Plötslig agression, hur hantera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel K
    Användare
    • februari 2005
    • 30

    Plötslig agression, hur hantera?

    Har haft ett och samma fiskbestånd (malawi) igång ett bra tag nu. Plötsligt har Protomelas Fire Blue hanen blivit mkt agressiv mot en röd rubin hane. Den sistnämnda sitter numera dagarna till enda fastkilad mellan värmestaven och innerfiltret. Börjar bli lite fransig i fenorna och allmänt svag. Denne rubinhane (9cm) var för en vecka sedan riktigt stark och vital.

    Den enda förändring jag har gjort på sistone är en liten omöblering av stenarna. Tror ni det hjälper om jag möblerar om igen eller är det bara så att har en fisk bestämt sig för att hacka på en annan så slutar han bara när offret är ihjälstressat?

    Något behövs göras inom 1-2 dagar om rubinen ska överleva känns det som, så svara gärna ni som har någon bra idé.
    Malawi: 450l, 112l, 54l
  • Perikles
    Användare
    • december 2005
    • 658

    #2
    Flytta antingen den mobbade eller förövaren till ett annat akvarium. Ifall du inte har plats, gör en ommöblering och skapa lite förvirring.
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Flytta bråkstaken några dagar och flytta på några stenar igen så han inte känner igen sig sen.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • mange_016

        #4
        Det blir väl oftast så när man möblerar om att dom tar nya revir, kanske din röd rubin hade ett revir som han skyddade men nu efter ommöbleringnen så tog den andra fisken reviret före ?! Så har det varit i mitt kar iallafall efter man har möblerat om !

        Kommentar

        Arbetssätt...