Räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse Lundin
    Användare
    • februari 2007
    • 19

    Räkmix

    Tänkte försöka mig på att blanda ihop lite räkmix och har hittat en del recept på detta men har för mig att jag för en tid sedan läste några inlägg om problem med att få smeten att binda ihop ordentligt. Det handlade visst om när man skulle blanda i gelantinet och hur varm eller kall smeten skulle vara då.
    Är det någon som kan tipsa mig om detta, eller kanske visa mig var denna diskussion fanns?
    Lasse
    http://www.koidamm.se
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Tycker mixen blir bäst hos mig om den e ngt ljummare än "fingervärme" innan gelantinet åker i och att den sen långsamt får härda i kylskåp i minst tio timmar.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Lasse Lundin
      Användare
      • februari 2007
      • 19

      #3
      Räkmix

      Tack för det.
      Hur mycket gelantin brukar du använda till 1 kg räkor och ett kilo ärtor?
      http://www.koidamm.se

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Ursprungligen postat av ozric
        Tycker mixen blir bäst hos mig om den e ngt ljummare än "fingervärme" innan gelantinet åker i och att den sen långsamt får härda i kylskåp i minst tio timmar.
        Stämmer bra. Det man också kan göra är att ta lite mer gelatin i än vad som en del rekommenderar. Jag har kört med så mycket som 50g pulvergelatin/kg räkmix utan problem. Då binder det bra och snabbt. Man bör ändå ha räkmixen i kylskåp ett antal timmar. Gör man mixen på kvällen kan den gott stå till nästa morgon.
        En sak som är ytterst viktigt och det är att det inte får förekomma klumpar av gelatinet. Enklast att undvika detta är att ha en sil som man häller gelatinet igenom ner till räkmixen och snabbt blandar samman gelatin och räkmixen riktigt ordentligt.

        Kommentar

        • Lasse Lundin
          Användare
          • februari 2007
          • 19

          #5
          Räkmix

          I det recept jag hittade, på Zoopet, står inget om Astaxanthin men det ser jag av dina tidigare inlägg att du använder. Jag misstänker att det är ett ämne för att förbättra fiskarnas färger?
          Däremot har de tagit med Multivitamin 10 droppar. Har du ngn åsikt om detta?
          Lasse
          http://www.koidamm.se

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag tycker absolut att man ska ha både spirulina och astaxanthin i sin räkmix. Det är inte enbart för färgförstärkande egenskaper utan produkterna innehåller många viktiga vitaminer och mineraler som fiskarna får sig tillgodo och som gör dom starkare och mer vitala. Spirulina kan man ta via spirulina flingor (Tropicals Super Forte är kanonbra) eller pulver (köpes på hälsoapotek). Astaxanthin (Naturose) köper man enklast via Linkan AB om man är medlem i NCS, men astaxanthin finns även att beställa från annan producent och från t ex Hälsoapotek (dock i kapselform där man bör separera astaxanthinet från kapsel).

            Om man nu enbart vill använda sig av en produkt så förordar jag Naturose Astaxanthin före Spirulina.

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av Lasse Lundin
              I det recept jag hittade, på Zoopet, står inget om Astaxanthin men det ser jag av dina tidigare inlägg att du använder. Jag misstänker att det är ett ämne för att förbättra fiskarnas färger?
              Däremot har de tagit med Multivitamin 10 droppar. Har du ngn åsikt om detta?
              Lasse
              Astaxanthin är ju något fiskarna behöver men i lagom mängd, det är nog svårt att hitta en bra balans så att fisken kan ta upp alla näringsämnen optimalt.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • m[A]use^
                Användare
                • december 2005
                • 909

                #8
                Jag har börjat köra med räkmix här hemma i mitt huvudkar igen. Alla mina firrar har haft perioder med sjukdom. Men ingen har varit sjuk på säkert minst ett halvår nu. Så då kände jag att det var läge att prova igen.

