Agar Agar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan1
    Användare
    • maj 2002
    • 390

    Agar Agar

    Själv brukar jag använda lunelax och gelatin som bindemedel. Nu undrar jag vad man får tag i agar agar. Varit på hälsokost och apotek och de hade inte hört talas om det.



    Johan Nilsson
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Hälsokostaffärer brukar ha det hemma. Om de inte har det kan dom med säkerhet ta hem det.

    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Kenneth
      Användare
      • april 2002
      • 277

      #3
      Agar agar används ofta i asiatisk matlagning. Hör dig för i en Thai/Vietnam/Kines-butik. Känner inte till om det finns i mellanöstern-butiker.

      MVH
      /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
      MVH
      /Kenneth Johansson,

      ordförande
      Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
      Ansvarig för Ciklidstämman 2007

      Kommentar

      • FAint

        #4
        Akvarielagret har det. Om man har möjlighet att ta sig dit.

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #5
          Lunelax för att binda ihop räkmixen, skulle väl aldrig ha kommit på tanken.
          Måste väl hålla ordning på deras tarmar också då

          Kommentar

          • Johan1
            Användare
            • maj 2002
            • 390

            #6
            Lunelaxen har jag använt under ett tag nu som bindemedel men främst som en tramreglerare till mitt diskusfoder. Kan bara rekomendera detta. Grejen är bara att jag vill prova agar agar en gång

            Johan Nilsson
            https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

            Kommentar

            • Ozzp
              Användare
              • augusti 2002
              • 34

              #7
              Hej Johan!
              Agar-agar finns som redan nämnts i de flesta hälsokostaffärer men kostar tyvärr en hel del. Tror jag betalade 59skr för 28gram!!! Om du har kontakter med en biologi eller bakteriologi institution kan du nog få tag på agar-agar som annars var tänkt att användas för bakt-odling. Kolla bara så det verkligen är den helt vegetabiliska agarn då det finns en uppsjö olika agar t ex nötblodagarbas osv. Denna lab-agar är klart humanare i pris om man har tänkt att förbruka lite större mängder.

              I alla räkmixrecept står det att man skall bereda agarn efter instruktionerna på påsen men då dessa är mycket knappa kommer en beskrivning på hur jag brukar göra.

              Senaste satsen räkmix jag gjorde var på 200g räkor, 200g torskfilé och 400g ärtor. Detta är precis max för vad min mixer klarar... Till detta satte jag 5,5msk agar upplöst i 3,5dl kokande vatten. Se till att förvärma räksmeten lite också annars hinner du aldrig hälla upp i påsar osv innan det har stelnat eller också binder det inte alls men det vet du nog sen gammalt.

              Lycka till med agarn

              Fredrik H den andre

              Kommentar

              • Kenneth
                Användare
                • april 2002
                • 277

                #8
                Nu vet inte jag om det är någon skillnad på Agar Agar från hälsokostbutik och den som säljs i orientaliska affärer, men det är mycket billigare.

                MVH
                /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
                MVH
                /Kenneth Johansson,

                ordförande
                Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #9
                  Ser också Lunelax som ett bra bindemedel. Dock vitsen med Lunelax är att man blandar det i vatten och dricker det direkt. ( som alla andra bulkmedel )Tanken är att det skall svälla i tarmen och öka tarmmotoriken. Har svårt att se att detta kan funka hos fisken då pulvret svällt färdigt långt innan du får in det i fisken.
                  Dock som bindningsmedel är det nog vara ett mycket bra alternativ.
                  När vi är inne på ämnet alternativ så hörde jag att man får kanonresultat av att föda upp sina yngel med proteinpulver
                  Dvs det kroppsbyggarna blandar i maten ( Jag hör definitivt inte dit)


                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...