Ny bänkskiva. Vilket material?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shaft
    Användare
    • juli 2006
    • 32

    #16
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Jag kör med formplywood (marinplywood). Kanske inte är så snyggt om den syns, men den håller garanterat för vattenstänk!
    Det lät inte tokigt.
    Någon koll på vad sådan kan kosta?

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #17
      En träbänkskiva för kök förändrar sig till och med med årstiden, den slår sig åt olika håll beroende på om det är vinter eller sommar. När man monterar en sån här skiva i ett kök skruvar man bara fast den bak närmast väggen, i framkant sätter man fast med hjälp avbrickor så att den hela tiden kan röra på sig. Ska den tåla att ligga i ett kök så ska den till att börja med oljebonas i ett par tre veckor, sen ska den oljas in helst 2 ggr per år. Priset är väl inte heller det bästa, dom stora varuhusen har förstås bitar som säljes billigt ibland. Fördelen är att det blir en snygg träkant som syns under akvariet.

      Om detta har någon som helst betydelse när den ligger under ett akvarium har jag ingen aning om, många verkar andvända sig av köksskivor så det är troligen helt ok. Inte lär den ruttna på ett tag i alla fall. Inte lär den heller resa på sig så länge det ligger ett tungt akvarium ovanpå.

      Men en träskiva är ett levande matterial som vill röra på sig.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #18
        Ursprungligen postat av Shaft
        Det lät inte tokigt.
        Någon koll på vad sådan kan kosta?
        Ligger på runt 500:- för en skiva som är 1200 X 2500 mm. Eftersom din burk är 160 cm så kommer du förmodligen få köpa en hel skiva oavsett om du ber byggvaruhuset såga till en lämplig bit till dig. Men ta med alla bitar hem, perfekt att ha till andra byggen (om man nu håller på och bygger grejer hemma hela tiden som jag gör )

        Lycka till!

        /Erik

        Kommentar

        • MagArne
          Användare
          • december 2006
          • 263

          #19
          Bättre att köpa masiva obehandlade skivor och lacka med båtlack eller liknande.

          Spruta skivan med hetvatten från en blomspruta så reser sig fibrerna och du kan slipa bort med fint slippapper innan du lackar. Annars så reser sig fibrerna av lacket.

          Kommentar

          • Shaft
            Användare
            • juli 2006
            • 32

            #20
            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Ligger på runt 500:- för en skiva som är 1200 X 2500 mm. Eftersom din burk är 160 cm så kommer du förmodligen få köpa en hel skiva oavsett om du ber byggvaruhuset såga till en lämplig bit till dig. Men ta med alla bitar hem, perfekt att ha till andra byggen (om man nu håller på och bygger grejer hemma hela tiden som jag gör )

            Lycka till!

            /Erik
            Runt 500:- , det var inte alls dyrt i mitt tycke.
            Av namnet "marinplywood" att döma så bör det ju även vara tåligt mot vatten.

            Har du behandlat skivan du har under ditt akvarium med något?
            Kanske det inte kan/bör behandlas med olja eller liknande?

            Tack för hjälpen

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #21
              Ursprungligen postat av Shaft
              Runt 500:- , det var inte alls dyrt i mitt tycke.
              Av namnet "marinplywood" att döma så bör det ju även vara tåligt mot vatten.

              Har du behandlat skivan du har under ditt akvarium med något?
              Kanske det inte kan/bör behandlas med olja eller liknande?

              Tack för hjälpen
              Den ena kanten blir ju "trären" eftersom skivan måste kapas för att passa, den sidan kan man måla/lacka. Resten av skivan har ett skyddande lager som inte behöver behandlas. Jag har inte målat/lackat mina kanter, men mina är "inbyggda". Kolla här så kan du se hur det ser ut: http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...t=55167&page=2

              Man kanske inte ser så mycket av skivorna under burkarna men du kanske får en idé om hur det ser ut. Det är formplywood som är röd/brun.

              Kommentar

              • Shaft
                Användare
                • juli 2006
                • 32

                #22
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Den ena kanten blir ju "trären" eftersom skivan måste kapas för att passa, den sidan kan man måla/lacka. Resten av skivan har ett skyddande lager som inte behöver behandlas. Jag har inte målat/lackat mina kanter, men mina är "inbyggda". Kolla här så kan du se hur det ser ut: http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...t=55167&page=2

                Man kanske inte ser så mycket av skivorna under burkarna men du kanske får en idé om hur det ser ut. Det är formplywood som är röd/brun.
                Ok.
                Får se vad valet faller på.

                Jäklar snyggt du fått till det med akvarierna förresten.

                Kommentar

                • malplacerad
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 877

                  #23
                  Jag är inne på wilhelms linje, våtrumsmattor åt akvariefolket och passar på att ge tummen upp för hans trevliga avatar
                  ||||

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #24
                    om du ska använda ek så måste du behandla den med antingen fet olja typ Junker, eller något annat som skyddar ytan. Du får en mycket ful yta utav vattenstänk på eken (tyvärr)

                    Kommentar

                    • Shaft
                      Användare
                      • juli 2006
                      • 32

                      #25
                      Tusen tack för alla förslag.

                      Det blev en vanlig 28mm spånskiva som skall målas ordetligt.

                      Om det funkar eller inte återstår att se

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #26
                        Ursprungligen postat av Shaft
                        Tusen tack för alla förslag.

                        Det blev en vanlig 28mm spånskiva som skall målas ordetligt.

                        Om det funkar eller inte återstår att se
                        ja eller ta och klä in spånskivan med vanlig byggplast som du tar en häftpistol som häftar fast klammern på baksidan.mvh janne

                        Kommentar

                        Arbetssätt...