tuggande leptosoma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    tuggande leptosoma

    har äntligen en leptosoma som har lekt! upptäckte det tidigare idag....har nu lite funderingar jag vill ha svar på.

    ska jag våga mata imorn (ett dygn senare) eller om jag ska vänta ytterligare för att hon inte ska svälja dom?

    och så antar jag att dom tuggar i 20-25 dagar!? ynglen som är ganska stora äter helst nykläckt artemia? det går inte med fryst cyclops? är ju lite slapp

    tack på förhand!

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm
  • Gäst

    #2
    hej minna kitumber tuggar ochså nu men jag har matatpå som vanligt och det har inte varit några problem me de

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      jag har beställt en artemia kläckare som värkar väldigt enkel den sitter i karet och artemian kryper själv ut i karet så du kan ju alltid kolla på en sådan

      Kommentar

      • choffe
        Användare
        • november 2005
        • 841

        #4
        men det går inte att mata med fryst cyclops?
        Christoffer Lundholm

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          #5
          Leptosomer har ganska kort tugg tid så inte mer än 20 dagar så är de gott o väl färdiga. ta bara upp henne i hoven och sätt ner hoven i en balja med honan i så kommer hon spotta ut ynglen mer än gärna. artemia nykläckt eller cyklops funkar fint som foder. du kan vänta med att mata den dag hon har lekt men det brukar inte vara någon fara att fortsätta matningen som vanligt.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            jag vet faktiskt inte för jag hämtade mina fiskar i lördags och fick lek på dom i söndags de kan man kalla tur.
            men alla jag har frågat har sagt att man ska ha nykläckt artemia

            Kommentar

            • choffe
              Användare
              • november 2005
              • 841

              #7
              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              Leptosomer har ganska kort tugg tid så inte mer än 20 dagar så är de gott o väl färdiga. ta bara upp henne i hoven och sätt ner hoven i en balja med honan i så kommer hon spotta ut ynglen mer än gärna. artemia nykläckt eller cyklops funkar fint som foder. du kan vänta med att mata den dag hon har lekt men det brukar inte vara någon fara att fortsätta matningen som vanligt.
              okaj, men det är ganska knepigt att få tag i dom, trots tre hovar (tripp ,trapp, trull i storleken. dom sticker in i alla grottor och man måsta ta bort massa sten för att ha möjlighet till att få ut dom, och jag tycker det är riskabelt, hon kanske spottar menar jag. vore ju lite jobbigt att göra så med varje tuggande hona, med risk för att ynglen blir mat!

              finns det inget annat sätt!?

              mvh christoffer
              Christoffer Lundholm

              Kommentar

              • choffe
                Användare
                • november 2005
                • 841

                #8
                Ursprungligen postat av hansson 82
                jag vet faktiskt inte för jag hämtade mina fiskar i lördags och fick lek på dom i söndags de kan man kalla tur.
                men alla jag har frågat har sagt att man ska ha nykläckt artemia
                oki, kul!
                Christoffer Lundholm

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  hoppas du lyckas me dina blivande yngel

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    #10
                    Ursprungligen postat av choffe
                    men det går inte att mata med fryst cyclops?

                    funkar säkert bra. fast nykläckt artemia är nog lite bättre yngel foder.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Ursprungligen postat av Danne_K
                      funkar säkert bra. fast nykläckt artemia är nog lite bättre yngel foder.
                      http://www.pwss.se/product.php?produ...1&cat=0&page=1 kolla på denna det är kläckaren jag pratade om som verkar så enkel

                      Kommentar

                      • choffe
                        Användare
                        • november 2005
                        • 841

                        #12
                        lägger upp en bild på henne
                        Christoffer Lundholm

                        Kommentar

                        • choffe
                          Användare
                          • november 2005
                          • 841

                          #13
                          Ursprungligen postat av hansson 82
                          http://www.pwss.se/product.php?produ...1&cat=0&page=1 kolla på denna det är kläckaren jag pratade om som verkar så enkel
                          ok, men njaa, om jag no ska köra med artemia så köper jag nog denna: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=279&page=1
                          Christoffer Lundholm

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Ursprungligen postat av choffe
                            ok, men njaa, om jag no ska köra med artemia så köper jag nog denna: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=279&page=1
                            men du vet att den kläckaren du tittar på måste man sila skal och sånt och vad jag har förståt av den du tittar på kan man inte kläcka fram samma mängd artemia

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              #15
                              Ursprungligen postat av hansson 82
                              http://www.pwss.se/product.php?produ...1&cat=0&page=1 kolla på denna det är kläckaren jag pratade om som verkar så enkel

                              jo den verkar ju bra men finns även andra som är bra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...