Filterbakterier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rauken
    Användare
    • januari 2007
    • 310

    Filterbakterier

    Jag planerar att göra om i min akvarium om ca. 2 månader (=ny bakgrund, sand i stället för grus samt gå över till ytterfilter). Tänkte göra det i samband med målning/tapetsering då jag ändå måste tömma/flytta akvariet. Nu till min fråga:
    Funderar på att köpa in ytterfiltret redan nu för att köra det parallellt med det befintliga filtret i 2 månader för att bygga upp en bakteriekultur i filtret. Men är det någon ide? Akvariet måste nog vara nere ca. 1 vecka och jag funderar på om jag kan "köra filtret" i en hink med gammalt akvarievatten under den tiden för att hålla bakterierna vid liv...
    Under den tiden tillförs ju ingen ny "näring" till bakterierna eftersom jag inte tror att någon fisk vill simma runt i den strömmen som det lär bli... Eller skall jag "strypa" ytterfiltret så mycket det går och köra det i den temporära baljan?
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...
  • Mats
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 804

    #2
    Hej.
    Mata med torrfoder.
    mvh Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      bikarbonat borde väl funka allra bäst att göda dom med eller kommer dom inte åt dom karbonaterna?
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        En variant är att du placerar ytterfiltret i ett annat akvarium under tiden, en kompis, eller en djuraffär eller i ett kar hemma hos dig.
        Var ska du göra av firrarna som du har i ditt nuvarande kar. Lämpligt är ju att filtret följer med dom .
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Ursprungligen postat av deelay
          bikarbonat borde väl funka allra bäst att göda dom med eller kommer dom inte åt dom karbonaterna?
          Bakterierna lever på ammonium och nitrit, så att pytsa i en liten skvätt ammoniumsulfat eller ammoniumnitrat funkar nog bättre. Pass på när du kör igång filtret i nya karet bara, du kan ju få samma effekt i det - dvs det finns ingen näring för filtret i ett splajsans nytt kar. Dessutom kan det bli ammonium i det nya karet om man överdoserat i hinken.

          Nå, i vilket fall är det en fördel att köra in filtret först. Blir det skit i filtret under de två månaderna du kör det i karet, så borde bakterierna klara sig rätt långt på det. Passa på att rengöra filtret försiktigt i det nya karet sedan så ympar du in en bra bakteriekultur på studs. Rätt övertygad om att du inte behöver mata bakterierna under den veckan - under förutsättning att det blir en del skit i filtret.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Rauken
            Användare
            • januari 2007
            • 310

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Var ska du göra av firrarna som du har i ditt nuvarande kar. Lämpligt är ju att filtret följer med dom .
            Problemet är att jag kommer att fördela ut firrarna på flera små burkar. Har idag ett yngelkar som efter delning är på 2 * 27 l där en del kommer att få gå, samt att jag nog får ta till en plastbalja också... Antar att det kan bli LITE för mycket fart med ett filter som ger 1200 l/h (som att åka karusell i en vecka )...
            Skall dock se hur mycket det går att strypa filtret...
            När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

            Kommentar

            Arbetssätt...