Discus-scalareblandning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • september 2002
    • 43

    Discus-scalareblandning

    Jag hittade en bok från 1970 på ett antikvariat
    nämligen: All about Discus av dr Herbert Axelrod. I boken skriver dr Gottfried Schubert, att scalare ofta är infekterad av en mask, capillaria pterophylli.Risken att blanda scalare och discus är därför stor. I boken anges även, att fisk uppdragen i Hongkong och Singapore, har många sjukdomar, som inte är kända i USA. Samma måste väl också gälla Sverige.Vet någon hur det är idag, både med sjukdomarna och risken att blanda scalare och discus?

  • Johan1
    Användare
    • maj 2002
    • 390

    #2
    Det snackas så mycket om att man inte kan ha diskus med andra fiskar. I naturen hittas de ju ofta med sclarer. Jag har provat mina diskusar med scalarer, tetror olika sorters fiskar och det har alltid gått bra.

    Sjukdommar har jag lärt mig finns mera eller mindre alltid i ett akvarium. Det går inte att utrota. Under normala former om man sköter ett akvarium är det inga problem. Men om någon fisk blir utsatt för stress utav någon form (dålig skötsel eller hackkyckling) så bruter det ut p.g.a stressen. Så är det i alla fall hos mig man slarvar med vatten byten eller en fisk blir jagad mycket.

    Jag tycker skaffa scalarer om du vill ha det i tanken.

    Johan Nilsson
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • september 2002
      • 43

      #3
      Nej,att sjukdomar inte går att utrota är ju klart. Boken gav ju en tankeställare, om jag utsätter mina mycket fina diskusar för onödiga risker, med att även ha scalare i akvariet, som jag nog gärna skulle vilja. Är det någon som kan mer om denna mask, som skulle finnas i scalaren?

      Kommentar

      Arbetssätt...