Tropheus flytt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    Tropheus flytt

    Någon som provat att sänka vatten tempraturen för att få fiskarna att dvala för att minska stress vid flytt
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    #2
    Låter som en väldigt dum idé. Bättre att försöka få tag på någon drog som liknar den dom använder när dom skickar från sjön.

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      #3
      Ursprungligen postat av blackened
      Låter som en väldigt dum idé. Bättre att försöka få tag på någon drog som liknar den dom använder när dom skickar från sjön.
      Trodde det var så dom gjorde du kan väl inte droga dom

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #4
        jo dom kan sövs när dom transpoteras.
        Salt och jag tror det är aqutan eller aquasafe som minskar stressen

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • januari 2005
          • 1042

          #5
          Deras kroppsfunktioner bromsas ner vid låga temperaturer. Blir det lite för kallt under lite för lång tid är det nog stor risk att fisken stryker med, det är det som är problemet med försenade flyg från sjön. Jag tror det medlet dom söver fisken med har varit på tapeten förut. Om du söker i forumet hittar du nog ett namn och vart du får tag på det.

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #6
            Ursprungligen postat av bmwpower
            jo dom kan sövs när dom transpoteras.
            Salt och jag tror det är aqutan eller aquasafe som minskar stressen
            Är du säker på det för om man sänker tempraturen somnar dom ju som tex damm karpar på vintern

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • januari 2005
              • 1042

              #7
              Tropheus är inte skapta för varierande temperaturer på samma sätt som karpen. Köldtålig fisk som klarar temperaturer precis över 0-sträcket har en viss sammansättning av fetter och ämnen (däribland omega 3) i blodet som gör att deras kroppar fungerar trots kylan, dock med en mkt lägre ämnesomsättning. Troffarna har missat den biten i evolutionen eftersom de aldrig behövt den

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #8
                Ursprungligen postat av blackened
                Tropheus är inte skapta för varierande temperaturer på samma sätt som karpen. Köldtålig fisk som klarar temperaturer precis över 0-sträcket har en viss sammansättning av fetter och ämnen (däribland omega 3) i blodet som gör att deras kroppar fungerar trots kylan, dock med en mkt lägre ämnesomsättning. Troffarna har missat den biten i evolutionen eftersom de aldrig behövt den
                Du har säkert rätt men brukar inte alla fisk bli söliga vid sänkt temp

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Ursprungligen postat av tezz
                  Du har säkert rätt men brukar inte alla fisk bli söliga vid sänkt temp
                  Sänker vi tempen för dig tezz så blir du inte så kvick heller...frågan är om du mår bra av kylan eller vill du hellre ha det lite varmare? Om man utsätter fisk för nedkylning och de inte är härdade att klara den sänkningen så får du nedsatta funktioner hos fisken som kan vara livsfarliga. Jag skulle inte riska något dylikt.

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Sänker vi tempen för dig tezz så blir du inte så kvick heller...frågan är om du mår bra av kylan eller vill du hellre ha det lite varmare? Om man utsätter fisk för nedkylning och de inte är härdade att klara den sänkningen så får du nedsatta funktioner hos fisken som kan vara livsfarliga. Jag skulle inte riska något dylikt.
                    Jo jag blir kvick att skruva upp värmen
                    Trodde all fisk dvalade vid för låg temp tanken var i alla fall god

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 1042

                      #11
                      Jo precis. Men vissa klarar det bara till en viss temperatur. Det har att göra med hur lättflytande blod dom har. En lax klarar av 0.5 grader eftersom blodet är så extremt lättflytande att det inte stelnar för mkt vid så låga temperaturer. Blodet i en tropheus blir för segt och jag antar att hjärtproblem är en fara förutom att alla organ jobbar sämre.
                      Senast redigerad av blackened; 08 februari 2007, 20:31.

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 1042

                        #12
                        Det är därför dom tjatar om att vi ska käka fisk. Blodet flyter lättare och risken för hjärtinfarkt och stroke minskar med en väldans massa procent.

                        Kommentar

                        • robjo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 330

                          #13
                          Vad är låg temperatur?? jag byter ca 30% vatten varje vecka till mina troffar och malawi, temperaturen förre vatten bytet är ca 27 grader´, efter ca 21-23 har alltid gjort på detta sätt utan det minsta probelem. Har inga doppvärmare i mina kar här hemma, lägenheten håller 25 grader, visst har jag täckglas i alla burkar utom i mitt 720, temperaturs skillnaden är ca 1-2 grader - utan täckglas.
                          Rätt eller fel... det funkar för mej iaf, bra med lek ifrån alla fiskar. och inga dödsfall pga vattenbytet

                          /Robban
                          http://picasaweb.google.se/sipedon/

                          Kommentar

                          • blackened
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 1042

                            #14
                            Det handlar om mkt lägre temperaturer och längre stunder om det ska vara något större problem. Någon nämnde tidigare i någon tråd att troffarna vid kallvattenbyte (hör för mig det var extremt ca 4 gradigt vatten att byta med) helt tappade simförmågan och snurrade runt med strömmen i akvariet, för att några timmar och varmare grader senare må som vanligt.

                            Jag skulle tro att de börjar bli märkbart sega vid typ 15-16 grader.
                            Senast redigerad av blackened; 08 februari 2007, 21:33.

                            Kommentar

                            • palleh
                              Användare
                              • december 2006
                              • 704

                              #15
                              Har själv vart med om malawi i 15 gradigt vatten pga av strömavbrott och dem låg verkligen i dvala å rörde sej inte mycket alls men inget flåsande alls
                              http://picasaweb.google.com/palleph

                              Nya bilder laddas upp hela tiden


                              Mvh Patrik

                              Kampfisk!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...