter vatten. I onsdags så handlade jag en massa växter och planterade samt att jag fyllde upp akvariet igen. Under uppfyllningen så tog varmvattnet slut så temperaturen sjönk nog ner mot 16 grader innan det var fullt igen, men nu är den uppe i 27 pånytt.

    Efter denna uppfyllning så har tusentals malajsnäckor börjat vallfärda upp mot ytan längs väggarna, där sitter dom och tycks vifta med något slags rör precis i vattenytan. Jag har sett att dom kan krypa upp mot ytan på nätterna annars och vara spårlöst försvunna när lyset är tänt, men nu gör dom det i fullt dagsljus. Vad sjutton är det frågan om? Inga av fiskarna som jag släppte i idag verkar det minsta berörda av någonting. Jag tycker att om det vore sådan syrebrist att snäckorna får problem så borde det ju vara sju resor värre för fiskarna.

    Tidigare har jag haft problem med syrebrist i akvariet, men det var när jag hade det fullt med riktigt stora fiskar och strax efter att man hade matat kraftigt. Nu har jag åtta små fiskar och matar knappt alls.

    Någon som har en teori?
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Det är syrebrist.

    Att krypa upp mot ytan är ett typiskt beteende för bottenlevande djur när syrehalten blir för låg. Jag har sett det med massor av djur, bland annat just malajsiska sandsnäckor, när akvarier fått för stillastående vatten.

    Kommentar

    • MickeA
      Användare
      • juni 2003
      • 456

      #3
      Jo, det är ju första tanken, men rent spontant så borde ju syrenivån vara ganska hög. Nyss uppfyllt med massor med friskt vatten och filtret rengjort så det är bra snurr på cirkulationen, massor med syreproducerande växter och så vidare. Märkligt i alla fall. Ska ge det ett par dagar och se vad som händer.

      Kommentar

      • Rhodebaert
        Användare
        • februari 2006
        • 557

        #4
        spekulerar: Nyss rengjort filte + nytt vatten kanske ger lite extra nitrit efter ett tag?
        Det går alltid en senare buss.

        Kommentar

        • MickeA
          Användare
          • juni 2003
          • 456

          #5
          Ursprungligen postat av Rhodebaert
          spekulerar: Nyss rengjort filte + nytt vatten kanske ger lite extra nitrit efter ett tag?
          Tja, jag vet inte. Nu på morgonen verkar alla ha grävt ner sig i sanden igen i alla fall. Mysko. Ska ta och inhandla lite vattentester idag och se om allt står rätt till.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            De reagerar på syrebrist i bottnen; om du hade cirkulationen avstängd ett tag och mycket organiskt i bottnen kan syrehalten ha dippat där. Det tar ett tag för syret att sprida sig i bottnen sen igen.

            Kommentar

            Arbetssätt...