Uv-filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Uv-filter?

    Är det någon som har erfarenhet av uv-filter i sötvatten, hur fungerar det? Tar det död på både bakterier och alger och påverkas inte dom nyttiga bakterierna i filter?
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Här kan du se vad som överlever =)
    Nana4d sebuah agen toto slot yang sudah dikenal sejak lama di indonesia karena kemenangan jutaan rupiah pasti dibayar full dan syarat ketentuan berlaku hanya dengan bermodalkan minimal deposit 10ribu
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Torsten
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 647

      #3
      Hej Matz!
      Hade du kikat förbi ikväll hade du fått se ett 1400-liters akvarie med ett 11w UV-C som va igång 24/7. Det är stor skillnad på klarheten i vattnet. Nu behövde en annan kille låna UV:t (som jag dessutom lånat i min tur), men mina erfarenheter är att allt "småttit" som svävar i vattnet försvinner.
      Körde med UV:t 4-5 dagar innan i mitt 190-liters Tanganyika med samma goda resultat!

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Jag lånade det o ska köra det i mitt Tanganyika kar o se om det blir någon förbättring.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Är det friskare fiskar ni vill ha?
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av Robin
            Är det friskare fiskar ni vill ha?
            Kan man bli mer än frisk?=)

            Ofta kör man det för att säkerställa en fortsatt låg bakteriehalt av div oönskade bakterier som annars kan bli enorm om man har lite otur och till slut orkar inte fisken stå imot vilket resulterar i att fisken blir sjuk, man slipper även risken att drabbas av grönt eller mjölkigt vatten pga infusionsdjur.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Jag har kört uv 24/7 i mitt västafrikakar i två år snart. Det har inte varit några problem i det karet som jag kan misstänka har med uv´n att göra. Jag har tappat 4 fiskar på dessa två åren, men vet inte om jag skulle förlorat fler utan uv.

              Jag tror dock att uv är bra för karet.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • m[A]use^
                Användare
                • december 2005
                • 909

                #8
                Skulle kunna tänka mig att det vore bra om man kanske kör det för att intervallvis ta bort bakterier lr vid infusioner som grummlar vattnet.

                Men å ständigt dygnet runt jämt köra UV, hur resistenta blir fiskarna då? Har man ett huvudkar med fiskar enbart är det nog kanske inte fel. Jag brainstormar enbart lite har ingen erfarenhet alls kring UV. Å ha som en säkerhetslina för bakteriella sympton i karet är nog inte dumt.
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

                Kommentar

                Arbetssätt...