Ytterfilter med UV-ljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olaJ
    Användare
    • augusti 2003
    • 584

    Ytterfilter med UV-ljus

    Jag har planer på att bygga ett system med ca 35 kar, total vattenvolym ca 2500 liter vatten, kopplat till ett centralfilter som i sin tur är byggt med b.la droppfilter och biobollar. Pumpen som är tänkt att fördela vattnet till dom översta karen som sedan rinner ner i de undre för att slutligen hamna i centralfiltret igen är en Project Bioeasy UV3 som pumpar 15000 liter i timmen, 9 watts UV-ljus.

    Är det "overkill" med UV-ljus i detta centralfilter, blir på ca 500 liter vattenvolym i filterbaljan+droppfilter. Tar UV död på även dom bra bakterierna eller hur f-n funkar det?
    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Läs igenom detta så kanske det blir enklare att avgöra.
    Nana4d sebuah agen toto slot yang sudah dikenal sejak lama di indonesia karena kemenangan jutaan rupiah pasti dibayar full dan syarat ketentuan berlaku hanya dengan bermodalkan minimal deposit 10ribu
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      #3
      Tycker det är riskabelt att rena vatten med ett filter till många kar
      sjukdom i ett kar = sjukdom i alla

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Ursprungligen postat av tezz
        Tycker det är riskabelt att rena vatten med ett filter till många kar
        sjukdom i ett kar = sjukdom i alla
        Just därför är inte UV overkill i ett sådant system.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • olaJ
          Användare
          • augusti 2003
          • 584

          #5
          Ursprungligen postat av tezz
          Tycker det är riskabelt att rena vatten med ett filter till många kar
          sjukdom i ett kar = sjukdom i alla
          UV-filter+droppfilter+filtermatta i alla kar+UV borde göra risken för sjukdom så mycket mindre än att köra karen ett och ett. Jag tror att fördelarna vida överstiger nackadelarna, jag kan tex. värma vattnet till alla karen i filtret utan att behöva doppvärmare i alla karen.
          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #6
            Ursprungligen postat av olaJ
            UV-filter+droppfilter+filtermatta i alla kar+UV borde göra risken för sjukdom så mycket mindre än att köra karen ett och ett. Jag tror att fördelarna vida överstiger nackadelarna, jag kan tex. värma vattnet till alla karen i filtret utan att behöva doppvärmare i alla karen.
            Har själv ingen aning om hur efektivt uv är hade med dom funderingarna
            o ett filter
            Jag köpte nämligen 15st 120l och 20st 60l med hål i bakrutan + att jag fick med slang och dropp knappar
            Men blev själv avråd av bla en heltidsodlare så jag köpte i stället en låda med budget inerfilter på 450l tim för 130kr st

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Är det inte effekten på pumpen 15000 L/t. för stark till det svaga uveljuset 9watt.,det har jag fått lära mig.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • judas
                Användare
                • oktober 2005
                • 33

                #8
                Ursprungligen postat av olaJ

                Tar UV död på även dom bra bakterierna eller hur f-n funkar det?
                UV dödar bakt & alger i den fria vattenmassan. De bra bakterierna växer ju i tex filtermattan.

                15000l/h är nog alldelse för hög cirkulation för UV:t (om inte instruktionerna för ditt säger annorlunda). Cirkulationen brukar ligga på 500-1000 liter/h.

                Kommentar

                • olaJ
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 584

                  #9
                  Ursprungligen postat av judas
                  UV dödar bakt & alger i den fria vattenmassan. De bra bakterierna växer ju i tex filtermattan.

                  15000l/h är nog alldelse för hög cirkulation för UV:t (om inte instruktionerna för ditt säger annorlunda). Cirkulationen brukar ligga på 500-1000 liter/h.
                  Tja, jag hoppas ju att Project inte gjort filterkonstruktionen för skojs skull.......

                  Det kanske bara är bra att det är lite för låg UV-exponering i det här fallet?
                  "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                  Kommentar

                  • Bumling
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 218

                    #10
                    Jg har ett mobilt UV på 11w (Flyttar mellan burkar där det behövs, sjukdom infusorier etc) I det rekommenderas det att man inte pumpar mer än 450-600l per timme. Ju längre exponeringstid vattnet har för UV-ljuset desto bättre effekt har det!

                    Spännande projekt du håller på med dock!!

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #11
                      Hej
                      om du måste ha cirkulerande vatten så tror jag att minst 2x55w eller 3x55w är att rekomendera både för sjukdomar och den höga cirkulationen så att uvc inte sprängs av trycket
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • olaJ
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 584

                        #12
                        Ja inte blir jag klokare direkt.... :-)

                        UV är integrerat i själva filtret så jag kan nog inte välja om det skall vara av eller på, jag får väl helt enkelt sätta i kontakten och se vad som händer. Det har stått i sin kartong i 2 månader nu...
                        "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                        Kommentar

                        Arbetssätt...