Oj, vilken elräkning....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    Oj, vilken elräkning....

    Hm... har just fått lära mej den hårda vägen att akvaristiken kostar pengar även i form av ökad elräkning...

    Fick en räkning där de har gjort en avstämning med den följden att jag får betala i efterskott. Dessutom har de även höjt den preliminära avgiften för kommande perioder....

    Drar pump, värmare och belysning så mycket?

  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    #2
    Ursprungligen postat av *Ulrica*
    Hm... har just fått lära mej den hårda vägen att akvaristiken kostar pengar även i form av ökad elräkning...

    Fick en räkning där de har gjort en avstämning med den följden att jag får betala i efterskott. Dessutom har de även höjt den preliminära avgiften för kommande perioder....

    Drar pump, värmare och belysning så mycket?

    Det finns billiga elmätare att köpa på C-O som kan visa exakt hur mycket el apparater drar. Då behöver du inte gissa. Det går inte alltid att räkna på det watt-antal tillverkaren anger.

    Jag har själv köpt en sådan... men inte vågat använda den...
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö

      Jag har själv köpt en sådan... men inte vågat använda den...
      Ska nog köpa en sån och använda den.
      Doppvärmare tror jag är den största strömslukaren och därefter drosslarna i ramperna.
      Doppvärmarna ligger i en hög numera och samlar damm. Drosslarna kommer jag att efterhand byta ut mot elektroniska dito.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Gabbi
        Användare
        • april 2002
        • 897

        #4
        Haha. Vänta bara tills ni kör saltvatten. Då vill man helst ha autogiro på elräkningen så man slipper se den...
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Alfredsson gjorde väl en beräkning av detta nyligen? Var det här på ciklid.se eller ciklider.se? Jag kommer inte ihåg, men om nån hittar den så kan ni ju länka dit...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          Arbetssätt...