Aulonocara- fredliga eller bråkstakar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Aulonocara- fredliga eller bråkstakar?

    Jag är lite nybörjare på Aulonocara. Jag har bara stuantgranti ussiya. Den är väldigt
    lugn, ja tom blyg skulle jag vilja säga. Min kompis har ett par eureka och där
    är hanen minst sagt bufflig både mot honan och övriga invånare. Hur är graden av
    "fredlighet" mellan olika aulonocaror ?. I litteraturen beskrivs de ju oftast som
    fredliga men det jag sett av eurekans beteende har fått mig att tvivla lite
  • diskus
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 276

    #2
    Eurekan är en odlingsvariant av Jacobfreibergi och...

    ...den är betydligt tuffare än Stuartgranti varianten.

    Jag har genom åren haft lite olika varianter av Aulonocara då det är en av mina favoriter från Malawisjön. När du väljer att köra med Aulonocara så bör du tänka till lite när det gäller
    fisksammansättningen och undvika alltför tuffa Mbunas. Stuartgranti trivs bra med olika
    varianter av Haplisar(ex. Copadochromis, Protomelas, Placidochromis, Sc. Ahli), L. Careleus "golden", tror även att Ps. Demasomi funkar de slåss mest inom arten.

    Aulonocara som hävdar sig väl även i en mbunas burk är enligt min uppfattning är
    Al. Jacobfreibergi, Al. Eureka, Al. Iwanda och eventuellt Röd Rubin.

    Lycka till

    Björn H
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

    Kommentar

    • mighty mattis
      Användare
      • oktober 2006
      • 34

      #3
      Jag har erfarenhet av A huseri. Hanne kan vara ganska brutal i sin uppvaktning av honnorna. Nu går de själva i ett kar men jag kommer inom snar framtid inhandla någon snäll mbuna som sällskap.