Vattenvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lutkeni
    Användare
    • oktober 2003
    • 78

    Vattenvärden

    Hej

    Jag undrar vad mätning av ledtalet i vattnet är till för. Vad är ledtal och på vilket sätt är det viktigt att veta ledtalet i akvariet? Vad är det en indikation på?

    Vad är det för skillnad på en uSiemensmätare och en MSiemensmätare? Mäter de olika saker? Vad mäter de i så fall?

    Vore tacksam för alla svar!


    MVH
    Cristoffer
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Vattnets ledningsförmåga mäter man för att få en uppfattning om hur mycket salter det finns i vattnet. Om det inte finns något salt i vattnet alls så kan man också mäta ledningsförmågan för att räkna ut hur surt vattnet är (även negativa joner leder ström). Om man inte odlar särdeles mycket är det overkill att hålla reda på det. Vettiga mätare kostar också en slant. Skillnaden mellan de mätare du nämner är skalan.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • lutkeni
      Användare
      • oktober 2003
      • 78

      #3
      Ok, tack!

      Jo, jag oldar en hel del och har tidigare bara brytt mig om att mäta pH-värdet. Räcker det med att mäta detta, eller vad indikterar den andra mätningen för fiskarna? Med andra ord, kan denna apparat uppmäta skadliga ämnen, så jag kan hålla koll på vilken nivå dessa ämnen ligger på?

      MVH
      Cristoffer

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Om det funkar bra med odlingen behövs inga mätningar alls. Om firrarna inte leker, rommen inte utvecklas eller ynglen dör är det dags att mäta. Temp och pH är nog viktigast att hålla reda på vid odling, efter det kommer hårdheten/alkaliniteten. Det är det du kan få en uppfattning om genom att mäta ledningstalet. Du får bara fram ett mått på hur mycket salter vattnet innehåller, men vilka salter det är ger inte ledningstalet något svar på. Beroende på vad du har i vattnet kan du få ett KH på noll men högt ledningstal - vanligt salt kan ge sådana värden.

        Det är fortfarande min bestämda uppfattning att en ledningstalsmätare är overkill för de flesta akvarister, även de som odlar mycket.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • lutkeni
          Användare
          • oktober 2003
          • 78

          #5
          Hej!


          Ok, då ska jag satsa mina sparade slantar på en riktigt bra pH mätare... Men jag odlar inte ciklider utan malar och i många fall blir det inte samma form av förutsättningar, eftersom malarnas ägg i regel är större och tar längre tid på sig att utvecklas, plus att man oftast låter ciklidföräldrarna ta hand om äggen, vilket inte alltid är fallet med malar

          men men, en pH -mätare ska det i alla fall bli!

          Tack för alla svar!!

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Låter klokt med en vettig pH-mätare. Kommer att landa där jag också så småningom, men hittills har jag inte behövt mäta ett smack i anläggningen. Det mesta funkar. Men, men, nu har jag börjat köpa in avelsdjur, så då kommer det att krävas mätningar. Vis av nyligen gjorda erfarenheter så är det inte dumt med verkligt bra termometrar också. Har trott rätt länge att jag haft problem med att det varit för varmt i lokalen, eftersom jag förlitat mig på digitala termometrar. Några klassiska termometrar visade dock lite annat, så då testade jag de digitala - och till min förvåning visade en del av dem felmarginaler på FEM grader. Inhandlade raskt ett gäng klassiska termometrar för karen (Sera har en variant som är kontrollerad och max visar en grad fel). De digitala ligger numera i soptunnan!! Attans mög!! *morr*

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            Arbetssätt...