Tips på snabbväxande ogräs?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • judas
    Användare
    • oktober 2005
    • 33

    Tips på snabbväxande ogräs?

    Någon som har tips på någon växt som växer så det knakar?

    Tänkte i framtiden köra med sump där man odlar växter som exportör av näringsämnen. Sedan får man skörda med jämna intervaller. Jag vet ej vilken biotop som ska finnas i huvudkaret.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av judas
    Någon som har tips på någon växt som växer så det knakar?

    Tänkte i framtiden köra med sump där man odlar växter som exportör av näringsämnen. Sedan får man skörda med jämna intervaller. Jag vet ej vilken biotop som ska finnas i huvudkaret.
    Nagot som gar upp over ytan sa att du slipper koldioxidgodsla. Papyrus kanske?
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #3
      Flytormbunke! Helt klart en suverän och snabbväxande näringsexportör som inte heller alltid begränsas av vattnets CO2-halt eftersom ovansidorna av en del blad ligger i ovan vattenytan.

      Av samma andledning har jag framgångsrikt provat flera landväxter var rotsystem jag låtit växa ner i akvarievattnet. Gullranka brukar funka bra (http://www.odla.nu/artiklar/gullranka-050112.shtml). Ta en stickling och stick ner en bit i vattnet. Bladen skall vara ovan vattenytan. Rotsystemet kommer att utvecklas kraftigt under vattnet. Jag tycker det kan vara mycket dekorativt i akvarium och blir också en suverän yngelgömma. Om man jämför vikten av en gullranka med en akvarieväxt borde det vara så att gullrankan tar upp betydligt mer näringsämnen - biomassan för en gullranka är många gånger högre än för de flesta vattenväxter.

      Jag har dessutom mangroveplantor i mitt räkakvarium. De används i USA ofta som näringsexportörer i saltvattensakvarium men går utmärkt även i sötvatten. Jag tycker de är mycket snygga både under och över vattnet. Mangroveplantorna kräver dock att det finns en öppning så att de kan växa rakt upp ur akvariet. (Skicka ett PM om du är intresserad av mangroveplantor. Jag vet att det kommer auktioneras ut sådana vid Malmö Akvarieförenings auktion den 3e mars.)

      För gullranka och andra klätterväxter räcker det att man har ett avskuret hörn på täckglaset för att rotsystemet ska komma ner i vattnet.

      EDIT: Ola hann före med kommentaren om CO2. Jag skriver för långsamt... Papyrus är ett utmärkt förslag, jag hade sådan i mitt klockgrode och killi-akvaterrarium och det fungerade fint. De kräver dock mycket ljus.
      Senast redigerad av daniel_i_malmö; 19 februari 2007, 12:47.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • pny
        Användare
        • april 2002
        • 210

        #4
        Ursprungligen postat av judas
        Någon som har tips på någon växt som växer så det knakar?
        Finns många... Tex Hygrophila Difformis, Hygrophila Polysperma, Cabomba Caroliniana, Egeria densa mfl...

        En förutsättning för att "det skall knaka" är att de får ordentligt med ljus...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

        Kommentar

        • matereo
          Användare
          • januari 2006
          • 169

          #5
          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
          Flytormbunke! Helt klart en suverän och snabbväxande näringsexportör som inte heller alltid begränsas av vattnets CO2-halt eftersom ovansidorna av en del blad ligger i ovan vattenytan.
          Flytormbunke? är det samma som kallades/kallas av somliga för vattenormbunke? Flyter gör dom ju...

