Beslutsångest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Beslutsångest

    brukar jag inte ha. Men nu så är jag i kameraköpsfundering på allvar. Priserna börjar bli mer "normala" och jag vill oxå lägga upp några fina bilder, inte bara glo på laeskens, delays, mickes,drd´s och alla andras fina bilder.
    Såg att priset på Canon EOS 400D på netonet inte var så blodigt (7300sek). Finns nån som är bättre i ungefär samma prisklass? Vilket objektiv ska jag ha för att kunna ta bra bilder på mina fiskar? Och var hittar jag bästa priset på ett sådant?

    Nu orkar jag inte plöja igenom alla trådar och surfa runt, så jag hoppas att kameragururna här på forumet kan ge mig information och tips vad jag bör titta på.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Snart får Canon och Nikon börja sponsra NCS så många som blir bitna och köper DSLR här. =)
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej!

      hej!
      Wilhelm jag såg i ett annonsblad en kamera för 900 kr med massor av finesser,Mvh Ann-Mari

      Kommentar

      • Laesk
        Användare
        • februari 2004
        • 2447

        #4
        Laesken å deelay .... Ja vi kör ju Canon så Ne inget mer tjaffs om vilket som är bäst...


        Några råd:

        Köp Canon 400D inkl BG-e3 batterigrepp! sök på 400D uppe till höger: www.prisjakt.se

        Sen ut på fotosidan.se :s annonsmarknad å kolla efter ett ljusstarkt normalzoom.

        exempel: Tamron 28-75






        Tamron 17-50



        Lägg aldrig för mkt pengar på nya objektiv, köp BRA objektiv begagnat ist! (som tur gör inte alla som mig, då hade de ju inte funnits så många på marknaden)

        Hmm jag har aldrig köpt ett objektiv nytt, förutom kitoptiken jag fick med me min första kamera (350D)
        Senast redigerad av Laesk; 17 februari 2007, 13:22.
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

        With CANON you can!

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Ursprungligen postat av annmari
          hej!
          Wilhelm jag såg i ett annonsblad en kamera för 900 kr med massor av finesser,Mvh Ann-Mari
          Tack för tipset AnnMari! Köp den du! Då har du nåt som är bättre än din mobilkamera.
          Senast redigerad av Wilhelm; 17 februari 2007, 13:51.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Såg att priset på Canon EOS 400D på netonet inte var så blodigt (7300sek). Finns nån som är bättre i ungefär samma prisklass?
            Pentax tycker jag är den mest prisvärda digitala systemkameran under 10 000:- idag.
            K100D http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K100D
            K10D http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K10D

            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Vilket objektiv ska jag ha för att kunna ta bra bilder på mina fiskar?
            Makro finns från ca 3000:- och uppåt, ett budgetalternativ är att använda närbildslinser. Extern blixt anser jag också behövs för fiskfoto.

            Ursprungligen postat av Robin
            Snart får Canon och Nikon börja sponsra NCS så många som blir bitna och köper DSLR här. =)
            Nikon har sponsrat fototävlingen med en kamera som pris, Zaphi vann den.
            Senast redigerad av Micke; 17 februari 2007, 13:59.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • bubbe
              Användare
              • februari 2007
              • 14

              #7
              Men zzZzznark!

              Ursprungligen postat av annmari
              hej!
              Wilhelm jag såg i ett annonsblad en kamera för 900 kr med massor av finesser,Mvh Ann-Mari
              Seriöst annmari, du fick mig att registrera på den här sidan pga den här kommentaren.
              Jag vet inte riktigt om du är grym på fiskar.. det är du säkert (inte).. säkert jätte duktig på att laga mat o annat, men undvik gärna "kamerasnacket".

