skulle detta kunna funka? (svar fort!)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drenner
    Användare
    • januari 2007
    • 272

    skulle detta kunna funka? (svar fort!)

    min ruvande rödzebra hona tänkte jag flytta över till mitt 112l kar, MEN invånarna där försvinner troligen inte först förän helgen så därför undrar jag om det skulle kunna gå bra att flytta över henne där ändå utan risk för att hon har ijhäl dom fiskarna???, fiskarna är 2p.pulcher med 3st ca1cm yngel, 2platy, 2metallpansarmalar, 4st sebrafiskar, 1 neon tetra och 1 liten ancistrus.
    160l malawi
    112l sällskapskar/CA:D
    24l yngelkar:D
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    #2
    det beror nog på hur stor hon är, men hon lär äta upp pulcher ynglen och säkert några andra firrar med! får det plats i munnen så är det mat!
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • drenner
      Användare
      • januari 2007
      • 272

      #3
      ok, men det var bara tänkt som en nödlösning...... men tror du att et skulle bli bättre att lägga henne hos dom andra rödzebra ynglena?, dom är 1cm mer eller mindre.....
      160l malawi
      112l sällskapskar/CA:D
      24l yngelkar:D

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #4
        Ursprungligen postat av choffe
        det beror nog på hur stor hon är, men hon lär äta upp pulcher ynglen och säkert några andra firrar med! får det plats i munnen så är det mat!
        Hur ska hon kunna det med fullt av ägg i munnen?!?

        Kommentar

        • drenner
          Användare
          • januari 2007
          • 272

          #5
          det jag tror att han menar är att när hon väl har spottat så lär hon vara ganska hungrig och tvekar inte en sekund för att ta en mumsbit av de andra firrarna.....
          160l malawi
          112l sällskapskar/CA:D
          24l yngelkar:D

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #6
            Ursprungligen postat av drenner
            det jag tror att han menar är att när hon väl har spottat så lär hon vara ganska hungrig och tvekar inte en sekund för att ta en mumsbit av de andra firrarna.....
            ingen risk hon kommer tro att alla är hennes yngel anars kan du ju skaka henne
            Vad ska du göra av yngelna det är ju inte precis något drag efter röd zebra

            Kommentar

            • drenner
              Användare
              • januari 2007
              • 272

              #7
              då jag inte e jättebra på detta ämnet så lämnar jag ena frågan till choffe om han inte har något emot det , tror inte det ska vara några större problem med att bli av med ynglena, ciklid hobby i s.sandby ska inte ha några problem att ta emot lite, sen så finns det tex föreningar oxå blocket osv.....
              160l malawi
              112l sällskapskar/CA:D
              24l yngelkar:D

              Kommentar

              • Cissi
                Användare
                • juni 2006
                • 357

                #8
                Du skriver inte hur länge hon har gått med ynglena i munnen. Det kan ju vara så att hon inte spottar förrän efter helgen...
                Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  #9
                  Ursprungligen postat av tezz
                  ingen risk hon kommer tro att alla är hennes yngel anars kan du ju skaka henne
                  Vad ska du göra av yngelna det är ju inte precis något drag efter röd zebra
                  Om det är "röda" och fina Rödzebra yngel går dom alltid och sälja/byta. Jag skulle vilja påstå att har man fina "röda" Rödzebra yngel 3-4cm så går det alltid och bli av med dom.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • Rhodebaert
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 557

                    #10
                    Jag hade inga problem att bli av med mina rödzebrayngel. Många intresserade faktiskt.
                    Det går alltid en senare buss.

                    Kommentar

                    • Cissi
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 357

                      #11
                      Ursprungligen postat av tezz
                      ingen risk hon kommer tro att alla är hennes yngel anars kan du ju skaka henne
                      Vad ska du göra av yngelna det är ju inte precis något drag efter röd zebra
                      Tezz, varför måste du komma med sådana kommentarer? Vill man dra upp yngel så gör man det, allt går att sälja...
                      Tycker det är onödigt att ifrågasätta varför han vill föda upp yngel, du tillför inte särskilt mycket genom att säga så.
                      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                      Kommentar

                      • drenner
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 272

                        #12
                        det har bara varit yngel typ sen i lördags eller nåt sånt, så visst man kan ju vänta det är bara det att förra spottningen väntade jag för länge så det blev "bara" 6 yngel arav en har simmat o dött , dumma fisk bara simmar o dör kunne ju frågat iallafall....
                        160l malawi
                        112l sällskapskar/CA:D
                        24l yngelkar:D

                        Kommentar

                        • tezz
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1069

                          #13
                          Anledningen att jag sa så är för att det inte är så roligt om ingen vill ha dom för ca10 månader sen så va det nämligen en butik i skåne som skänkte bort f1 yngel och häromkrting är det ingen som vill ha
                          även om det kan vara kul att föda upp så är det oftast värre med besvikelsen att inte bli av med dom

                          Kommentar

                          • drenner
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 272

                            #14
                            som tur e så blir inte jag överaskad om det är svårt att bli av med dom och ingen annan fisk heller för den delen, t ex så har jag väntat ganska länge för att bli av med invånarna i 112l karet och har bara hittat EN som har varit intresserad som kan komma först till i helgen, så egentligen så skulle jag kunnat skänka bort till ngn butik eller liknande, men jag väntar hellre för det är inte helt lätt att bli av med fisk ibland och det är jag väl medveten om.
                            160l malawi
                            112l sällskapskar/CA:D
                            24l yngelkar:D

                            Kommentar

                            • Lacustris
                              Användare
                              • juni 2005
                              • 142

                              #15
                              Att låta honan gå i en yngelkasse kan vara ett alternativ i desperata tider.
                              Det är aldrig för sent att ge upp!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...