Durkslag och damstrumpa...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    Durkslag och damstrumpa...

    Tänkte bara dela med mig av ett litet tips i dessa kalla vintertider när många söker värmen på annat håll och fiskarna skall klara sig själva hemma.

    Jag fick två dagar innan jag skulle åka utomlands en icke ovanlig men ack så efterlängtad kull rödzebra yngel. Dessa spottades planenligt ut utav honan i ett yngelkar. Men när avresan (för mig) närmade sig så blev jag mer och mer fundersam över hur det skulle gå med vattenkvalitén i det lilla yngelkaret. Min sambo kom då med den brillianta idén att vi skulle trä på en finmaskig damstrumpa på ett durkslag och sänka ner i det stora karet. I durkslaget placerades också en algrik sten som foderautomat. Ynglena flyttades sedan till det temporära boendet. Nu hade de friskt vatten men var utom fara för de något glupska artfränderna.
    När vi kom hem en vecka senare var alla yngel vid liv och mådde bra!

    Ett tips för den som kör med lite hobby odling!

    Mvh/Marcus
    960L Malawi
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    #2
    tufft
    Det går alltid en senare buss.

    Kommentar

    • Cissi
      Användare
      • juni 2006
      • 357

      #3
      Smart idé! Hur länge var du borta?
      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

      Kommentar

      • xeax
        Användare
        • december 2005
        • 10

        #4
        Ursprungligen postat av Cissi
        Smart idé! Hur länge var du borta?
        ( När vi kom hem en vecka senare var alla yngel vid liv och mådde bra! )
        // Andreas

        Kommentar

        • Marcus1979
          Användare
          • januari 2003
          • 404

          #5
          Ja jag var borta en vecka men det fanns inga tecken på att de var magra eller nåt så två veckor tror jag inte hade varit några problem det heller. Kör även strumpbyxor på pumparna i yngelkaret men det är nog ett väldigt beprövat, icke okänt gammalt knep.

          Mvh/Marcus
          960L Malawi

          Kommentar

          Arbetssätt...