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av matereo
            Flytormbunke? är det samma som kallades/kallas av somliga för vattenormbunke? Flyter gör dom ju...
            Ceratopteris http://images.google.co.uk/images?hl...h+Images&gbv=2
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ang Papyrus:

              Jag har funderat pa att satta en rejal kruka/tunna parasollsav eller papyrus i fonstret och pumpa vatten genom. Rimligen tar den upp hur mycket som helst. Om man har fonster ovanfor vattenytan sa kan man kora breddavlopp pa krukan.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Vallisneria "Tiger". Värre ogräs tror jag inte finns i sötvatten. Blir lätt 1.5m lång och skjuter utlöpare som om den fick betalt. Verkar inte behöva gödning, klarar svagt ljus, och eftersom den käkar bikarbonat så klarar den sig utan extra koldioxid. Enda nackdel: lite seg i starten, och min erfarenhet är att den inte gillar hårt vatten (lika mycket) eller nystartade akvarier (alls).

                Annars är väl flytväxterna givna. Pistia, Azolla, Salvinia, och andmat. Pistian har en bonus i att den har stora 30 cm långa nystan av rötter som yngel gillar att gömma sig bland. Jag rensar ut run ett kilo flytväxter i veckan ur mina akvarier.
                Senast redigerad av Mike_Noren; 19 februari 2007, 14:12.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  Vallisneria "Tiger". Värre ogräs tror jag inte finns i sötvatten. Blir lätt 1.5m lång och skjuter utlöpare som om den fick betalt. Verkar inte behöva gödning, klarar svagt ljus, och eftersom den käkar bikarbonat så klarar den sig utan extra koldioxid. Enda nackdel: lite seg i starten, och min erfarenhet är att den inte gillar hårt vatten (lika mycket) eller nystartade akvarier (alls).
                  Mina Vallisneria "Tiger" vaxer bra i Hull dar vattnet ar hardare an hart.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 1828

                    #10
                    Jag kör mina växtfilter med vårtsärv, det funkar bra i hårt som mjukt vatten och växer som ogräs. I tanken har funnits att kompletera med flytande växter vid behov, just för co2 fördelen. Men fram tills idag har jag inte kunnat konstatera något sådant behov.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • judas
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 33

                      #11
                      Tack för alla svar.

                      Daniel mars -08 är nog ett närmare datum för detta, men tack i alla fall.

                      Något i kontakt med eller ovanför ytan låter som bäst idé m tanke på CO2.

                      Uppsala vatten har ganska högt pH & karbonathårdhet.

                      Som ljus tänkte jag T5 kompaktrör 36W över sumpen alt 250W MH (men kanske växter m blad ovan ytan bränns då så man skulle ha en klenare MH?)

                      Över sumpen till saltkaret kör jag T5 36W (arcadia för växter & macroalger) 24h/d sedan 2 år & där växer caulerpan riktigt bra.
                      Senast redigerad av judas; 19 februari 2007, 22:30.

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Mina Vallisneria "Tiger" vaxer bra i Hull dar vattnet ar hardare an hart.
                        Jadå, de växer bra ändå, de är inte kinkiga, men sätt några i mjukt och svagt surt vatten och "prepare to be impressed". 5cm tillväxt om dagen är helt möjligt.

                        EDIT: Judas: Caulerpa? DÄR snackar vi ogräs... Om det är nåt sånt du vill ha så finns det ingenting i sötvatten som kommer i närheten. Ja, det skulle möjligen vara andmat, då.
                        Senast redigerad av Mike_Noren; 20 februari 2007, 09:42.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av judas
                          Uppsala vatten har ganska högt pH & karbonathårdhet.
                          De har installerat en central avhardare sa det ar nog inte sant langre.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Jadå, de växer bra ändå, de är inte kinkiga, men sätt några i mjukt och svagt surt vatten och "prepare to be impressed". 5cm tillväxt om dagen är helt möjligt.
                            De vaxte mojligen nagot battre i Stockholm, men de rotades dar. Jag flyttade akvarierna med orort bottensustrat och rotade vaxter.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • judas
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 33

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              De har installerat en central avhardare sa det ar nog inte sant langre.
                              pH runt 8 & KH runt 7 vad jag läst efter avhärdaren installerades, men jag har inte mätt själv. Mäter bara i saltkaret & inte i sötkaren längre. (lat)
                              Senast redigerad av judas; 20 februari 2007, 20:41.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...