Akvariebänk - kritik tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vete
    Användare
    • februari 2007
    • 35

    Akvariebänk - kritik tack!

    Hej!

    Tänkte bygga en träbänk enligt följande ritning





    Undrar vad jag måste ha för tjocklek på de fyra fyrkantiga träskivor som kommer att bära bottenplattan och själva akvariet (375 l)? Räcker det med 2 cm tjocka skivor? Vill hålla nere den totala vikten och öka ytan mot golvet (därför inga vanliga träben).

    Blir konstruktionen tillräckligt stabil? Alla fyra plattor fästs mot plattan längs bak med lim, skruv och vinkeljärn.

    Kritisera gärna!
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Om den bara ska byggas med skivor och inga reglar så hade inte jag ställt på ett akvarium på den bänken. Tänk på sidorörelsen. 375 liter vatten + akvarium blir mycket vikt. Skulle det bli en knuff på kortsidan av bänken blir det nog korthus-effekt. Det är svårt och få det stabilt med bara vinkeljärn.

    Sen om bänken ska vara längre än akvariumet känns det ännu mindre stabilt eftersom de "yttre" skivorna inte kommer ta speciellt mycket av vikten. Vikten går ju rakt ner.

    Jag byggde två bänkar, en till mitt 800 liters och en till 1225 litersburken. Överdimensionerade som f-n. Men jag ville ha mer avlastning mot golvet och byggde med fetare reglar. Sen känns det bättre att överdimensionera än att leva på marginalen när det gäller så pass mycket vatten 375 liter på golvet är mycket vatten!


    Kör på reglar, så mycket vikt blir det inte...

    Lycka till!

    /Erik

    Kommentar

    • Sacrium
      Användare
      • november 2005
      • 353

      #3
      Håller med Erik. Hade inte heller vågat köra utan reglar som kan ta emot eventuella stötar från sidorna. Står inte allt i absolut lod så kommer skivorna i mitten förmodligen att ge vika.

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Skivor är inga problem, bara de är tillräckligt tjocka. Jag har för mig att golvspånskiva ligger på 2,5 cm. Det borde räcka men jag hade nog byggt i ännu tjockare för säkerhets skull. Tex dubbla golvspånskivor.

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Sålänge man har skivor som "tar ut varandra" i 90graders vinklar tål det hur mkt som helst. Jag har ett 1100liters som står på 22mm spån, och inga mängder av sådana.

          Det jag skulle föreslå på ritningen är att dels se till att akvariet får en lodrät skiva under vardera gavel och en i mitten, annars är risken att det "hänger i luften" enligt din ritning.
          Tony Englund

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #6
            Skulle inte använda spånskiva den tål ej vatten använd i så fall formplyfa

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Att ha ett kar på en bänk som är större föminskar karet avsevärt visuellt !
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Ursprungligen postat av tezz
                Skulle inte använda spånskiva den tål ej vatten använd i så fall formplyfa
                Jag har allt vatten i akvariet istället för under

                Ett till förslag förresten, du bör ha åtminstone en skiva längs med frontglaset som stagar upp mot sidledsrörelser i framkant också.
                Tony Englund

                Kommentar

                • Acca
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 60

                  #9
                  Vill man ha det riktigt stadigt, har bärighet för lite mer tyngd och dessutom inte tycker att det visuellt otilltalande så är ju lecablock toppen. Själv har jag följande konstruktion:

                  * En furuskiva på golvet för att fördela tyngden
                  * Två lager 19*19*59 lecablock i |_|-formation
                  * En furuskiva som bär upp ett 60-liters akvarium
                  * Tre lager till 19*19*59 lecablock i |_|-formation
                  * En furuskiva som bär upp ett 310-liters akvarium

                  Stadigt och mycket viktbärande. Konstruktionen exklusive akvarium väger ca 250 kg, men då är min bänk hög. Din lägre bänk skulle väga ca 150 kg med en liknande konstruktion.

