Foder till era Malawisar!!??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snurbo
    Användare
    • februari 2007
    • 86

    Foder till era Malawisar!!??

    Som rubrik lyder.... Vad matar ni era små fiskar med ?... Jag har ett 15 tal zebra cilider, 2 2st golden, 4 st Tropheops SP Chilumba.... Vilken mängd ska man mata desse med på ca ?.... Finns det nån regel på foder ? Räk mix... Hur mkt ? ... Flingor ???
  • Rauken
    Användare
    • januari 2007
    • 310

    #2
    Hej!

    Skall bli intressant villka svar som kommer in, har funderat på att ställa denna fråga själv om mängd... Matar själv enbart med räk-mix, ca. en "halv tumme" till ett 20-tal malawi. Rekomendationen är ju att inte mata med mer än att fiskarna äter upp på några minuter?? men jag tror att dom måste mena sekunder!!! för så länge räcker min mat..
    Vore också intressant att höra hur andra "fördelar" maten. Själv så sköljer och delar mixen i små bitar som jag utfodrar med vilket "skräpar" ner ganska mycket. Har hört hur en del lägger ner hela bitar som fiskarna "naggar" på, men när jag provar det så finns det en del som är så glupska så dom hugger hela biten och simmar in i en grotta med den...
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

    Kommentar

    • Cissi
      Användare
      • juni 2006
      • 357

      #3
      När jag matar med räkmix så ger jag en bit på drygt 5x5cm till ca 25 fiskar. Matar jag med pellets blir det typ en halv deciliter.
      Man märker på ett ungefär hur mycket man ska mata, numera höftar jag bara. Ibland blir det fel och maten blir liggandes ett tag men det brukar oftast försvinna senare, annars får man fiska upp det.
      Ibland märker jag att maten försvinner VÄLDIGT snabbt, typ på 10s då får de lite till, kan vara lätt att underskatta hur många fiskar det är som ska ha mat! Men man ska ju följa den gyllene regeln; mata hellre för lite än för mycket. Om de börjar magra matar man för lite
      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Matar huvudsakligen med räkmix. Alternerar ibland med flingfoder...Tropical´s Malawi. Pellets matas mer sparsamt...mest pga att jag inte funnit en pellets som jag varit 100% nöjd med. Aquatic Nature är det bästa jag provat i pelletsform. Skall dock prova NLS framöver.

        För mig är räkmixen oslagbar då jag ser en hel del skillnader mot när de får torrfoder. Jag tycker att fiskarna får finare färger och blir livligare med räkmixkosten. Nu använder jag t ex spirulina (måttligt) och astaxanthin.

        Doserar ungefär som Cissi...ibland mer...
        Senast redigerad av StefanL; 02 mars 2007, 22:38.

        Kommentar

        • Snurbo
          Användare
          • februari 2007
          • 86

          #5
          Jo den här frågan e väldigt intresannt.... Jag matar mina ciklider 2 gånger per dag.... & då med 5X2 cm räkmix.... Är detta för mkt tro ?.... =)

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #6
            Det beror helt på hur många ciklider du har snurbo. Bästa sättet är å kolla hur buken ser ut efter matning. Den ska gå i jämn linje med kroppen. Inte för smal o inte tjock efter matning. Plus hellre lite för lite foder än att dom alltid blir tjocka!

            Du kan också hoppa över matning några dagar det mår dom också bra utav!
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • mighty mattis
              Användare
              • oktober 2006
              • 34

              #7
              Jag matar för det mesta med räkmix. En bit som jag tar direkt från frysen och en liten bit som jag löser upp i vatten(till de små). Bitarna storlek varierar, ibland blir de för små och ibland lite för stora,till ancistrusarnas stor glädje.

              Någon gång i veckan får de cyclops som är väldigt omtyckt av fiskarna. Har provat pellets men tyckte aldrig dessa var något vidare. Det enda negativa med mixen är att den smutsar ner vattnet.

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Dr. Bassleer's verkar vara ett riktigt dunderfoder. Granulat med väldigt små storlekar, medium är ytterst smått och funkar till allt från 2cm yngel och uppåt.
                Tony Englund

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Jag matar alldrig med räkmix. Sista tiden har jag matat nästan enbart med Tropicals olika foder i lite olika försök men det fodret jag tycker ger den finaste fisken i både kroppsform och färg är nog AquaticNature Cichlid Excel men hitills har Tropicals foder skapat absolut minst problem i övrigt för mig.

                  Kan tillägga att det är över 100 akvarier med över 1000 fiskar som jag pratar om där jag/vi kört dessa olika försök med olika foder lite hit och dit.
                  I dom burkarna (ca 40) där vi enbart matat med Tropicals Supervit basfoder har det på över 15 månader inte blivit ett enda problem i övriga burkar har det blivit magproblem i 2 fall totalt på samma tid.

                  Ursprungligen postat av Tony
                  Dr. Bassleer's verkar vara ett riktigt dunderfoder. Granulat med väldigt små storlekar, medium är ytterst smått och funkar till allt från 2cm yngel och uppåt.
                  Bra att du sa det, hade glömt det fodret... jag ska köra det i några burkar då jag sett fisk uppdragen på detta som var väldigt väldigt fin.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Bright_Blue
                    NCS Medlem
                    • juni 2004
                    • 1582

                    #10
                    Laxpellets vore intressant o prova också till lite rödzebrayngel.

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bright_Blue
                      Laxpellets vore intressant o prova också till lite rödzebrayngel.
                      Med bla förkrympt lever som följd, det har gjorts abduktioner på malawi som utfodrats en längre tid med laxfoder.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1069

                        #12
                        Ursprungligen postat av deelay
                        Med bla förkrympt lever som följd, det har gjorts abduktioner på malawi som utfodrats en längre tid med laxfoder.
                        Man kaske skulle prova mata frontosa med det

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          #13
                          Ursprungligen postat av tezz
                          Man kaske skulle prova mata frontosa med det

                          ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????

                          Varför skulle Frontosor klara det inte Malawiciklider gör
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • tezz
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1069

                            #14
                            Ursprungligen postat av tege
                            ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????

                            Varför skulle Frontosor klara det inte Malawiciklider gör
                            kanske för att dom är kött ätare

                            Kommentar

                            • stenis
                              Användare
                              • maj 2006
                              • 8

                              #15
                              foder efter storlek

                              Det är en klurig fråga detta med hur mycket mat man vågar ge sina fiskar och det är en mängd parametrar som styr över hur mycket man kan mata utan att få oönskade problem som följd:

                              - Hur inkört/balanserat akvariet är.
                              - Mängd och storlek på fiskarna.
                              - Hur ofta och stora vattenbyten som görs.

                              Om målet är att fisken skall växa fort, tror jag att lite mat, men ofta, är att föredra framför att mata mycket åt gången.

                              själv matar jag:
                              - nysläppta yngel med skalade artemiaägg
                              - efter någon månad går jag över till Dr. Bassleer's granulat (mycket protein)
                              - >5cm men växande fisk får dels pellets (52% protein) och dels räkmix (allsidigt foder med spirulina och vitaminer)
                              - fullvuxen fisk matar jag enbart med räkmix och då endast 1 gång per dag.
                              "En för alla! Alla för fisk!"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...