Sällskap till körsbärsräkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Sällskap till körsbärsräkor?

    Köpte ett gäng körsbärsräkor (ca 0,5-2 cm långa) för ett litet tag sedan. Började sedan fundera på var jag skall ha dem (man borde funderat på det innan köpet, jag vet ). Har ett kar där det finns Ancistrusar, små Pansarmalar och ett par stycken 3-5cm Amanoräkor. Ancistrusarna är aggressiva men fredliga. Pansarmalar är väl primärt asätare. Hur är det då med Amanoräkor (kan dessa vara kanibaler)?
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    [QUOTE=mek]Ancistrusarna är aggressiva men fredliga.[QUOTE]

    Jag blir både glad och ledsen när jag läser det här...

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • oktober 2005
      • 1919

      #3
      jag har några microrasbora sp galaxy med körsbärsräkorna

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Ancistrusarna kommer inte att röra räkorna. Pansarmalarna kommer att äta en del yngel. Stora amanoräkor är jag lite osäker på om de tar körsbärsräkorna. Amanos brukar inte ens äta yngel, de verkar vara helt fokuserade på alger, delar av växter och bottengrums. Borde gå bra. Klar fördel om du har ett bra buskage med javamossa eller ett knippe javaormbunkar i karet. Funkar perfekt som skydd för räkynglen.

        Det som normalt sett annars rekommenderas som sällskap till mindre räkor är småfirrar av olika slag. Även små firrar klipper dock räkyngel, men de vuxna rår de inte på. Pass bara på med små firrar med stora munnar - t ex gobys. Det är fascinerande hur stora saker mina 5 cm Rhinogobius wui kan äta upp.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          QUOTE=mek Ancistrusarna är aggressiva men fredliga. QUOTE

          Jag blir både glad och ledsen när jag läser det här...
          Och vad menar du med det??

          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Ancistrusarna kommer inte att röra räkorna. Pansarmalarna kommer att äta en del yngel. Stora amanoräkor är jag lite osäker på om de tar körsbärsräkorna. Amanos brukar inte ens äta yngel, de verkar vara helt fokuserade på alger, delar av växter och bottengrums. Borde gå bra. Klar fördel om du har ett bra buskage med javamossa eller ett knippe javaormbunkar i karet. Funkar perfekt som skydd för räkynglen.

          Det som normalt sett annars rekommenderas som sällskap till mindre räkor är småfirrar av olika slag. Även små firrar klipper dock räkyngel, men de vuxna rår de inte på. Pass bara på med små firrar med stora munnar - t ex gobys. Det är fascinerande hur stora saker mina 5 cm Rhinogobius wui kan äta upp.

          Hilsen,

          P
          Pansarmalarna är bara 2-3 stycken, så det borde inte vara ngn större fara. I det aktuella karet/akvariadelen, finns 2-3 Javaormbunkar (fastsatta på varsin rot) med en hel del rötter. Har även tänkt sätta dit en kalksten med Javamossa.
          Säljaren sade att när Körsbärsräkorna ynglar, så blir det en hel del. Därför är det ingen katastrof/nackdel om viss rensning sker strax efter födsel.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Ursprungligen postat av mek
            Och vad menar du med det??
            Kanske dålig humor men... De är aggresiva men fredliga? Går inte riktigt ihop i min lilla värld

            Kommentar

            • mek
              Användare
              • januari 2005
              • 540

              #7
              Nej, det förstås. Kombinationen agressivitet och fredlighet är väl lite ovanlig....

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Fast jag köper att Ancistrus är både aggressiv och fredlig - aggressiva inbördes men fredliga mot annan fisk.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • mek
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 540

                  #9
                  En större Hanancistrus kan vara mindre kul för vissa fiskar. Lugna/harmlösa så länge firrarna håller sig borta, men om de kommer för nära den (speciellt om den vaktar rom) blir det värre.

                  Whatever, skall försöka flytta över räkorna till det tänkta karet, så snart jag plockat upp dem och bedömt deras storlek.
                  Även om det föreligger viss risk för dem i det större karet, lär det finnas betydligt mer för dem att hämta där (inklusive gömställen).

                  Tack för infon!

                  Kommentar

                  • Chicke
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 497

                    #10
                    Hur funkar det att ha växter me dessa körsbärsräkor?

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Funkar bättre med växter än utan växter. De äter inte växterna och yngel får bra gömställen plus fler småsaker att äta.

                      Hilsen,

                      /P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Ricard
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 476

                        #12
                        Hej.

                        Har ett 200-literskar med massor av javamossa, BTN osv. Tänker ha räkor och småfisk.

                        Vill ha ngn av körsbärsräkorna (röd alt gul) men gärna någon annan art också. Red Chrystal måste ju funka ihop med körsbär.

                        Fiskfunderingar
                        • Pygmépansarmal
                        • Octocyncis (osäker på stavningen)
                        • Endlers guppy? Eller går de på räklingarna tror ni?
                        • Någon mer räksort. Förslag? (passa med körsbär och Chrystal utan att korsa sig!)


                        Vad tror ni?
                        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          [QUOTE=Erik Österlund;676761][QUOTE=mek]Ancistrusarna är aggressiva men fredliga.

                          Jag blir både glad och ledsen när jag läser det här...
                          Både glad och ledsen åt en grej - det är vemod om du frågar mig (Anders och Putte). Antar att man måste ha barn för att ha hört den låten...
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Bjorn
                            Användare
                            • oktober 2009
                            • 939

                            #14
                            Ursprungligen postat av mek
                            Hur är det då med Amanoräkor (kan dessa vara kanibaler)?
                            EDIT: Såg nu att jag svarade på ett inlägg från 2007!! Fin med gamla trädar som får nytt liv... typ.

                            Har kört ett gäng amanoräkor tillsammans med körsbärsräkor länge, och ena amanoräkan har blivit en riktig bamsing! Akvariet svämmar över av körsbärsräkyngel i alla storlekar nu, och varken Amano, sniglarna eller krabborna vi har i samma akvarie rör ynglen.
                            Senast redigerad av Bjorn; 01 februari 2011, 17:50.
                            Newbie December 2009
                            Malawi: 450 liter
                            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                            Järfälla/Stockholm

                            Kommentar

                            • Ricard
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 476

                              #15
                              Inga förslag?
                              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...