Troligt fall av columnaris-bakterier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    Användare
    • december 2006
    • 263

    #16
    Den sjuka Melanochromis maingano dog inatt. De andra är fortfarande lika vita om munnarna. Hoppas de inte blir lika dåliga som den som dog

    Kommentar

    • Perikles
      Användare
      • december 2005
      • 658

      #17
      Ursprungligen postat av MagArne
      Den sjuka Melanochromis maingano dog inatt. De andra är fortfarande lika vita om munnarna. Hoppas de inte blir lika dåliga som den som dog
      Prova det som Cissi rekommenderade, något starkt mot svamp. Eller pröva Esha2000, det skall oxå kurera fiskarna.
      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
      Cicero (106-43 f.kr)

      Kommentar

      • MagArne
        Användare
        • december 2006
        • 263

        #18
        En till Melanochromis maingano har fått lämnat karet nu
        Vet inte vad det är dom lider av. De är fortfarande vita om läpparna.

        Känns nästan som om det blir till att sanera hela akvariet snart och börja om på nytt om fler fiskar sjuknar in.
        Tyvärr har jag ju inget extra kar att flytta över fisken till.

        Kommentar

        • Cissi
          Användare
          • juni 2006
          • 357

          #19
          Jag säger det igen, använd myxazin eftersom det är det enda som har hjälpt mig. Varken JBL, Sera eller Tetras mediciner har funkat för mig. Ge inte upp! Du måste ju få fiskarna friska innan du sanerar karet om du nu vill göra det.
          Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #20
            Myxazin sägs innehålla formalin, akriflavin och malakitgrönt.
            Formalin + malakitgrönt är kraftigt bakteriehämmande och protozo-dödande. Se upp med att det också dödar snäckor om du har några du är rädd om i karet, men kommer inte att döda räkor.
            Akriflavin är också allmänt bakteriedödande, och dödar också svamp.

            Kombinationen borde slå hårt mot bakterier som sitter oskyddat utanpå fisken, men hjälper ingenting om infektionen blivit systemisk (dvs spritt sig inuti fisken).

            Oavsett vad det står på paketet kommer medicinen också att dra ner effektiviteten på dina filterbakterier, så se upp med vattenkvaliteten.

            Kommentar

            • MagArne
              Användare
              • december 2006
              • 263

              #21
              Nu är en Labidochromis sp. "hongi" sjuk och vissen. Verkar som om sjukan slagit sig på nåt organ.
              Jag ska gå till en annan akvarieaffär och se vad dom har för medicin hemma.

              Kommentar

              • leis
                Användare
                • oktober 2006
                • 50

                #22
                UV-filter

                Ursprungligen postat av Perikles
                Jag har hört att Mörbylånga kommun har/haft problem med bakterier i kranvattnet, och de fall som jag beskrivit ovan peakar i augusti månad (rötmånad).
                För att undvika "fiskspetälskan" i år så har jag införskaffat uv-filter som jag tänker köra vid vattenbytena.
                Hej
                En undran bara. Varför kör du inte med uv-ljus dygnet runt?
                Leffe Söderström

                Kommentar

                • endymion

                  #23
                  Ursprungligen postat av MagArne
                  Så här har jag gjort hittills.
                  Jag sprang hem på lunchen och utfodrade en gång med "Anti-bacteria" maten. Fiskarna var som jag trode inte speciellt förtjust i maten men de tuggar ju iaf på den.
                  Jag gjorde även ett vattenbyte och hällde i en dubbel dos med sera aquatan. Körde även med min vanliga dos med salt, natriumbikarbonat och Tetra NitrateMinus vid vattenbytet.

                  Nu ikväll så har jag hällt i en dos eSHa 2000 medicin som förhoppningsvis ska få fiskarna friska. Vattnet blev grönt så det är nog samma kvalisort som sera bactopur som också sägs färga vattnet grönt. Jag kör med filter som vanligt vilket ska gå bra enligt manualen.

                  Jag kommer att mata fiskarna med anti-bakteria i en vecka samt fullfölja medicineringen av eSHa 2000 som ska vara i tre dagar så får jag se vad som händer.

                  Tack för all hjälp
                  Testade eSHa 2000 för några veckor sen, värsta skiten jag varit med om tog inte ens vita prick. Som det enligt förpackningen skulle göra .... detta trots att jag läste fel och råkade få i tredubbel dos av misstag i ett kar.
                  Waterlife har bäst mediciner, i de flesta fall.

