Aulonocara- fredliga eller bråkstakar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Aulonocara- fredliga eller bråkstakar?

    Jag är lite nybörjare på Aulonocara. Jag har bara stuantgranti ussiya. Den är väldigt
    lugn, ja tom blyg skulle jag vilja säga. Min kompis har ett par eureka och där
    är hanen minst sagt bufflig både mot honan och övriga invånare. Hur är graden av
    "fredlighet" mellan olika aulonocaror ?. I litteraturen beskrivs de ju oftast som
    fredliga men det jag sett av eurekans beteende har fått mig att tvivla lite
  • diskus
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 276

    #2
    Eurekan är en odlingsvariant av Jacobfreibergi och...

    ...den är betydligt tuffare än Stuartgranti varianten.

    Jag har genom åren haft lite olika varianter av Aulonocara då det är en av mina favoriter från Malawisjön. När du väljer att köra med Aulonocara så bör du tänka till lite när det gäller
    fisksammansättningen och undvika alltför tuffa Mbunas. Stuartgranti trivs bra med olika
    varianter av Haplisar(ex. Copadochromis, Protomelas, Placidochromis, Sc. Ahli), L. Careleus "golden", tror även att Ps. Demasomi funkar de slåss mest inom arten.

    Aulonocara som hävdar sig väl även i en mbunas burk är enligt min uppfattning är
    Al. Jacobfreibergi, Al. Eureka, Al. Iwanda och eventuellt Röd Rubin.

    Lycka till

    Björn H
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

    Kommentar

    • mighty mattis
      Användare
      • oktober 2006
      • 34

      #3
      Jag har erfarenhet av A huseri. Hanne kan vara ganska brutal i sin uppvaktning av honnorna. Nu går de själva i ett kar men jag kommer inom snar framtid inhandla någon snäll mbuna som sällskap.

      Jag tycker det verkar skillja ganska mycket mellan olika individer i samma art, en del är snälla och lugna medans andra är riktiga bråkstackar. Jag har exempelvis haft likomapärlan som har varit riktiga bråkstackar både inom arten och med medinvånarna.De flesta verkar tycka arten är lugn och fredlig men så upplevde inte jag den. Jag kan tänka mig att storleken på karet,inreddning, sällskap påverkar en fisks temprament ganska mycket.

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        har hört att de framavlade typerna som ex. röd rubin ska vara betydligt mer aggro än de naturliga
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          diskus inlägg tycker jag är bang on target. Det är precis vad jag också erfar. Har dock aldrig testat med P. demasoni. Jag har egentligen bara haft ett agressionsproblem med AUlonocara och det var när jag släppte i ytterligare en hane i en burk, vilket ju ofta inte är en sådär jättebra idé ju... De hade gått ihop länge tidigare men hade särats ett tag...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Att de framavlade skulle vara mer aggro är inte omöjligt. Det kan ju faktiskt finnas en koppling mellan mycket färg och agressivitet, vilket ju borde göra att agressionerna förs vidare i större utsträckning om man endast behåller färgrika fiskar. Det är dock bara rena spekulationer.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Så det lämpliga är endast en hane + 2,3 honor eller?. Akvariet ifråga är på 540 liter och
              innehållet i övrigt vad avser Malawi endast golden och copadichromis azureus
              ( som för övrigt jagade livet av en stuantgrantin hane)

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Neh alltdå det brukar funka med 2-3 hannar.. Inga problem, men det är just ibland om man introducerar en ny det kan vara lite lurigt. Lägger du i 2-3 hanar samtidigt brukar det gå fint...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Jarnis
                  Användare
                  • november 2005
                  • 415

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  Jag är lite nybörjare på Aulonocara. Jag har bara stuantgranti ussiya. Den är väldigt
                  lugn, ja tom blyg skulle jag vilja säga. Min kompis har ett par eureka och där
                  är hanen minst sagt bufflig både mot honan och övriga invånare. Hur är graden av
                  "fredlighet" mellan olika aulonocaror ?. I litteraturen beskrivs de ju oftast som
                  fredliga men det jag sett av eurekans beteende har fått mig att tvivla lite
                  Jag kör ett renodlat Aulonocara-kar 450L:
                  2+2 Aul Röd Rubin
                  3+7 Aul Koningsi
                  1+3 Aul Maulana
                  1+1 Aul Jacobfreibergi
                  1+2 Aul sp Firefish
                  1+1 Aul Eureka
                  2 malar

                  Lugn och frid råder i karet, inga strykfiskar bakom pumpen eller fiskar med trasiga fenor.
                  Jacobfreibergi hanen är kung i karet pga sin storlek (15-16cm) men är för den sakens skull inte aggressiv. Röd rubin hanarna är klart ettrigast och vill inte att någon annan hane kommer för nära. Koningsi-hanarna turas om att vara herre på täppan inbördes, struntar i dom övriga hanarna.

