C. Salvini yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jarnis
    Användare
    • november 2005
    • 415

    C. Salvini yngel

    Har ett par Cichlasoma salvini som går ensamma i ett 250L fullt med rötter och sten, inga växter. Övriga invånare är ett antal L-malar och en liten "stryk" salvinihane som man aldrig ser, i övrigt tomt. Nu är det så att dom lagt ägg och resultatet är att det simmar några hundra pyttesmå yngel runt föräldrarna. Hanen och honar verkar vara goda vänner och bråkar inte.

    Vad gör jag nu? Inte van vid så små och många yngel, kan dom gå kvar med föräldrarna (helst) och vad har dom för chanser då? Mat, foder om dom får gå kvar?

    Tacksam för hjälp och tips!
    Micke
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Ursprungligen postat av Jarnis
    Har ett par Cichlasoma salvini som går ensamma i ett 250L fullt med rötter och sten, inga växter. Övriga invånare är ett antal L-malar och en liten "stryk" salvinihane som man aldrig ser, i övrigt tomt. Nu är det så att dom lagt ägg och resultatet är att det simmar några hundra pyttesmå yngel runt föräldrarna. Hanen och honar verkar vara goda vänner och bråkar inte.

    Vad gör jag nu? Inte van vid så små och många yngel, kan dom gå kvar med föräldrarna (helst) och vad har dom för chanser då? Mat, foder om dom får gå kvar?

    Tacksam för hjälp och tips!
    Ta bort strykhanen så minimeras risken att ynglen blir uppätna. Såvida inte föräldrarna tröttnar, kan ynglen gå i karet tills de blir stora nog (5-7 cm) att säljas till någon akvarieaffär. Kolla efter lämpligt foder till nykläckta ciklidyngel och utfodra dem 2-3 ggr/dag (inte så mycket åt gången till att börja med). Dock kommer de ganska snabbt i gång med ätandet och då får du successivt öka mängden mat. De kommer då att växa ganska snabbt och efterhand som de växer kommer de att kunna ta större matbitar. Du får alltså växla foder efterhand som de växer, eller åtminstone storleken på fodret. Yngelfoder kan vara artemia, laxfoder i pulverform, yngelfoder på tub (kommer inte ihåg vad det heter), mycket finfördelad räkmix.

    Byt vatten regelbundet och kolla att de har rätt temperatur (kolla artregistret här på ciklid.se).

    Kommentar

    • Jeppe
      Användare
      • oktober 2005
      • 409

      #3
      Nykläckt artemia är det många som matar små yngel med. Själv använder jag bara räkmix som jag smular ner till småbitar. Även om bitarna är större än ynglerna så äter dom, de gnager loss lagom stora bitar. Det viktiga är att man itne matar för mycket så att vattenkvaliten blir dålig.
      540 Troffar, Callochromis ect
      100 sydamerica, dvärgar
      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
      40 tomt

      Qui dormit, non peccat

      Kommentar

      Arbetssätt...