                Känns roligare på något sätt att ge sina firrar egenkockat foder. Tillför hobbyn mer glädje att se att man kan påverka deras tillvaro med färsk räkmix. Verkar ju faktiskt mer bastant o gott än flingor lr annat fiskfoder!

                I mitt senaste recept som jag nu använder körde jag med följande:

                Räkor
                Sea mix - innehåller allt möjligt som bläckfisk, musslor o annat gott...
                Ärtor
                Spenat
                Havrekli
                Majsmjöl
                Banan
                Vitlök
                Multivitamin
                Asthaxantin
                Spirulina
                Lite granulter som jag krossade...

                Som bindemedel använder jag agra agra... Superbra att binda mixen med! Plus vegetabiliskt!

                Blev en hel del ingredienser senast. Ska prova sojamjöl som jag vet någon nämnt på forumet. Även lite vitfisk, kanske torsk...

                Vad kör du med för tillfället i din mix stefan? Vet att du är guru på räkmix...
                Senast redigerad av m[A]use^; 25 februari 2007, 18:55.
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lasse Lundin
                  Tack för det.
                  Hur mycket gelantin brukar du använda till 1 kg räkor och ett kilo ärtor?
                  Jag gör ca 1,2 kg åt gången och till det så blir det på en höft 7 tsk`ar,dvs lite mindre än en halv förp. Spirulina bojkottar jag!
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Ursprungligen postat av ozric
                    Jag gör ca 1,2 kg åt gången och till det så blir det på en höft 7 tsk`ar,dvs lite mindre än en halv förp. Spirulina bojkottar jag!
                    Varför gör du det? Alltså bojkottar Spirulina.
                    Visst i för hög dos så kan fiskarna få pigmentförändringar men fördelarna är ju många
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • tezz
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1069

                      #11
                      Ursprungligen postat av LN
                      Varför gör du det? Alltså bojkottar Spirulina.
                      Visst i för hög dos så kan fiskarna få pigmentförändringar men fördelarna är ju många
                      Asthaxantin är bättre eftersom Spirulina ger fläckar på malawi vilket det ej gör på troffar(har ej varit med om det själv och matar med Tropicals Super Forte Spirulina)
                      Men hjälper enligt min mening bara röda fiskar som bli rödare
                      Det bästa sätt att få dom att färga är bra vatten kvalitet samt trivsel

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        det bästa är en liten dos av båda... simple as that =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #13
                          Vet ej om de får pigmentfläckar av Spirulina vid överdos av det men det får de säkert iom att så många hävdar det. Däremot så blir de grådassiga i färgerna utav för mkt av det,tycker jag.
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • m[A]use^
                            Användare
                            • december 2005
                            • 909

                            #14
                            Mina fick svarta fläckar väldigt fort när jag matade med ett spirulina foder. Det var granulater till KOI. Kommer inte ihåg vad märket heter. Men svarta fläckar fick dom, fick panik o trodde att alla fiskar vart sjuka.

                            Men när jag kollade upp fenomenet närmare fick jag höra att spirulina kunde vara boven. Så jag drog ner på granultarerna o efter några veckor försvann fläckarna. Det tar ett tag innan dom försvinner när dom väl har dykt upp.
                            Min zoon
                            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                            http://www.malawifreaks.se/forum

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              #15
                              [QUOTE=eraserx]
                              Ska prova sojamjöl som jag vet någon nämnt på forumet. Även lite vitfisk, kanske torsk.../QUOTE]

                              Fick du provat med sojamjöl? Hur mycket använde du isåfall?

                              Jag ska göra räkmix idag och tänkte också testa med lite sojamjöl i mixen. En mix typ det här:
                              Räkor 500gr
                              Ärter 200gr
                              Sojamjöl 100gr

                              Vetekli 1msk

                              Naturrose Astaxanthin 1tsk
                              Spirulina 1/2 tsk

                              15ml gelatinpulver

                              Funderar dock på om sojamjölet skitar ner och att jag kanske därför borde öka mängder gelatin.
                              Senast redigerad av Stelin; 21 mars 2007, 10:43.
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...