Behöver hjälp att identifiera en ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raiker

    Behöver hjälp att identifiera en ciklid

    Skaffade mig för ett tag sen ett 420 liters akvarium, som det är tänkt att det ska gå malawi + lite passande l-malar i.
    Skaffade mig en hane och två honor golden först, och köpte senare en blå svart/mörk-randig cilkid med citrongul rand på ryggfenan. Skrev upp i affären vad dom hette, men tappade lappen och skulle gärna vilja ha hjälp med att identifiera dom .
    Bild:
    Lite dålig bild, men borde synas vad det är i alla fall.
    Fick förslaget att det skulle vara Labidochromis sp. "hongi", men efter att ha kollat på bilder av dom tycker jag framförallt mina saknar gult under kroppen och på huvudet som många hongi verkar ha? Samt att det är bara en rand längst upp på ryggfenan som är gul, inte hela fenan. Funderar på om det kan vara Cynotilapia afra eller metriaclima zebra red top "nakantenga"? Afra och red top har dock mer tydliga ränder på de bilder jag sett än de jag har.

    Tacksam för svar!
    // Raiker.
  • Mikael_S
    Användare
    • maj 2006
    • 246

    #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Det kan vara svårt att "gissa" fram vad det är för art. Mitt bästa tips blir att höra med affären du köpte fiskarna i vad det är för art. Men jag tycker den har en kropp som en hongi. Men som sagt hör med affären för att vara 100%.
    Mvh Mikael Schöllin

    Kommentar

    • Raiker

      #3
      Ursprungligen postat av Mikael_S
      Hej och välkommen till forumet!

      Det kan vara svårt att "gissa" fram vad det är för art. Mitt bästa tips blir att höra med affären du köpte fiskarna i vad det är för art. Men jag tycker den har en kropp som en hongi. Men som sagt hör med affären för att vara 100%.
      Hej och tack för svaret!
      Tyvär visste inte butiken vilken typ av ciklid det var när jag ringde . Ska försöka ringa pånytt när han som sålde fisken är där. Enda jag kommer ihåg var att dom är ganska fredliga, honorna är blekare i färgen (beige-brun/blå) och blir ca 10 centimeter.

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Det skulle kunna vara Labidochromis spec "Mbamba"
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Raiker

          #5
          Ursprungligen postat av deelay
          Det skulle kunna vara Labidochromis spec "Mbamba"
          Tack för svaret!
          Tror faktiskt det är denna, tycker mig komma ihåg namnet nu när jag såg det!
          Men ska för säkerhets skull försöka få tag på han i butiken som sålde cikliderna till mig.

          Tack för hjälpen!

          Kommentar

          • Raiker

            #6
            Har föresten en fråga till, behöver lite förslag på vilka ciklider jag mer borde kunna stoppa i.
            Har som sagt ca 400 liter (rubin 420l akvarium) vatten.

            Har kollat på följande ciklider:
            Aulonocara sp. Ruby red "röd rubin"
            Aulonocara baenschi "benga-aulonocara"
            Aulonocara hueseri "white top-aulonocara, dvärglikoma"
            Aulonocara ethelwynnae "Chitande Aulonocara"
            Cyrtocara moorii "Blå Delfinciklid"
            Copadichromis azureus "chrysonotus, azureus"
            Iodotropheus sprengerae "rostciklid"
            Melanochromis cyaneorhabdos "maingano"
            Melanochromis interruptus "chizumulu-johanni"
            Melanochromis johannii "johanni"
            Metriaclima estherae "rödzebra", med "rosa" hane.
            Metriaclima mbenji "red top cobalt zebra"
            Pseudotropheus sp. "acei" "Mari Gold"
            Pseudotropheus crabro "kameleont-malawi"
            Pseudotropheus flavus "grön malawiciklid, dinghani"

            Menar naturligtvis inte att jag ska ha alla dom, men det är bland dom jag funderar.
            Har inte kollat upp om dom passar ihop med temp och diverse vattenvärden än, men
            tänkte höra här ifall det är några man absolut inte bör blanda. Bör nog inte blanda de två snarlika johanni, men tänkte mig en av dom i alla fall.
            Affären rekommenderade mig att köra 1 hane, 2 honor. Är det ok eller finns det någonting
            som fungerar bättre?
            Kanske skulle startat en ny tråd men kör på samma.
            Är ny på ciklider och ganska ny på akvarium, men försöker lära mig .

            Mvh Raiker.

            Kommentar

            Arbetssätt...