Filter till ett 375L akvarie??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #16
    Ursprungligen postat av johan eriksson
    Hur resonerar du när du plötsligt anser att ett liten innefilter funkar när du i början av tråden förespråkar jättefiltret 2250?
    Ett pristak dök upp plus lite annan information.
    Vad man rekomenderar är en sak, vad som funkar en annan sak.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Snurbo
      Användare
      • februari 2007
      • 86

      #17
      Nu börjar det komma in lite tips =).. Jag är väldigt tacksam för alla svar.... Som sagt.. Jag e ju en nybörjare & det e kul att få så mkt fakta som möjligt... Budget 1500:- är inget som e fast.... Det får kosta mera om de e bra grejor. Men vill inte ha för avancerat. Nåt som funkar !!!.....

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #18
        Jag hade kört två 2252 av Eheim. Kompletterat med en extra filterkasett per pump. Placerat dem vid var sin kortsida i barkre hörnet,riktat utblåset uppåt så strålarna träffar ytan i mitten. Detta resulterar i optimal syresättning/cirkulation samt att skiten rör sig någelunda bra till insuget till pumparna. Jag brukar även stänga de övre kasetternas spjäll så insuget tas upp mer vid botten.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • MagArne
          Användare
          • december 2006
          • 263

          #19
          Så här ser det ut hos mig. 450liters med ett Eheim 2252 innerfilter med 3 filtermoduler. Jag har byggt ett strilrör av ett elektrikerrör som jag har borrat hål i och satt upp med klippsförsedda sugkoppar. På så vis blir det ingen jettstråle rakt ut i vattnet och man kan då ha större pumpar och få jämnare cirkulation. Jag skulle iof vilja ha en till 2252 men det kostar ju en slant samt att fiskarna ser ut att ha det rätt bra ändå. Du kommer klara dig bra med bara en pump till att börja med du också.

          Har har också den översta filtermodulen stängd för att få filtren mer jämnsmutsiga. Filtren gör jag rent ca var 3:e vecka med vattenbyte 1ggr/vecka. Filtren tvättar jag av i en hink med gammalt akvarievatten från vattenbytet. Tvätta aldrig filtren i hetvatten för då dör bakterierna som hjälper till att rena vattnet.

          2252 är ju ett alternativ. Ska bli kul att se vad det rekomenderas mer

          Kommentar

          • johan eriksson
            Användare
            • maj 2004
            • 159

            #20
            Ursprungligen postat av MagArne
            Så här ser det ut hos mig. 450liters med ett Eheim 2252 innerfilter med 3 filtermoduler. Jag har byggt ett strilrör av ett elektrikerrör som jag har borrat hål i och satt upp med klippsförsedda sugkoppar. På så vis blir det ingen jettstråle rakt ut i vattnet och man kan då ha större pumpar och få jämnare cirkulation. Jag skulle iof vilja ha en till 2252 men det kostar ju en slant samt att fiskarna ser ut att ha det rätt bra ändå. Du kommer klara dig bra med bara en pump till att börja med du också.
            Snyggt kar och bra lösning för att slippa jetstrålen. Hur många och hur stora hål har du gjort i strilröret?

            /johan

            Kommentar

            • MagArne
              Användare
              • december 2006
              • 263

              #21
              Ursprungligen postat av johan eriksson
              Snyggt kar och bra lösning för att slippa jetstrålen. Hur många och hur stora hål har du gjort i strilröret?

              /johan
              Tror jag körde med ett 3,5mm borr med 3cm mellanrum i en rad utmed vattenytan. Elröret kostade bara 9kr/st hos Clas Ohlson så det är ju bara att testa sig fram innan man köper ett snyggare grönt Eheimrör. Jag köpte en Eheim 90 graders böj i 12/16 storlek som jag pressade in i elröret för att fästa slangen på. Går säkert lösa på billigare sätt.

              Kommentar

              • Snurbo
                Användare
                • februari 2007
                • 86

                #22
                Ursprungligen postat av MagArne
                Så här ser det ut hos mig. 450liters med ett Eheim 2252 innerfilter med 3 filtermoduler. Jag har byggt ett strilrör av ett elektrikerrör som jag har borrat hål i och satt upp med klippsförsedda sugkoppar. På så vis blir det ingen jettstråle rakt ut i vattnet och man kan då ha större pumpar och få jämnare cirkulation. Jag skulle iof vilja ha en till 2252 men det kostar ju en slant samt att fiskarna ser ut att ha det rätt bra ändå. Du kommer klara dig bra med bara en pump till att börja med du också.

                Har har också den översta filtermodulen stängd för att få filtren mer jämnsmutsiga. Filtren gör jag rent ca var 3:e vecka med vattenbyte 1ggr/vecka. Filtren tvättar jag av i en hink med gammalt akvarievatten från vattenbytet. Tvätta aldrig filtren i hetvatten för då dör bakterierna som hjälper till att rena vattnet.