                  Jag tror att om man kör tillräckligt många Aulonocaror i ett kar så jämnar ev. aggressioner ut sig. Skulle inte tro att det fungerar bra med 2+2 Röd Rubin ensamma i ett kar med Mbuna, det är absolut en hane för mycket. Rubinen kan vara stygg inbördes. Om man blandar lite som jag gjort så får man flera hanar som färgar ut och blir riktigt snygga. Kör man bara en variant så blir det i regel bara en hane som blir vass, resten blekare.

                  Hade tills för några veckor sedan ett tiotal Synodontis Petricola i samma kar men märkte på Aulonocarorna att dom inte riktigt trivdes med dom überaktiva malarna.

                  (Får väl tillägga att inga korsnings-yngel lämnar huset...)
                  Micke

                  Kommentar

                  • diskus
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 276

                    #10
                    Kan du inte lägga upp lite bilder Jarnis....

                    ....för din burk måste vara väldigt läcker

                    I varje fall om man, som jag, gillar just Aulonocara. Jag är glad att läsa att inga gatukorsningar lämnar huset för det torde föreligga en viss risk :-)

                    Jag blir lite nyfiken på varför du valt att ha tex 3+7 Aul Koningsi då du aldrig kan vara 100 %
                    säker den dag du ska fånga upp dem vilka honor som tillhör vilken sort!?

                    Men som sagt, burken borde vara riktigt snygg.

                    Björn H
                    Lite diskus, mal & malawi bilder
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                    Kommentar

                    • Jarnis
                      Användare
                      • november 2005
                      • 415

                      #11
                      Ska bara återaktivera mitt medlemskap så att jag kan lägga upp bilder
                      Jo, jag är själv skapligt nöjd med hur akvariet ser ut. Ljus sand, kalksten och grov vallisneria. Aulonocara är helt klart en favorit. Jag har absolut inga problem med att särskilja vilka honor som är vilka i mitt eget kar. Det är ganska enkelt eftersom man suttit och tittat så mycket. Däremot skulle jag aldrig vara helt säker om jag tittade i någon annans akvarium... Well, nog om mig och mitt akvarium, ska inte tråka ut tråden med det...
                      Micke

                      Kommentar

                      • Daniel Ju
                        Användare
                        • februari 2007
                        • 32

                        #12
                        Variationer

                        När det gäller Röd Rubin var jag med om följande: köpte en grupp 1+3. Det visade sig att tre var hanar. Tack för det icke nämnd zooaffär! Alfasnubben i den gruppen var helt rabiat och höll samtliga fiskar i hörnen nästan jämt; ett antal golden och röd zebra. Bara för det fick han dö!!! Dåligt psyke. Nästa hane som tog vid är far till ett antal hundra yngel och har vart en exemplarisk fisk. Aggressiviteten går upp när det är dags för lek. Då får alla fiskar i karet smisk. Det lugnar sig när han fått komma till dock. Leker ofta upp två honor(nu efter komplettering) inom några dagar. Den tredje hanen kan bäst beskrivas som lam i bäret. Den går hos min bror nu och har efter ett halvår börjat bry sig om honorna, dåliga färger och alldeles för snäll. Brorsan har dock fått en ny fin hane av mig som säkert kommer ta över. Så det varierar iaf m röd rubin. Gillar dock inte urvalsodlat längre.

                        Kommentar

                        • HenrikV
                          Användare
                          • februari 2007
                          • 697

                          #13
                          Jag har 2+2 Aul. Baenschi i mitt 310L med ett gäng Mbunas. (Röd zebra, golden, Afra) Mina Baenschi verkar inte direkt vantrivas och dom är definitivt accepterade av resten av fiskarna. Fast någon lek har det inte varit tal om. Kan bero på att hanarna inte riktigt vågar hävda sig och att dom heller inte fägat helt ut ännu.
                          Att dom är lugna är ju bara förnamnet...

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #14
                            Jarnis. Varför har du ens honor i det karet? Det kan inte finnas en chans i världen att veta om du har fått korsningar eller inte.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Jarnis
                              Användare
                              • november 2005
                              • 415

                              #15
                              Ursprungligen postat av Zaphi
                              Jarnis. Varför har du ens honor i det karet? Det kan inte finnas en chans i världen att veta om du har fått korsningar eller inte.
                              Nej det är helt riktigt, finns inte en chans att veta med den Aulonocara-soppan. Men å andra sidan sparar jag inga yngel, hittills har inga klarat sig ändå, dom är inte lika smarta som Mbuna-yngel verkar det som. Klart man kunde köra utan honor men det är rätt kul att se uppvakningar och liknande beteende. Om något "par" skulle bli riktigt fint så är det enkelt att lyfta ur dom till ett separat kar och "börja odla" om jag får lust. Har ett annat kar där min finaste A. sp firefish går med några honor, dom ynglena (ett femtontal just nu) sparar jag! Har haft akvarium i många många år och har aldrig sålt några yngel. Sparar bara för "husbehovet" om det är någon art/individ som jag tycker är extra fin och som jag vill ha fler av eller om bekanta vill ha.
                              Micke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...