Hjälp!! Smygläcka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anfall
    Användare
    • november 2004
    • 139

    Hjälp!! Smygläcka!

    Jag har aldrig råkat ut för ett läckage förrut. Nu har jag ett smygläckage i mitt enda akvarium, ett Juvel Rio 180. Det är kväll och jag har inget extra akvarium att flytta firrarna till. Akvariet står på ett fint parkettgolv. Jag måste väl tömma akvariet för att hitta stället och reparera.....eller?

    Anders
  • Malawi Micke
    Användare
    • oktober 2006
    • 167

    #2
    Ajajaj.. ser inte bättre ut än att du får tömma om du inte kan lokalisera läckan ändå. Men i slutänden får du förmodligen tömma för att laga. Det enda possetiva i denna missär är väl att det bara är 180liter och inte kubik vi snackar om.
    malawi 4 life

    Kommentar

    • anfall
      Användare
      • november 2004
      • 139

      #3
      nej, jag ser inte läckan. det kommer fram en droppe i sänder i ett hörn under den hårdplastramen mallen glaset och bänken. du menar att man kan dra en cilikonsträng på utsidan om jag kan se var det läcker?

      Anders

      Kommentar

      • Malawi Micke
        Användare
        • oktober 2006
        • 167

        #4
        Nja.. förstod inte att det var plast ram runtom jag skulle nog hellre försöka laga inifrån efter att man hittat läckan.
        malawi 4 life

        Kommentar

        • anfall
          Användare
          • november 2004
          • 139

          #5
          joooo. det får nog bli inifrån, inget provisoriskt utan en rejäl lagning så man slipper tänka på det sen. Läskigt, jag reser rätt mycket i jobbet och har aldrig kommit hem till en pöl. Nu var det nära ögat, ska iväg två dar på torsadg morgon.


          Anders

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Hade samma sak med mitt juvel 100 liters. Bottenskivan hade släppt på något sätt. Mitt droppade det också bara ur, skönt det så inte hela bottenskivan försvinner och allt vatten kommer ut på golvet på 0,001 sekunder :O

            Bara att tömma och limma om tyvärr! Juvel verkar vara riktigt skräp alltså! Affären där jag köpte mitt hade fått reklamation på alla de hade sålt...

            Har du ingen kompis som kan ta firrarna medans du åker bort?

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Är det inte så att Juvel limmar glas och plast med silicon
              Men alla vet att silicon fäster inte på plast, men det duger ju i ca 1-2 år innan problemet dyker upp.
              det kan även vara lister som blir kapillärkraft dvs vattendroppar tar sig fram nästan överallt
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • anfall
                Användare
                • november 2004
                • 139

                #8
                Jag hittade ett 75 liters på vinden. Akvariet är tömt. Hoppas att det gamla vattnet och grusets mikrobflora buffrar tillräckligt. För ympat filter kan jag inte erbjuda mina Callichromis Makrops och tre snäcklekare. Hoppas de överlever. Callichromis lär ju inte vara särskilt känsliga. De är i alla fall i fin kondition. Dör de så ska jag berätta.

                Akvariet är fem år. Juvel gör vackra akvarier men är kanske upphausde då det gäller kvaliteten. En pump ska inte behöva paja efter 6 månader. Men vackert akvarium är det.

                Jag fick tag på en kompis här i stan, men han hade proppfullt i alla sina akvarier. Vi har ju ingen förening här i stan....så man är lite isolerad i sin hobby. Jag har inte flyttat akvariet på länge och det står på ett stumt och plant golv. Jag begriper inte varför det hände nu med ett så pass nytt kar. Ändå tror jag att jag kommer att hitta samma problem som du Erik hade med ditt 100 liters. Det är nog bottenskivan som har släppt på något sätt, en spricka tror jag inte att hittar. Jag hade inga tunga stenar som kunde undermineras.

                CF Akvarielagret! Jag får kanske köpa nästa akvarium av dig. Vad är ditt tips på säkraste fabrikat då det gäller hållbarhet? Föresten......nu har jag satt dig i en knipa...du kan ju inte svara här. Jag får väl komma förbi.

                Nej Jag är rätt säker på att Juvel limmar sina akvarier som man limmar ett helglas. Sedan noppas bottenramen av plast fast med silikonduttar skulle jag tro. Ramen känns liksom lös fast den ändå sitter fast. Hur de har satt fast den heltäckande överdelen i plast med lysrören å de. .....med silikon det också skulle jag tro.

                Anders

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #9
                  klart att jag kan svara
                  för det är väl ingen reklam att säga


                  köp av någon annan både Akvarielagret och Åleds är dyrast och kvalite är det ingen som fråga efter
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • anfall
                    Användare
                    • november 2004
                    • 139

                    #10
                    Firrarna överlevde panikflytten.

                    Jag frågade efter vad du anser är den säkraste burken av högsta kvalitet, inte om priset. Och du svarar att Akvarielagret och Åled är dyrast men du säger inget om vilket fabrikat som håller bäst. Är jag korkad ....eller? Jag fattar inte ditt svar, men tack ändå cf.akvarielagret.


                    Anders

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Ursprungligen postat av anfall
                      Är jag korkad ....eller? Jag fattar inte ditt svar, men tack ändå cf.akvarielagret.
                      Han kan inte göra reklam för sin firma. Det är inte tillåtet här på ciklid.se. Du får väl ta en vild gissning *vilken* firma det handlar om.

                      Kommentar

                      • Pastorn58
                        Användare
                        • mars 2005
                        • 43

                        #12
                        Göra reklam?? gör han inte reklam för sitt nya fjärillshus eller?
                        Håkan Eriksson

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 1042

                          #13
                          Hehe Han driver mer än ett fjärilshus Angående Juwel, är det bara småkaren som har de här problemen? Jag har aldrig hört nåt negativt om de störr modellerna iallafall?

                          Kommentar

                          • ryghar
                            Användare
                            • oktober 2002
                            • 215

                            #14
                            Jag trodde själv att jag hade fått en smygläcka en gång, men det visade sig vara vatten i ramen (aluram) efter att jag råkat gå bort lite för länge medan jag fyllde akvariet... Det droppade sakta ut under ett par dagar.
                            Janne
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            Arbetssätt...