Tre veckor gammalt - dör en efter en

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • draug

    Tre veckor gammalt - dör en efter en

    Har ett 105 liter stort akvarium med totalt 17 fiskar var av en mal och resten malawi.

    Fiskarna är följande:

    Synodontis multipunctatus 1st (mal)
    Pseodotropheus Saulosi 2 st (honor)
    "Röd Rubin" 2 st (1 hona 1 hane)
    Labidochromis caeruleus "Kakusa" 3 st (1 hane 2 honor)
    "Röd Zebra" 3 st (1 hane 2 honor)
    Demasoni 1 st (1 liten ensam stackare för tillfället, vet ej kön)
    "Red Top" Mbamba 3 st (1 hane 2 honor)
    Lombardoi 2 st (1 hona 1 hane)

    Inredningen är relativt enkel med en mindre hålig rot i mitten av akvariet, en mindre svart skiffer, en liten lavasten och en hög med 5cm stora runda stenar. Inga växter. Vet ej pH, hårdhet eller nitrithalten, tyvärr.

    Enda sedan de första fiskarna släpptes i för två veckor sedan betedde sig Saulosi-hannen egendomligt. Höll till på botten, reagerade häftigt när någon annan fisk kom nära och kunde liksom rycka till. Inte simma undan lugnt eller bete sig på något annat vis. Han rörde också ganska snabbt på bröstfenorna och andades, vad jag tyckte, häftigt efter några dagar. Han höll sig på i stort sätt samma ställe hela tiden en bit ovanför bottengruset. Han åt trots allt när maten dalade ner till botten. Det var kanske ett misstag av oss att släppa i fler fiskar en vecka senare om detta nu var stress han visade, för två dagar senare låg han död på bottnen. På sitt vanliga ställe och ingen utav de andra fiskarna hade varit och ätit på honom. Tilläggas ska också att akvariet varit mörklagt också det sen två dagar tidigare pga att vattnet blivit mjölkigt strax efter att de nya fiskarna släppts i. Bytte hälften av vattnet för att försöka få fason på färgen natten till söndag, men förgäves.
    Akvariet är i skrivande stund (torsdag) fortfarande mörklagt, har varit sen i söndags. Vattnet är inte helt klart ännu men har blivit bättre. Har matat en gång väldigt lite för två dagar sen och har tittat till fiskarna varje dag.
    Så igår dog en Lombardoihona efter att ha bettet sig nästan identiskt som Saulosin. Även denna hade ingen varit och smakat på. Idag när jag kikade in i akvariet verkar Kakusahannen lagt sig till med samma beteende.
    Alla andra fiskar är pigga och nyfikna, vilket även den döda Lambardoin var tidigare.
    Alla fiskar utan Kakusa är köpta hos Håvmästarna i Växjö. Ringde dit senast idag och fick tipset att jag skulle lägga i mer salt i akvariet, fortsätta ha det mörklagt, mata sparsamt och om fler fiskar dör medicinera mot soten.

    Finns det någon som har några ideer? Vill ni veta något mer så säg till. Är oerhört tacksam för svar och hjälp då jag är relativt ny inom akvariehobbyn.
  • Bumling
    Användare
    • januari 2007
    • 218

    #2
    Om vattnet är mjölkigt behöver du inte mörklägga, det brukar vara kalk eller dåligt tvättade stenar eller ngt liknande. Det brukar försvinna med god cirkulation på vattnet. Jag skulle personligen avvakt med att medicinera för bukvattensot tills jag mätt nitrithalten etc.
    Välkommen hit och lycka till förresten!

    Kommentar

    • Jens_K
      Användare
      • januari 2007
      • 36

      #3
      Det låter bekant, jag har precis råkat ut för det du beskriver och det var "soten". Nu säger jag inte att det är så i ditt fall, men det kan vara en möjlighet.

      Du kan kolla på den tråd jag startade, där hittar du en del info:



      /Jens
      540 l Malawi och 70 l yngelkar

      Kommentar

      • rent vatten
        Användare
        • november 2005
        • 530

        #4
        Mjölkaktigt kan vara övermatning.Sedan verkar det konstigt också om du har belastat ditt kar som har varigt i gång 3 veckor.Då kan man inte ha så mycket fisk i karet.Det tar ca 90 dagar innan du har fått alla nyttiga bakterier, du ska ha i karet för att få en bra balans.

