svartnande Lab. Caerleus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wracker
    Användare
    • juni 2006
    • 295

    svartnande Lab. Caerleus

    min ena golden hanne är som sotig runt huvudet, kinderna, hakan osv ni förstår.. var med om liknande för nått år sen när jag hade mina första golden men minnet är kort.. vad beror det på?
  • Acca
    Användare
    • januari 2007
    • 60

    #2
    Det kan bero på främst två saker: Foder och Humör. Med för mycket näringsrikt foder eller mycket spriulina utvecklar golden gärna svarta pigmentfläckar som kan uppträda som "sot" och svarta fläckar på huvudet och kroppen. Dessa markeringar kan ändra sig från dag för dag beroende på vilken mat de får. Om det däremot är teckningar som kommer och försvinner plötsligt, på några sekunder, så är det humör-betingade "krigsmålningar". Kan bero på dominans eller rädsla, men oftast blir en rädd golden blek.

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Jag är helt säker på att det har med "kvalitén" på fisken att göra. Riktigt fina golden blir i princip aldrig sotiga/mörka medan en hel del av dem man ser i butikerna är mer eller mindre konstant sotiga.
      Tony Englund

      Kommentar

      • Malawichrille
        Användare
        • februari 2006
        • 67

        #4
        Tror att det är en blandning av alla de nämda faktorerna, dock så tror jag att anlag är ganska viktiga i sammanhanget. Vissa individer blir väldigt sällan eller nästan aldrig sotiga medan andra är sotiga jämt och det har inte bara och göra med konkurrens i karet.....
        Det är förövrig mycket sällan (iaf i mina kar) som honor får någon "sot".
        240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
        +55 liters yngelkar

        Kommentar

        • wracker
          Användare
          • juni 2006
          • 295

          #5
          Jag matar endast med räkmix bestående av räkor, ärtor och torskfile.. så inge spriulina et.c...
          fiskarna är urvalsodlade och kommer från en fin stam. alla andra är helt knallgula. tror att det har lite med dominansen att göra. däremot så har jag sätt att han med sot varit mest dominant tidagare men kan hända att en annan hane har trädit fram och varit tuffare.. dem är trots allt ungdjur. men jag funtade på nån sjukdom, man vet ju aldrig. men efter en vecka nu så är det fortfarande bara han och inga andra. så det måste väl ha med förtryck då antagligen..
          tack för svaren..

          Kommentar

          • Acca
            Användare
            • januari 2007
            • 60

            #6
            Ursprungligen postat av Tony
            Jag är helt säker på att det har med "kvalitén" på fisken att göra. Riktigt fina golden blir i princip aldrig sotiga/mörka medan en hel del av dem man ser i butikerna är mer eller mindre konstant sotiga.
            Helt sant, ofta om det finns korsning i dom så brukar dom bli konstant "sotiga". Om det kommer och går dock brukar det främst bero på foder och humör. Min störste hane har toppenfina färger och är för tillfället helt gul i ansiktet, men när han leker blir han sotig och får svarta markeringar i ansiktet, ett streck rakt genom ögat och ned till överläppen, inget på kroppen dock.

            Bild på min största hane i "sotad" och "osotad" dräkt: http://www.blueice.se/k.jpg

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Va en tråd upp om detta för nåt år sen (TROR det var på C.se) Då visades en hane som faktiskt var svartrandig med en mer el mindre svart mask. Rätt snygg men inte direkt vad man skulle vilja ha... Nån annan som minns tråden bättre??
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              Arbetssätt...