Juvelyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karmalicious

    Juvelyngel

    Idag såg jag att det flöt omkring "skit" i akvariet och undrade vad det var. Det är yngel! Det är ca 40 st som simmar runt honan. Hannen drar runt och håller bort alla andra fiskar som nu är förpassade till ett hörn.

    Nu till själva saken. Jag har lite panik. Samtidigt som jag tycker det är jättekul så är jag helt oförberedd och är så ny som akvarist att jag inte har den blekaste vad jag ska göra nu. Jag ska leta info som bara den, men jag behöver all hjälp jag kan få. Vad gör jag? Vad äter de?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    "flöt omkring skit".... Roligare benämning på yngel har jag nog inte sett...

    Har du inga intentioner av att spara ynglen så låt föräldrarna sköta allt utan att du aktivt stör dom. Vill du spara yngel så kan du ge dom ett hem genom ett mindre yngelkar. Det behöver inte vara speciellt stort utan det går bra med mindre akvarium som finns att köpa för några hundralappar.

    Kommentar

    • Karmalicious

      #3
      Det vore ju kul om något överlevde, men jag vill ju inte odla så att säga. Ska jag bara låta allt vara så får det naturliga urvalet sköta sitt? Hur matar man ynglen så att säga?

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Ursprungligen postat av Karmalicious
        Det vore ju kul om något överlevde, men jag vill ju inte odla så att säga. Ska jag bara låta allt vara så får det naturliga urvalet sköta sitt? Hur matar man ynglen så att säga?
        Föräldrarna hittar foder till ynglen. Mata som vanligt så får alltid ynglen i sig något. Om man ska börja mata mer för att det finns yngel kan man få problem med nedsmutsning och övermatning som i sin tur ger sämre vattenvärden och kan vara ödesdigert för känsliga yngel.
        Mata mycket måttligt med flingfoder om du annars matar med pellets...men som sagt...det finns foderrester oftast i sanden som ynglen kan ta till sig.

        Kommentar

        • Karmalicious

          #5
          Tack för svaret. Jag kör på som vanligt och låter cikliderna sköta resten. De verkar vara väldigt duktiga föräldrar för de har örnkoll på att ingen kommer i närheten och så har de tryckt in alla yngel i ett hörn, så de är relativt skyddade.

          Kommentar

          • Karmalicious

            #6
            Nu har jag märkt en annan sak jag undrar över. Honan, (orange och inte knallröd?) "flexar" med fenorna. D v s hon drar ihop dem och spänner ut dem, om och om igen. Varför gör hon så?

            Stimet har f ö börjat ta bra mycket större plats och nu ockuperar juvelerna halva akvariet och jagar bort alla som försöker korsa gränsen. Det verkar inte ha blivit något bortfall direkt under natten heller.

            Kommentar

            Arbetssätt...