Filtersystem till yngelakv.?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ulf
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 124

    Filtersystem till yngelakv.?

    Hej

    jag har en ställning med 6st yngelkar, 95x40x40 (ca150l./st).
    I dessa kar har jag innerfilter, 2st fluval3, 2st fluval3(nyare modell) och en antikt eheimpump.
    den enda pumpen som funkar utan problem är eheimpumpen, de andra krånglar nästan alltid när jag skall starta om de efter vatten bytet (även om de är nyligen rengjorda), börjar tröttna på detta plus den ynkliga filtervolymen.

    Det jag funderar mest på är att sätta i en filtermatta på kortsidan med ett pumphuvud bakom.

    det jag skulle vilja ha lite synpunkter på är:

    -vilken tjocklek på matta är lämplig?
    -tips på lämplig pump (lagom kapacitet så inte ynglen virvlar runt för mycke)
    -är detta den smidigaste filtermetoden till yngelakv. eller har ni några bättre idéer?
    (det är ju både fult och tar stor plats i akvariet, så det få ju vara ganska stora fördelar om man skall satsa på detta)

    ulf
  • Cissi
    Användare
    • juni 2006
    • 357

    #2
    Jag har också stora problem med fluval som inte startar efter man kopplat ur dem... jättejobbigt!
    Nu åker de ut och jag kommer satsa på att göra ungefär som du.
    Tänkte sätta en bit filtermatta på ett elektrikerrör med småhål i och koppla på ett pumphuvud. Jag tror en lämplig pumpkapacitet är 2-3ggr akvariets storlek, om det är pytteyngel. Annars har jag 5ggr akvariets storlek. Jag tycker detta räcker, i filtermassa.

    Finns nog andra som har synpunkter...
    Senast redigerad av Cissi; 23 februari 2007, 16:20.
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

    Kommentar

    • Fredman
      Användare
      • februari 2007
      • 10

      #3
      Tjena!
      Har du några särskilda krav som ljudlöshet eller skönhet?
      Om inte så är ju en luftpump att föredra kombinerat med filtermatta och elrör. Om du tycker att ett pumphuvud stjäl för mycket akvarievolym om det placeras i filterfickan så kan du trycka igenom ett rör och ha pumphuvudet på insidan men jag föredrar att ha kal insida med tanke på att håvningen skall bli så smidig som möjligt.
      Jag använder bara matta som är 10cm tjock,10% av volymen är = många goda bakterier./Henke.

      Kommentar

      • ulf
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 124

        #4
        hej

        tack för tipsen.

        jag har inte så stor erfarenhet av luftpumpar, vilken kapacitet tror ni en sådan behöver
        för att klara att driva alla 6 karen? ( de små luftpumpar jag har tycker jag verkar tappa effekt rätt snart)

        ulf

        Kommentar

        Arbetssätt...