En förlorad generation?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    En förlorad generation?

    Jag tror vi är på väg att förlora en generation akvarister. Idag är det andra intressen som lockar tonåringar än akvaristik. Det är bara att besöka en akvarieaffär för att inse fakta det är mest vi gamla uvar som besöker affärerna. Det fanns en tid när var och varannan tolvåring hade ett kar med blåciklider eller någon annan lättlekt ciklid i sin ägo idag går det knappt att sälja desssa fiskar. Jag har pratat med ägaren av håvmästarna här i Växjö och han säger att ungdomar lyser med sin frånvaro. Vad skall vi göra? För jag känner att vi som gamla akvarister borde kunna vända trenden. Eller är det kört? Jag inbillar mig att det är något för landets alla föreningar att ta itu med annars kommer hobbyn att mer eller mindre stagnera i framtiden. Jag kanske är väl pessimistisk. Men det är bättre att inse fakta nu och försöka vända skutan. Det måste gå att få hobbyn mer lättillgänglig och attraktiv än vad som är fallet just nu. Har du några bra idéer så fram med dem. Vi har alla ett ansvar för vad som är på väg attt hända med vår underbara hobby. Det är bara att se på vårt forum det kryllar inte precis av ungdomar här. Vad kan vi göra åt det? Är vi för tråkiga? Hur skall vi göra för att bli mer attraktiva. Kanske mer tävlingar? Fram med alla kloka idéer nu.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Min dotter ar ett och ett halvt och hon kan redan saga fisk sedan lange. Hennes forsta ord var "Peggy" vilket ar namnet pa en hund. Hon kan saga "fiskar sova" vilket betyder att man ska slacka akvariet i hennes rum. Jag tror inte att det ar kort alls och jag tror att de flesta drar ned pa det hela under gymnasiet och sedan drar igang nar de borjar jobba eller pluggar. Internet tror ju jag pa sikt okar akvaristiken. Aven de hatade affarerna i kopcentra.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • MagArne
      Användare
      • december 2006
      • 263

      #3
      Var det inte nån tävling jag läste här på NCS där man skulle sätta upp en affish från NCS och fotografera den?
      Kanske dags för nåt liknande för att locka unga till denna underbara hobby?

      Jag skulle iaf vilja ha en ciklid.se t-shirt att glida runt i på gymmet

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Jag håller inte riktigt med där. När jag smyger runt i akvarieaffärerna, så ser jag en hel del tonåringar om köper fisk och bra många som ser ut som "fjortisar" och som tjatar på sina föräldrar vilka firrar som ska köpas. Sen går ju akvariehobbyn i nån slags sinuskurva (har väl alltid gått så), just nu tycks den vara på uppgång.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Tulle89
          Användare
          • augusti 2006
          • 239

          #5
          Jag tror det ligger mkt i det Ola säger. Som student och leva på 1000 kronor i nånaden så blir det gärna inte mkt över till akvariestiken. Du ska handla kläder, gärna ha så du kan göra något kul och håller man sedan på med en idrott så ska t.ex. nya fotbollskor köpas var 6:e månad o de går på en 1500 spänn. Sedan så kommer många att plugga vidare och därför flytta hemifrån o då är ett akvarium inte att tänka på att ta med sig.
          Är ganska övertygad om att de som har haft intresse för fiskar innan får tillbaka detta då man skaffar eget hem och får en fast inkomst så man kan unna sig lite mer.

          Men givetvis kan man ju då önska sig akvarium i julklapp/födelsedagspresent men det låter inte lika tufft och säga att man fick ett 200 liters akvarium som att säga att man fick det där nya playstation 3. Så lite fördomar handlar det nog också om. Märker det i min klass när jag berättar att jag har 5 akvarium hemma så säger de - VA?!?!, o tittar på mig som om jag vore värsta idioten.

          O för att inte nämna föräldrarnas eviga tjat om att tänk om akvariet spricker! Så visar man att risken att diskmaskinen går sönder och börjar läcka är större än risken att ett kar spricker men nädå, det vägrar de tro på. O som ni vet, föräldrarna har ju alltid rätt...

          //MVH Tulle
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

          Kommentar

          • MagArne
            Användare
            • december 2006
            • 263

            #6
            Håller med Tulle89. Det var exakt samma för mig. Fick sälja av akvarierna hos föräldrarna när jag flyttade 40mil till skåne för att plugga efter gymnasiet.

            Nu 6 år senare är jag sambo och har egen lägenhet och har precis fått upp ögonen för akvarium igen. Vart är hemvändarpriset?

            Kommentar

            Arbetssätt...