        Kommentar

        • sebbe91
          Användare
          • november 2006
          • 40

          #5
          Kan säga att ditt akvarium är riktigt litet för Malawi.

          Kommentar

          • Gurra

            #6
            Du har, tycker jag, i överkant när det gäller antalet fiskar i akvariet. Har du koll på dina nitritvärden, syresättning etc?

            Kommentar

            • Jens_K
              Användare
              • januari 2007
              • 36

              #7
              Ursprungligen postat av sebbe91
              Kan säga att ditt akvarium är riktigt litet för Malawi.
              Ojoj, det är verkligen inte lämpligt att ha ett så litet akvarium, tyvärr
              540 l Malawi och 70 l yngelkar

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #8
                Det är inte så att den där roten kan ställa till en del? Jag rekommenderar er och avlägsna den. Annars är det lite för mycket fisk.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • *Ulrica*
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 290

                  #9
                  Hej och välkommen hit

                  Du är verkligen inte ensam om dina nybörjarproblem. Du har säker följt vad de i affären har sagt och gjort ditt bästa. Dock är det så att när man skaffar fiskar, så måste man, som med alla andra hudjur man skaffar läsa på en hel del innan så att man vet hur man ska sköta om sina nya vänner på bästa sätt.

                  Som fler redan har påpekat har du köpt för stora fiskar till ditt akvarium (eller för litet akvarium), du har köpt alldeles för många och du har släppt ner dem i karet alldeles för fort. Jag hoppas du inte tar detta som ett påhopp och flyr forumet eller anklagar handlaren. Det finns värre exempel än ditt - folk som köper guldfiskar och har dem i en skål tillexempel. Det bästa du kan göra för dina fiskar är att läsa allt du kommer över om dem och fråga här på forumet.

                  Dina fiskar kan ha dött av nitritförgiftnig bland annat. Man ska alltid kolla vattenvärdena med ett pålitligt test innan man släpper i någon fisk överhuvudtaget.

                  Tyvärr har jag inte varit i din situation så jag vet inte riktigt hur du ska göra men jag lider verkligen med dej, du vill ju dina fiskars bästa. Jag skulle nog ha börjat med ett 50% vattenbyte och sedan ha bytt lite vatten varje dag. Kanske kan du få lämna tillbaka lite fisk i affären i morgon?

                  Ett annat bra ställe där du kan söka information är Zoopet Där finns det ett forum för nybörjare med massor av tips och flera artiklar om hur man startar upp ett akvarium. Du kan även söka här i forumet, efter exempelvis "bukvattensot" för att få fram symtom.

                  Jag önskar dej lycka till!
                  Senast redigerad av *Ulrica*; 15 februari 2007, 23:36.

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #10
                    Hej och välkommen!
                    Jag har tyvärr bara några få ord att säga.

                    Gör om gör rätt...

                    Det är viktigt att man har koll på och följer fiskarnas krav på akvariestorlek. De finns för att följas. Hur många fiskar man bör ha i står precis som allt annat du behöver kunna här i forumet. Skulle rekommendera att du läser massvis - det gjorde jag.
                    Senast redigerad av Robin; 15 februari 2007, 23:27.
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #11
                      Ursprungligen postat av *Ulrica*
                      Ett annat bra ställe där du kan söka information är Zoopet Där finns det ett forum för nybörjare med massor av tips och flera artiklar om hur man startar upp ett akvarium. Du kan även söka här i forumet, efter exempelvis "bukvattensot" för att få fram symtom.
                      Vårt ställe ligger här; http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=47419

                      Tack DD för tråden.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • draug

                        #12
                        Tack för alla svar!

                        Det är inte utan att man känner sig som ett klantarsle när man läser era inlägg. Antar att vi var för ivriga för att få igång det här akvariet och tog några dåliga beslut. Får se hur vi går vidare här ifrån.

                        Kommentar

                        • Perikles
                          Användare
                          • december 2005
                          • 658

                          #13
                          Ursprungligen postat av draug
                          Tack för alla svar!

                          Får se hur vi går vidare här ifrån.
                          375-liters utan rot??
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...