                  Kommentar

                  • palm
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 114

                    #10
                    Hej

                    Min akvastabil möbel är konstruerad med lika många fack som på bilden dock så har den en topp & bottenskiva fäst med dolda möbelskruvar (typ ikea).
                    Skivmateriaket är 16 eller om det är 18 mm MDF å den enda snedsträvan som finns är själva bakstycket i masonit. ett ställbart ben i var hörn och en ställbart ben i mitten på mittenskivorna.
                    Ser ut som på denna bilden fast utan lådor och bara med en dörr.

                    Hur had du tänkt justera in din möbel i våg?
                    Palm
                    325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                    +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                    Kommentar

                    • Vete
                      Användare
                      • februari 2007
                      • 35

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      .

                      Sen om bänken ska vara längre än akvariumet känns det ännu mindre stabilt eftersom de "yttre" skivorna inte kommer ta speciellt mycket av vikten. Vikten går ju rakt ner.

                      /Erik
                      Men kommer inte vikten fördelas över bottenplattan? Om akvariet (150 x 50) ställs på en 200 x 60 cm tjock träskiva kommer väl hela den skivan att födela tyngen nedåt och således pressa lika mycket mot de fyra bärande skivorna (samt den bärande stora bakre skivan)?

                      Ang reglar. Hur skulle dessa placeras? Ni får gärna vara övertydliga

                      Tack alla för bra tips!

                      Kommentar

                      • born_to_ski

                        #12
                        Sätt reglar i alla vinklar så kommer det bli stabilt, kör du 45*45-reglar kommer det garanterat att hålla.
                        Angående hur vikten fördelas så har ni rätt båda två, den största vikten kommer att bli precis under akvariet men det kommer ändå att bli relativt stor vikt på sidorna oxå.

                        Kommentar

                        • ALBAN
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 16

                          #13
                          Akvariebänk

                          Palm har en bänk som har gott rykte från Akvastabil. Den är (om jag inte har fel för mig) tillverkad i spånskiva. För att vara helt säker skulle jag valt MDF 16mm av E1 klass med minst 780kg/kbm-kvalitet. Du kan få alla delarna uppsågade på en trävarufirma och sedan lämna in dom för sprutlackering hos tex en billack.
                          Om man förskjuter bakstycket 16mm innanför toppskivan (den som akvariet ska stå på ) låter man detta bakstycke göra så att allt kommer i exakt 90 graders vinkel.

                          Jag har precis byggt en sådan bänk med Akvastabils design som förebild. Dock var jag tvungen att mäta och förborra för skruv där skivorna skall samlas.
                          Jag har använt 4,0x40mm skruv. Jag har förborrat och försänkt alla skruvhål.
                          Bänken står sedan på 6 ben från IKEA´s kromade köksben 11cm höga som är justerbara.

                          Jag vet inte hur man lägger upp bilder på forumet, så om någon kan berätta hur man gör så kan jag bifoga en massa bilder på min bänk.

                          Kommentar

                          • ALBAN
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 16

                            #14
                            Din bänk

                            Palm har en jättebra bänk från Akvastabil. Om jag inte har helt fel för mig så är den gjord i spånskiva som är lackad.
                            Jag har precis gjort en bänk till mitt nyinköpta 530liters med Akvastabils bänk som modell. Jag har använt 16mm MDF av E1 kvalitet och 780Kg/kbm. Jag har lackat hela bänken svart och sedan monterat luckor och lådor.
                            Om man förskjuter bakstycket 16mm in under toppskivan får man detta (bakstycket alltså) att stabilisera bänken och dessutom få alla vinklar exakt 90 grader. När man lackar MDF förseglar man de sugande kanterna och gör den mer resistent mot väta dock blir den aldrig helt vattentät.
                            På min bänk har jag 6 kromade ben inköpta på IKEA 11cm höga och justerbara (köksavdelningen)
                            Bänken är skruvad med vanlig träskruv 4,0x40mm förborrad och försänkt i skivan.
                            Jag har lagt dubbla toppskivor för att undvika synliga skruvskallar.

                            Om jag bara visste hur man lägger upp bilder kunde jag göra det här i forumet så du kan se.

                            Det har blivit poppulärt att göra bänkar i gasbetong (sk multiskivor). Dessa kan man såga i och limma och skruva med specialskruv. Fördelen med dessa skivor är att man sedan kan slipa och måla dem för att få sin egen design på den.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...