skygga firrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Viva La Rothin
    Användare
    • februari 2006
    • 28

    skygga firrar

    Hej. Jag har ett 375L kar med 1 par jack depsey och 1 par Guldsömmar 5 st Geophagus proximus och dom är jätte skygga!? har bytt vatten och ändrat inredning innan men nu tänkte jag det stå i 14 dagar men det hjälpte inte, någon som vet vad man kan göra? Hade malawi innan och där kunde fiskarna bli skygga om man hade för lite fiskar i karet, kan det vara lika dant med dessa fiskarna?

    mvh Anton
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Hej, hur står karet i förhållande till tex ett fönster? Fiskar kan bli väligt rädda om man går mellan karet och ett fönster. Hur har du det med inredning? Gömställen och så?
    Du kanske kan prova med ett gäng lite större tetror tex, eller någon annan icke ciklid, för jag tycker inte att du ska ha flera ciklider i nu..
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Wirre
      Användare
      • november 2006
      • 50

      #3
      Att ha höga växter som går ända upp till ytan brukar funka för mig. Eller hög inredning fast det kanske du redan provat eller har.
      720 L SA/CA. 222 L barber/botior.

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Kolla tempen... ibland leder låg temperatur till skygga fiskar

        Kommentar

        • Viva La Rothin
          Användare
          • februari 2006
          • 28

          #5
          jag har höga växter i det nu och också hyffsat hög inredning. men gömställen och sånt är där ingen brist på iaf. Men det med fönstret som du sa, vi har ett stort fönster framför karet åt höger.
          Funderat på att testa släppa i någon icke ciklid också. men tempen ligger stabilt på 25 grader.

          mvh anton

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Hej Anton

            Om jag inte är ute å cyklar så är Geophagus Proximus verkligen inte optimalt att köra ihop med varken Guldsöm och Jack Dempsey.. Hade lite funderingar själv på att köra Guldsömen och Proximus, men blev avrådd pga att gulsömen är mer aggro,
            Och dempesey är ju också en riktig boxare...
            Mina Proximus är väldigt livliga och riktiga matvrak, men en av dem är dominantare och han utanproblem få de andra 5 att gömma sig.
            så de andra sorterna du nämner har de nog ännu lättare

            MVH

            Kristofer

            Ursprungligen postat av Viva La Rothin
            Hej. Jag har ett 375L kar med 1 par jack depsey och 1 par Guldsömmar 5 st Geophagus proximus och dom är jätte skygga!? har bytt vatten och ändrat inredning innan men nu tänkte jag det stå i 14 dagar men det hjälpte inte, någon som vet vad man kan göra? Hade malawi innan och där kunde fiskarna bli skygga om man hade för lite fiskar i karet, kan det vara lika dant med dessa fiskarna?

            mvh Anton
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • Christian T

              #7
              Infallande ljus på akvariet, t ex från ett fönster, är en vanlig anledning till att fiskar blir rädda. Är de mindre rädda på kvällen? Om inte så är det ganska klart vad som gör dina fiskar rädda.

              Ibland behåller fiskarna sitt stressiga beteende från dagen även på kvällarna, fast det mörkt ute.

              Testa mörklägga närmsta fönster ett tag och se om det blir bättre.

              Kommentar

              • Christian Alfredsson
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 4122

                #8
                Jag hade slängt i andra fiskar. Har tex ett kar med skygga Aulonocaror och Lethrinopsar. För att få dem att våga komma fram slängde jag i 4 st stora diamanttetror. Funkade på någon dag.
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

                Kommentar

                • Viva La Rothin
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 28

                  #9
                  Ursprungligen postat av Crenicichla
                  Hej Anton

                  Om jag inte är ute å cyklar så är Geophagus Proximus verkligen inte optimalt att köra ihop med varken Guldsöm och Jack Dempsey.. Hade lite funderingar själv på att köra Guldsömen och Proximus, men blev avrådd pga att gulsömen är mer aggro,
                  Och dempesey är ju också en riktig boxare...
                  Mina Proximus är väldigt livliga och riktiga matvrak, men en av dem är dominantare och han utanproblem få de andra 5 att gömma sig.
                  så de andra sorterna du nämner har de nog ännu lättare

                  MVH

                  Kristofer

                  hej, kan du verkligen har rätt i för idag när jag kom hemn från skolan hade en till dött av Geophagus Proximusen...dom har ingen sjukdom eller nåt sånt inga bit märken heller, skulle tro den blivigt stressad ihjäl, så ska nog lämna tillbaka dom.

                  mvh anton

                  Kommentar

                  • Viva La Rothin
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 28

                    #10
                    Ursprungligen postat av Christian T
                    Infallande ljus på akvariet, t ex från ett fönster, är en vanlig anledning till att fiskar blir rädda. Är de mindre rädda på kvällen? Om inte så är det ganska klart vad som gör dina fiskar rädda.

                    Ibland behåller fiskarna sitt stressiga beteende från dagen även på kvällarna, fast det mörkt ute.

                    Testa mörklägga närmsta fönster ett tag och se om det blir bättre.

                    nja, lite grann kanske dom är...kan testa mörklägga fönstret ett tag.

                    mvh anton

                    Kommentar

                    Arbetssätt...