Afrikanska ciklider för nybörjare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    Afrikanska ciklider för nybörjare?

    Hej!

    Nu har jag ombestämt mej! Jag vill ha afrikanska ciklider! Trots att jag har surt vatten.

    Såååå... jag är total nybörjare på ciklider. Jag har aldrig haft ciklider och har hittills bara läst massor om amerikanska ciklider.

    Till mitt förfogande har jag ett 375 liters kar.

    Jag ser framför mej sand, sten och 10-20 gula, orangea och/eller blåa ciklider i storleksklassen +-10 cm av samma art. Tror jag har sett några där honorna var helt gula och hanarna var blåa, det skulle vara väldigt fint. Eventuellt kan jag tänka mej ett par av en art och en större grupp av en annan.

    Kom gärna med förslag! Ska man börja med Malawi eller Tanganyika? Vilken grupp?

    Jag vill också gärna ha tips på artiklar här på ciklid.se som handlar lite allmänt om afrikanska ciklider.
  • Sacrium
    Användare
    • november 2005
    • 353

    #2
    Det är väl egentligen en smaksak om man ska börja med Malawi eller Tangannyika.
    En del tycker att malawi är mer för nybörjare. Själv har jag aldrig kört något annat än just malawi.
    En blå hane och gul hona som du tänker på skulle kunna vara Ps. Saulosi:



    Riktigt snygg fisk som jag kan rekomendera helt klart!

    Kommentar

    • drenner
      Användare
      • januari 2007
      • 272

      #3
      själv tror jag att malawi är bättre för nybörjare, ett tips är att köpa/låna en bok om malawi/tanganyika ciklider och läser igenom, för då får man rejält med tips om hur man allra bäst håller sina fiskar. iochmed att du nu har så stort akvarium så kan du hålla dom flesta malawiciklider man kan hitta i en "normal" akvarieaffär golden rödzebra etc utan några problem , sen är det ju helt upp till dig vad du väljer för fisk

      lycka till
      160l malawi
      112l sällskapskar/CA:D
      24l yngelkar:D

      Kommentar