              Det är bra att du försöker, men då dom snackar om systemkameror (och helt andra grejer) och du kommer in med en kommentar om en kamera som du såg i ett annonsblad så blir det bara så fel, lite som att jämföra en F1 bil och en ny volvo, volvon funkar men hur bra är den på banan?
              Eller om jag skulle ge dig tips i matlagning, jag kan inte ett skit om det, men helt plötsligt så säger jag till dig att det ska vara brunsås till våfflorna... funkar säkert, men hur gott blir det?

              Hoppas du förstår vad jag menar, köp du din kamera för 900kr med "massa finesser" men tipsa inte oss som kan det här.

              Tack!

              /M

              (Bra att bli avstängd ifrån Ciklid.se första dagen)
              Senast redigerad av bubbe; 17 februari 2007, 14:04.

              Kommentar

              • Laesk
                Användare
                • februari 2004
                • 2447

                #8
                Wilhelm... Kanonpris!

                En 400D å detta, så fotar du likadant som deelay

                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                With CANON you can!

                Kommentar

                • bubbe
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 14

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Såg att priset på Canon EOS 400D på netonet inte var så blodigt (7300sek).
                  Japp, "vi" har dom bästa priserna, o hade vi varit släkt så hade jag kunnat fixa ett bra pris

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ursprungligen postat av bubbe
                    Japp, "vi" har dom bästa priserna, o hade vi varit släkt så hade jag kunnat fixa ett bra pris
                    Har du nån snygg syrra?

                    Välkommen förresten till detta formidabla forum, där man får de bästa tipsen och den bästa informationen.
                    Senast redigerad av Wilhelm; 17 februari 2007, 17:38.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • bubbe
                      Användare
                      • februari 2007
                      • 14

                      #11
                      Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Har du nån snygg syrra?

                      Välkommen förresten till detta formidabla forum, där man får de bästa tipsen och den bästa informationen.
                      Vadå om jag har en snygg syrra?

                      Menar att jag jobbar på netonnet...

                      Kommentar

                      • Pettap
                        NCS Medlem
                        • januari 2005
                        • 1385

                        #12
                        Han vill nog gifta sig med henne då blir ni ju släkt
                        4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                        900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                        Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                        Kommentar

                        • bubbe
                          Användare
                          • februari 2007
                          • 14

                          #13
                          Ursprungligen postat av Pettap
                          Han vill nog gifta sig med henne då blir ni ju släkt
                          Jasså han tänkte så... han kan ta min morsa istället.. haha, dom ser ut att vara i samma ålder

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Ursprungligen postat av Laesk
                            Wilhelm... Kanonpris!

                            En 400D å detta, så fotar du likadant som deelay

                            http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=55253

                            hahaha du e ju sjuk =) Det är faktiskt lika skarpt som många L objektiv, jag e mer än nöjd med mitt 60mm macro måste jag säga.

                            Willhelm
                            Det spelar nog inte så stor roll vilken kamera du köper.. Canon 300, 350, 400D, Nikon D70, D80 eller Pentax10... se till att få ett fast objektiv mellan 50 och 90mm med en närgräns på max 25cm och helst f2.8 raktigenom så har du ett bra kit imo för att fota fiskar.

                            Här är en testbild med nya Pentax
                            Senast redigerad av deelay; 18 februari 2007, 03:46.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Pieter
                              Användare
                              • augusti 2004
                              • 251

                              #15
                              Ursprungligen postat av deelay
                              hahaha du e ju sjuk =) Det är faktiskt lika skarpt som många L objektiv, jag e mer än nöjd med mitt 60mm macro måste jag säga.

                              Willhelm
                              Det spelar nog inte så stor roll vilken kamera du köper.. Canon 300, 350, 400D, Nikon D70, D80 eller Pentax10... se till att få ett fast objektiv mellan 50 och 90mm med en närgräns på max 25cm och helst f2.8 raktigenom så har du ett bra kit imo för att fota fiskar.
                              va menas med ett fast objektiv?
                              dum fråga kanske, men frågar man inte så får man inte reda på det

                              //Pieter

                              Ps. deelay du å jag e dom som verkar vara nattuglor här på forumet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...