Avdelare vid infångande av fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björkis
    Användare
    • februari 2004
    • 59

    Avdelare vid infångande av fisk

    Har ett bra(relativt billigt) tips på att fånga fisk i större akvarier. Ta en bit myggnät(finns i bygghandeln) något större än akvariet är högt. Häfta fast på ett par pinnar som är något längre än akvariet är högt. Stick ned ena pinnen i bottensanden, fäst i akvariet med tex. en limklämma. Snurra upp överflödigt nät på den andra pinnen, stick ned i sanden ,fäst den och vips har du delat av akvariet! Variationerna är oändliga då nätet är flexibelt. Går ju tex. att dela av ett akvarium på diagonalen. Eller gör två stycken "nät", och dela akvariet i tre delar. Perfekt när man ska fånga upp 70-80 yngel ur ett 540-liters!
    -"Att tänka innan man pratar är som att torka sig innan man skiter" Arne Anka
  • Mortil
    Användare
    • februari 2007
    • 13

    #2
    Ursprungligen postat av Björkis
    Har ett bra(relativt billigt) tips på att fånga fisk i större akvarier. Ta en bit myggnät(finns i bygghandeln) något större än akvariet är högt. Häfta fast på ett par pinnar som är något längre än akvariet är högt. Stick ned ena pinnen i bottensanden, fäst i akvariet med tex. en limklämma. Snurra upp överflödigt nät på den andra pinnen, stick ned i sanden ,fäst den och vips har du delat av akvariet! Variationerna är oändliga då nätet är flexibelt. Går ju tex. att dela av ett akvarium på diagonalen. Eller gör två stycken "nät", och dela akvariet i tre delar. Perfekt när man ska fånga upp 70-80 yngel ur ett 540-liters!

    Kalas ska jag lägga på minnet kanske man slipper stå och veva runt med 2 håvar

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Tack för tipset Björkis
      Det ska jag prova.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Lasse Lundin
        Användare
        • februari 2007
        • 19

        #4
        Avdelare

        Bra idé det där med myggnät på två pinnar. Jag använde den metoden för flera år sedan i ett yngelakvarium utan inredning och täckglas.
        Inte för att det är aktuellt just nu men jag bävar inför den dagen då jag skall försöka fånga upp en tuggande hona i mitt 950-liters med BTN-moduler, växter, täckglas och en heltäckande (och tung) ljusramp. Det blir en utmaning det!
        http://www.koidamm.se

        Kommentar

        Arbetssätt...