                2252 är ju ett alternativ. Ska bli kul att se vad det rekomenderas mer
                Snygg lösning.... Kan nog bli så att jag "apar" efter denna lösning....
                Räcker det med ett 2252 innerfilter som rening i ett 450L kar så bor det ju räcka till mitt ´375 =)

                Kommentar

                • MagArne
                  Användare
                  • december 2006
                  • 263

                  #23
                  Ursprungligen postat av Snurbo
                  Snygg lösning.... Kan nog bli så att jag "apar" efter denna lösning....
                  Räcker det med ett 2252 innerfilter som rening i ett 450L kar så bor det ju räcka till mitt ´375 =)
                  Gör du så. Tjoa till om du utvecklar något så jag kan apa efter dig sen

                  När jag köpte min 2252 så följde det bara med 2st sugkoppar för att fästa upp den. Det borde vara 4 men det är tydligen vanligt att det bara kommer med 2st. Så tjata till dig två extra. Till lillebror 2048 följer det tydligen med 8 sugkoppar

                  Beställer du från nätet så är det nog bara att skriva till att de ser till att du får med 4st sugkoppar så den sitter ordentligt. Kör du med 3 filtermoduler så står filtret på bottengruset så då sitter den nog bra ändå.

                  Kommentar

                  • Snurbo
                    Användare
                    • februari 2007
                    • 86

                    #24
                    Magarne: Riktigt sjysst ide med el rör.... den får det bli ==)

                    Jag har ytterligare en amatör fråga =).... Räcker det med ett strilande vatten på ytan ???... Ska man inte ha nåt i botten för att "skiten" skall kunna virvlas upp från botten & slutligen in i pumpfiltret???

                    I Pump 2252... Ska man köpa till en modull xtra ??.... Eller leverad den med 3st moduler ? Finns det filter matta med i det filtret???

                    Eller är det värt att lägga till 600:- & köpa en Fluval 405 ytterfilter ??????

                    Jag e förvirrad nu =)......



                    Nån bra hemsida där man kan beställa pumpar ifrån ? Till rimliga priser...

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 1042

                      #25
                      Håll dig borta från fluval och håll dig till dom där gröna sakerna med kvalité istället Enda märket jag haft där inte styrkan stagnerar så kraftigt när filtret blir geggigt.

                      Kommentar

                      • johan eriksson
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 159

                        #26
                        Ursprungligen postat av Snurbo
                        Magarne: Riktigt sjysst ide med el rör.... den får det bli ==)

                        Jag har ytterligare en amatör fråga =).... Räcker det med ett strilande vatten på ytan ???... Ska man inte ha nåt i botten för att "skiten" skall kunna virvlas upp från botten & slutligen in i pumpfiltret???

                        I Pump 2252... Ska man köpa till en modull xtra ??.... Eller leverad den med 3st moduler ? Finns det filter matta med i det filtret???

                        Eller är det värt att lägga till 600:- & köpa en Fluval 405 ytterfilter ??????

                        Jag e förvirrad nu =)......



                        Nån bra hemsida där man kan beställa pumpar ifrån ? Till rimliga priser...
                        Som jag skrivit tidigare i tråden: Eheim 2217 är ett bra filter med hyfsat stor filterbehållare. Att det dessutom är billigare än fluval 405 gör ju inte valet svårare.

                        Kommentar

                        • MagArne
                          Användare
                          • december 2006
                          • 263

                          #27
                          Ursprungligen postat av Snurbo
                          Magarne: Riktigt sjysst ide med el rör.... den får det bli ==)

                          Jag har ytterligare en amatör fråga =).... Räcker det med ett strilande vatten på ytan ???... Ska man inte ha nåt i botten för att "skiten" skall kunna virvlas upp från botten & slutligen in i pumpfiltret???

                          I Pump 2252... Ska man köpa till en modull xtra ??.... Eller leverad den med 3st moduler ? Finns det filter matta med i det filtret???

                          Eller är det värt att lägga till 600:- & köpa en Fluval 405 ytterfilter ??????

                          Jag e förvirrad nu =)......



                          Nån bra hemsida där man kan beställa pumpar ifrån ? Till rimliga priser...
                          Jag vet inte riktigt vad som är den bästa lösningen på utblås. För att få smutsen på botten att virvla upp måste man blåsa på rätt bra men då känns vattnet för strömt. Sen är det ju vid ytan vattnet syresätts. Jag tar och sveper med en bottensug över gruset när jag bytter vatten istället.

                          Eheim 2252 levereras med 2st filtermoduler med filterpatron i varje. Filtermodulerna som man kan köpa till levereras med ett skumfilter så det är bara att koppla på och köra.

                          Fluval ger jag inte mycket för, inte 404 iaf som jag hade innan Eheimfiltret.

                          Kommentar

                          • Snurbo
                            Användare
                            • februari 2007
                            • 86

                            #28
                            Japp.... nu har jag bestämmt mig... =).... Eheim ytterfilter får det bli....Nu är det bara VILKET filter man ska ha ??... Nån som har koll på vad man ska satsa på ? Har kollat på ett Eheim 2217 .... Nån som har nåt att tilläga om detta filter ???

                            Kommentar

                            • leis
                              Användare
                              • oktober 2006
                              • 50

                              #29
                              Eheim 2217 ytterfilter med biobollar + Eheim 2252 med ppi 30 matta 10*10 cm+max höjd .
                              Leffe Söderström

                              Kommentar

                              • MagArne
                                Användare
                                • december 2006
                                • 263

                                #30
                                Ett 2217 blir bra till att börja med. Sen är det ju halva nöjjet tycker jag att läsa och drömma om olika produkter som man senare förhoppningsvis kan införskaffa och utveckla sin hobby vidare.
                                Jag är själv sugen på en 2217 eller liknande med en ytvattenrenare till mitt 450l kar med 2252 innerfiltret i.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...