                  Kommentar

                  • MagArne
                    Användare
                    • december 2006
                    • 263

                    #24
                    Jag har köpt Sera Bactopur direct nu.
                    Får se om det funkar bättre. Nåt verkar det göra iaf för fiskarna kliar sig betydligt mer nu än tidigare.

                    eSHa 2000 verkade inte göra ett skit förutom färga vattnet grönt.

                    Kommentar

                    • Perikles
                      Användare
                      • december 2005
                      • 658

                      #25
                      Ursprungligen postat av leis
                      Hej
                      En undran bara. Varför kör du inte med uv-ljus dygnet runt?
                      Jag har 20 akvarium. 20 stycken Uv-filter innebär ett stort hål i plånboken. Men det jag har (ett stycke UV-filter) går dygnet runt i ett 720-liters. I augusti kommer Uv-filtret att sitta på påfyllningsslangen vid vattenbyte. Jag tror nämligen att skiten kommer utifrån.
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

                      Kommentar

                      • Perikles
                        Användare
                        • december 2005
                        • 658

                        #26
                        Ursprungligen postat av endymion
                        Testade eSHa 2000 för några veckor sen, värsta skiten jag varit med om tog inte ens vita prick. Som det enligt förpackningen skulle göra .... detta trots att jag läste fel och råkade få i tredubbel dos av misstag i ett kar.
                        Waterlife har bäst mediciner, i de flesta fall.
                        Jag har prövat Esha2000 med mycket bra resultat vid långvarig matvägran. Då gav jag de drabbade firrarna ett bad i en halv liter vatten med 4 droppar Esha i en halvtimme och de var fit-for-fight efter ett par timmar.
                        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                        Cicero (106-43 f.kr)

                        Kommentar

                        • leis
                          Användare
                          • oktober 2006
                          • 50

                          #27
                          Ursprungligen postat av Perikles
                          Jag har 20 akvarium. 20 stycken Uv-filter innebär ett stort hål i plånboken. Men det jag har (ett stycke UV-filter) går dygnet runt i ett 720-liters. I augusti kommer Uv-filtret att sitta på påfyllningsslangen vid vattenbyte. Jag tror nämligen att skiten kommer utifrån.
                          Ok OK
                          Jag har inte fattat att du är storkonsument i akv.
                          Så skulle även jag göra om jag hade så många!!!!
                          Leffe Söderström

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            #28
                            Ursprungligen postat av leis
                            Ok OK
                            Jag har inte fattat att du är storkonsument i akv.
                            Så skulle även jag göra om jag hade så många!!!!
                            Nemas problemas som finnarna säger.
                            Å välkommen till forumet om nu ingen har hälsat dig välkommen förut.
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #29
                              Ursprungligen postat av Perikles
                              I augusti kommer Uv-filtret att sitta på påfyllningsslangen vid vattenbyte. Jag tror nämligen att skiten kommer utifrån.
                              Jag är helt inne på den linjen oxå. Har skissat lite på storlek på uv.t men har tyvärr kommit fram till att det krävs ett större uv än min plånbok säger. I alla fal om man ska fylla vatten i ett någorlunda tempo. Däremot så har jag en ide med ett vattenberedningskar istället.
                              Där ett uv på 11 watt kopplat till en svag pump skulle fixa 300 liter på ett dygn.

                              I det karet kan man ju oxå ph justera och kh justera så att fiskarna får ett "avsett" samt betydligt bättre vatten än direkt ur kranen.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • Perikles
                                Användare
                                • december 2005
                                • 658

                                #30
                                Ursprungligen postat av LN
                                Där ett uv på 11 watt kopplat till en svag pump skulle fixa 300 liter på ett dygn.
                                Jag har ett sånt här Aquaels 11 watt och nedan står det att det går att köra 1500 liter/h. Det är kanske lite att ta i, men säg att den klarar 700 liter/h och då är det tillräckligt när jag byter vatten.

                                Akvariestorlek: Upp till 450 liter

                                Effektförbrukning: 11 W

                                Max genomflöde: 1500 l/h

                                Fullt dränkbar

                                Eliminerar alger och parasiter, skyddar fiskarna mot sjukdomar

                                Patenterad säkerhets strömbrytare skyddar mot UV-C ljus
                                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                                Cicero (106-43 f.kr)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...