Afrikanska ciklider för nybörjare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    Afrikanska ciklider för nybörjare?

    Hej!

    Nu har jag ombestämt mej! Jag vill ha afrikanska ciklider! Trots att jag har surt vatten.

    Såååå... jag är total nybörjare på ciklider. Jag har aldrig haft ciklider och har hittills bara läst massor om amerikanska ciklider.

    Till mitt förfogande har jag ett 375 liters kar.

    Jag ser framför mej sand, sten och 10-20 gula, orangea och/eller blåa ciklider i storleksklassen +-10 cm av samma art. Tror jag har sett några där honorna var helt gula och hanarna var blåa, det skulle vara väldigt fint. Eventuellt kan jag tänka mej ett par av en art och en större grupp av en annan.

    Kom gärna med förslag! Ska man börja med Malawi eller Tanganyika? Vilken grupp?

    Jag vill också gärna ha tips på artiklar här på ciklid.se som handlar lite allmänt om afrikanska ciklider.
  • Sacrium
    Användare
    • november 2005
    • 353

    #2
    Det är väl egentligen en smaksak om man ska börja med Malawi eller Tangannyika.
    En del tycker att malawi är mer för nybörjare. Själv har jag aldrig kört något annat än just malawi.
    En blå hane och gul hona som du tänker på skulle kunna vara Ps. Saulosi:



    Riktigt snygg fisk som jag kan rekomendera helt klart!

    Kommentar

    • drenner
      Användare
      • januari 2007
      • 272

      #3
      själv tror jag att malawi är bättre för nybörjare, ett tips är att köpa/låna en bok om malawi/tanganyika ciklider och läser igenom, för då får man rejält med tips om hur man allra bäst håller sina fiskar. iochmed att du nu har så stort akvarium så kan du hålla dom flesta malawiciklider man kan hitta i en "normal" akvarieaffär golden rödzebra etc utan några problem , sen är det ju helt upp till dig vad du väljer för fisk

      lycka till
      160l malawi
      112l sällskapskar/CA:D
      24l yngelkar:D

      Kommentar

      • *Ulrica*
        Användare
        • januari 2007
        • 290

        #4
        Ursprungligen postat av Sacrium
        En blå hane och gul hona som du tänker på skulle kunna vara Ps. Saulosi:



        Riktigt snygg fisk som jag kan rekomendera helt klart!
        Låter/ser ut att vara helt idealisk för mig!

        Kommentar

        • Sacrium
          Användare
          • november 2005
          • 353

          #5
          Du har ju flyt och bor i Ale. Bara att kika in till Kent på Nols ciklidhobby då så kan han garanterat ge dig lite tips på lämpliga fiskar. Men som sagt, Saulosi är klart rekomenderad.

          Kommentar

          • *Ulrica*
            Användare
            • januari 2007
            • 290

            #6
            Ursprungligen postat av Sacrium
            Du har ju flyt och bor i Ale. Bara att kika in till Kent på Nols ciklidhobby då så kan han garanterat ge dig lite tips på lämpliga fiskar. Men som sagt, Saulosi är klart rekomenderad.
            Ska bli kul att gå in där och titta med nya ögon, har ju varit helt ointresserad av afrika förut...

            Kommentar

            • *Ulrica*
              Användare
              • januari 2007
              • 290

              #7
              Satt och kollade olika arter nu.

              Släktet Metriaclima gillar jag skarp. Skulle man kunna blanda olika arter därifrån eller finns det korsningsrisk?

              Någon som vet könsskillnader på Metriaclima mbenji eller har mer info om den?

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #8
                Ett råd om du ska börja med malawi köp boken back to nature guide om malawi ciklider brukar kosta under 200kr där står hur man gör och är väldigt lätt att förstå

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  undvik de mest aggro så bör det inte vara nått problem, en fin mbuna är Ps.Socolofi http://www.abysse-cichlides.com/imag...fi%20Cobwe.jpg
                  -tycker den är "relativt" mild..
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • *Ulrica*
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 290

                    #10
                    Ursprungligen postat av specmats
                    undvik de mest aggro så bör det inte vara nått problem, en fin mbuna är Ps.Socolofi http://www.abysse-cichlides.com/imag...fi%20Cobwe.jpg
                    -tycker den är "relativt" mild..
                    Finns ingen info om den här och bara en bild, hur ser hanar resp. honor ut?

                    Kommentar

                    • wracker
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 295

                      #11
                      de flesta 300l karen är oftas 120cm långa. och det är för kort för att hålla flera metriaclima arter på. jag körde 1.1 av Aurora i ett 480 på 150cm och där jagade hanen honan rätt mkt. borde visserligen kanske haft en till hona men.. har just nu ett 380l där ett Metriaclima Zebra gold par går å ja, det krävs grottor för honan när hannen är på aggro humör.
                      så ett tips. köp hellre ett större par och ha en del grottor för honan att gömma sig än chansa å köpa 10ungdjur.

                      Kommentar

                      • Acca
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 60

                        #12
                        Ursprungligen postat av *Ulrica*
                        Satt och kollade olika arter nu.

                        Släktet Metriaclima gillar jag skarp. Skulle man kunna blanda olika arter därifrån eller finns det korsningsrisk?

                        Någon som vet könsskillnader på Metriaclima mbenji eller har mer info om den?

                        Korsningsrisk förekommer ofta och framförallt i de fall där honorna av de båda arterna ser väldigt lika ut.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av *Ulrica*
                          Finns ingen info om den här och bara en bild, hur ser hanar resp. honor ut?


                          De ser lika ut ljusblå och fina ut både hanar och honor!

                          Kommentar

                          • Acca
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 60

                            #14
                            pH diskuterade vi i någon annan tråd. Vill du ha det enkelt och behöva kolla så lite som möjligt på pH't så rekommenderar jag som jag sa där s.k. Ciklidgrus, kostar här ca 300 kr / 25 kg, grumlar gärna vattnet om det störs. Vill du sköta pH't själv med bikarbonat eller dyligt är ett väldigt tjusigt alternativ blästersand, 50 kr / 25 kg hos Biltema.

                            I övrigt: ha många gömställen, som nämndes ovan. Jagade honor och hanar och tuggande honor vill gärna ha någonstans att dra sig undan.

                            Kommentar

                            • *Ulrica*
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 290

                              #15
                              Ursprungligen postat av wracker
                              de flesta 300l karen är oftas 120cm långa. och det är för kort för att hålla flera metriaclima arter på. jag körde 1.1 av Aurora i ett 480 på 150cm och där jagade hanen honan rätt mkt. borde visserligen kanske haft en till hona men.. har just nu ett 380l där ett Metriaclima Zebra gold par går å ja, det krävs grottor för honan när hannen är på aggro humör.
                              så ett tips. köp hellre ett större par och ha en del grottor för honan att gömma sig än chansa å köpa 10ungdjur.
                              Mitt kar på 375 liter är 150x50x50.

                              Men nu fattar jag inget, jag har just läst att man kan ha typ 20-30 Mbunas i ett 375 liter och du säger ett par? Eller fattar jag långsamt...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...